Heeft een grote core koel-voordeel?

Pagina: 1
Acties:

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Dat vraag ik me af omdat die nieuwe Tbred XP'tjes een veel kleinere core hebben. Is dat echt een voordeel nadeel kwa koeling of maakt het niet uit omdat het toch meteen over de hele onderkant v/d koeler verspreid wordt?

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Het heeft meer voordeel dan nadeel.
Een kleiner core oppervlak zou inderdaad uit moeten maken, maar echt veel scheeld het niet in de praktijk, wat te zien is aan de waterkoelblok test van [H]ardOCP!

De XP v.s. P4 scheeld maar heel ietsje en die heeft een HeatSpreader.
Toch ben ik VOOR zo'n heatspreader, je kan dan volgens mij je cpu niet meer unlocken, maar hij blijft wel heel.

[Min of meer offtopic]
Eergisteren heb ik voor het eerst mijn Z4 waterblok op m'n P4 gemonteerd, superstevig en niet crushbaar door de Heatspreader, daarom wist ik allang dat m'n volgende CPU een P4 zou worden.
[/Min of meer offtopic]

• kutkip
Ja, natuurlijk is de Tbred 'B' weer een stuk koeler doordat ie is gebakken op 0,13m :) http://www17.tomshardware...3/020821/athlonxp-07.html Maar als ie ook nog eens een grotere core zou hebben, zou het dan nog schelen? (een P4 lijkt me niet echt goed te vergelijken met een AMD toch?)

• Gman
kutkip schreef op 10 oktober 2002 @ 13:10:
Ja, natuurlijk is de Tbred 'B' weer een stuk koeler doordat ie is gebakken op 0,13m :)http://www17.tomshardware.com/cpu/02q3/020821/athlonxp-07.html Maar als ie ook nog eens een grotere core zou hebben, zou het dan nog schelen? (een P4 lijkt me niet echt goed te vergelijken met een AMD toch?)
Ik heb mijn bovenstaande reactie effe verduidelijkt, lees nog maar een keer.

Het is wel vergelijkbaar met P4 omdat deze ook met een .13 micron procede is gemaakt, maar wel een veel groter oppervlakte heeft!

• kutkip
Gman schreef op 10 oktober 2002 @ 13:12:
[...]

Ik heb mijn bovenstaande reactie effe verduidelijkt, lees nog maar een keer.

Het is wel vergelijkbaar met P4 omdat deze ook met een .13 micron procede is gemaakt, maar wel een veel groter oppervlakte heeft!
Maar die oppervlakte is de heatsprider en niet de core zelf! En een heatsprider is te vergelijken met een heatsink(je). Ik zou niet weten hoe groot de core v/d P4 zelf is :?

• Gman
Tsjah als je het zo stelt.... maar wat moet je er mee?
Je kan de grootte niet instellen of uitkiezen.

• kutkip
Nee maar ik vroeg het me gewoon af ;)
Pagina: 1