Toon posts:

[Netwerk] Crosslink kabel niet aangesloten??

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs 2 computers met elkaar verbonden via een crosslink utp kabel, om zo tot een netwerktje te komen. Beide computers draaien Windows XP Prof. en hebben beide een Realtek 8139 NIc van Sitecom. De NIC's zijn automatisch door Windows geinstalleerd en werken volgens Windows zonder problemen.
Hierna heb ik ook de netwerk configuratiewizard zonder problemen uitgevoerd.

Toen ik de dag erna beide computers aanzette, gaf computer 2 in een geel ballonnetje de melding dat 'een van de netwerkkabels niet goed aangesloten was'
Bij computer 1 staat enkel onder in de taakbalk het netwerkicoontje met 't rode kruisje, ten teken dat ook hier het netwerk niet werkt.

Als ik nu beide computers aanzet, en dan de kabel bij computer 1 een paar keer uit de kaart trek en 'm weer insteek, dan doet het netwerk 't wel :?

Ik dacht in principe dat als je 1 computer aan hebt staan, en vervolgens de 2e opstart, dat er dan vanzelf weer 'n netwerkverbinding tot stand komt, maar in mijn geval wil dat niet echt lukken. Het opnieuw insteken van de kabel is natuurlijk niet zo'n heel groot probleem, maar echt fijn is het niet om dit telkens te moeten doen.

Daarom zou ik willen vragen wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn en hoe ik 't kan verhelpen.

En dan nog een klein vraagje. Als het netwerkje wel goed werkt, dus dat je de melding dat de kabel niet aangesloten is niet meer krijgt als beide pc's aanstaan; wat gebeurd er dan als er maar 1 van de 2 pc's aanstaat? Krijg je hier dan toch weer de melding dat de kabel niet goed aangesloten is?

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Lijkt mij een hardware storing, rotte kabel oid..

Die-hard Brexiteer

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 14:09
Breuk in de kabel of stekkertje blijft niet goed in de netwerkkaart hangen oid...

Verwijderd

Hoeft niet... Ik heb dit ook op werk met een HP-realtek kaartje :r

Maakt niet uit wat je doet en in welke PC je hem hangt. Onder XP prof doetie het gewoon niet zonder dat ik eerst de kabel er uit trek en er dan weer in stop.

• jappo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 13:50

jappo

eens een prutser altijd ....

of misschien de netwerk snelheid niet goed :?

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 19:25

Mark_640

In my memory

Probeer de kaarten eens op 10 Mbit half duplex te zetten... Als het dan wel in een keer goed werkt, is je kabel of stekkertje verrot...

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Als maar 1 van de 2 computers aanstaat, dan krijg je altijd de foutmelding.
Als ze alle 2 aanstaan dan zou het (in princiepe) moeten werken.

Let er wel op dat beide computers in een ge-aard stopcontact zitten. (Zo niet dan in iedergeval op dezelfde groep.)

Heb je ook al de windows update gedraait want er zijn nieuwe drivers voor dan op de cd staan.

Verwijderd

Topicstarter
De kabel en de kaartjes zijn allebei pas nieuw, dus daar zal het -denk ik- niet aan liggen.
De nieuwste drivers heb ik ook geinstalleerd.
Enne, beide computers zitten in dezelfde groep en zijn aangesloten op 'n ge-aard stopcontact...

Dus probeer ik zometeen maar ff een andere snelheid uit en hopen dat 't dan wel werkt. Verdere oplossingen zijn nog altijd welkom in het geval dit ook niet mocht werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net ff computer 1 op 10Mbit half duplex gezet, en nu doetie het inderdaad :)
De andere computer staat op Auto-modus.

Maare, wat betekent dit dus nu??
Kan ik 'm niet op 100Mbit werkende krijgen?

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 15:08:
En dan nog een klein vraagje. Als het netwerkje wel goed werkt, dus dat je de melding dat de kabel niet aangesloten is niet meer krijgt als beide pc's aanstaan; wat gebeurd er dan als er maar 1 van de 2 pc's aanstaat? Krijg je hier dan toch weer de melding dat de kabel niet goed aangesloten is?
Ik heb ook een netwerk in xp prof en heb inderdaad dat als 1 computer uitstaat dat er in de systray 2 icoontjes dan met de mededeling dat het netwerkkabel niet goed aangesloten is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 22:14:
Ik heb net ff computer 1 op 10Mbit half duplex gezet, en nu doetie het inderdaad :)
De andere computer staat op Auto-modus.

Maare, wat betekent dit dus nu??
Kan ik 'm niet op 100Mbit werkende krijgen?
Iemand??
Of maakt het zowiezo geen verschil of ik op 10 half duplex of 100 full draai :?

• Tycho2
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb hetzelfde probleem.....in een pc willen de netwerkkaarjes niet op 100MBit draaien.
Kabels zijn het probleem niet(meerdere geprobeerd, zowel cross (rechtstreeks) als straight via switch
Switch is het probleem ook niet.
2 verschillende netwerkkaartjes geprobeert, allebei wel op 10mb half/full maar niet op 100mb half/full. (realtek 8139)
WinXP opnieuw geinstalleerd, verschillende drivers geprobeerd.

Kan niet ontdekken waar dit aan ligt. Ga bijna denken dat het aan mijn k7s5a ligt........

Verwijderd

Tycho2 schreef op 12 oktober 2002 @ 15:30:
Heb hetzelfde probleem.....in een pc willen de netwerkkaarjes niet op 100MBit draaien.
Kabels zijn het probleem niet(meerdere geprobeerd, zowel cross (rechtstreeks) als straight via switch
Switch is het probleem ook niet.
2 verschillende netwerkkaartjes geprobeert, allebei wel op 10mb half/full maar niet op 100mb half/full. (realtek 8139)
WinXP opnieuw geinstalleerd, verschillende drivers geprobeerd.

Kan niet ontdekken waar dit aan ligt. Ga bijna denken dat het aan mijn k7s5a ligt........
Zet de kaarten met een X tegenover mekaar. Weet je meteen of het aan de switch ligt. Is het niet een switching hub wat je hebt? Die waren vroeger best populair toen switches nog onbetaalbaar waren. En is de switch managable?!? Wellicht statie fixed op 10HD. Dan kun je gaan zoeken tot je een ons weegt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 14:55:
[...]

Iemand??
Of maakt het zowiezo geen verschil of ik op 10 half duplex of 100 full draai :?
Auto modus is ultra bagger!!! Je kaarten draaien nu 10HD omdat je 1 kaart fixed hebt ingesteld. Met auto-negotiation zullen de kaarten gaan onderhandelen over de gewenste snelheid en duplex settings. Dit kan zoveel hoofdpijn geven, daar wordt je echt niet goed van :( . A-S is handig tijdens het teste. Maar als je eenmaal weet dat het werkt, zet ze dan fixed.

• Tycho2
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 16:29:
[...]

Zet de kaarten met een X tegenover mekaar. Weet je meteen of het aan de switch ligt. Is het niet een switching hub wat je hebt? Die waren vroeger best populair toen switches nog onbetaalbaar waren. En is de switch managable?!? Wellicht statie fixed op 10HD. Dan kun je gaan zoeken tot je een ons weegt!
De switch is niet manageble, de 2 andere pc's kan ik op 10 of 100 half of full zetten maakt allemaal niet uit, deze wil alleen op 10Mb half of full.
Heb ik laatst een topic over geopend maar dat heeft helaas ook niet geholpen, en ik ben bang dat de topicstarter hier hetzelfde probleem heeft :(
zie ook : [rml][ netwkaart] In een pc willen de netwerkkaarten niet op 100Mb[/rml]
Pagina: 1