Promise Ultra ATA 100 en chkdsk

Pagina: 1
Acties:

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:30

bladebla

<Piéééép>

Topicstarter
Na 8x een windows installatie in krap 1.5 week, ben ik het best wel zat :|

Systeem:
- A7V classic rev. 1.01, 512 MB
- Tbird 1400@1300
- 2 maxtors 40 gb op Promise Ultra ATA 100
- Creative 52x, Creative DVD 12x, Lite-on 40x12x48
- SB Audigy
- PCtv Rave

Het probleem is als volgt. Na een versie installatie van w2k of XP en wat drivers wordt na 4 a 5 keer opstarten chkdsk gestart en een rij bestanden verwijderd met de mededeling "Deleting orphan file..." of "Deleting entry.." en weg is al mijn werk.
Ik heb nu al ontdekt dat ik het aan kan zien komen als ik 'chkdsk c:\' in een dosbox draai: als hij daar fouten vindt, zal het bij de volgende boot ook gebeuren en is het weer afgelopen.
Aangesloten op een gewone IDE poort blijft het systeem wel goed draaien.

Heb ik de laatste tijd wat veranderd aan mijn systeem? Ja:
- Radeon 9000 Pro
- Lite-on 40x12x48
- Q-tec 450W voeding

De voeding heb ik vervangen voor een nieuwe omdat de Radeon meer stroom trok en een trillend beeld gaf.

Wat heb ik geprobeerd:
*CD devices afkoppelen om de voeding zo min mogelijk te belasten, hoewel hij prima voltages aangeeft, zeker in vergelijking met de oude 250w
*Nieuwe ATA100 kabel ertussen.
*SP3 w2k achterwege gelaten (schijnt promise ultra ATA 100 niet goed te ondersteunen)
* Internet afstruinen naar soortgelijke problemen

Ik begin dus de harddisk te verdenken die bootable is, maar maxtor zijn controleprogje test hem als factory-bla-certified, oftewel ok.
Heel verhaal, bedankt voor het lezen :) maar iemand een idee?

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

bladebla schreef op 10 oktober 2002 @ 12:32:
Aangesloten op een gewone IDE poort blijft het systeem wel goed draaien.
Jouw Promise is hier duidelijk het probleem.. Heb je diverse BIOS'jes en drivertjes geprobeerd :? Deze kun je afhalen van www.promise.com :)

Verwijderd

K k, ik begrijp dat je veel probs hebt, maar uit je verhaal word niet duidelijk wat voor promise drivers je gebruikt

Ik zelf heb een promise ATA TX2 133 controller en die doet het als een speer onder XP
en WinME, onder 2K draai ik 66 ATA

De drivers die ik gebruik komen van de diskette die bij de controlller zat, wel weet ik idd
dat 66ATA, op mijn schijf werkt onder 2K, maar heb 100ATA nog niet geprobeert want ik weet dat daar probs mee zijn. en ik adviseer je dus ook tijdens de installatie van 2K je disk erin te proppen en vanuit daaruit die 66ATA driver te proberen

succ 6

Verwijderd

BTW: op de site van www.promise.com vind je ook doc's hierover... het 100ATA probleem

Als iemand weet of ik inmiddels op 1 of andere fiets mijn 133 controller met linux kan gebruiken zou ik erg geholpen zijn...

Die IDE cable iedere keer d'r af en d'r op is ook niet echt lekker ......

• bladebla

bladebla

<Piéééép>

Topicstarter
BalusC schreef op 10 oktober 2002 @ 12:56:
Jouw Promise is hier duidelijk het probleem.. Heb je diverse BIOS'jes en drivertjes geprobeerd :? Deze kun je afhalen van www.promise.com :)
Hmm, maar XP heeft al standaard de drivers aan boord, en die werkten altijd prima. Evenals de bios waarvan ik ookal een tijdlang met de laatste versie draai.
Tja, en mijn gedachten zijn dan, waarom zou het nu niet meer werken?

En eigenlijk zijn er ook geen andere drivers op de site te krijgen dan diegene die ik voor w2k gebruikt heb. Overigens, de promise controller is onboard, en filesystem is NTFS.
Argh, het komt niet vaak voor dat ik echt niet meer weet wat mijn volgende stap zou zijn :/

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

bladebla schreef op 10 oktober 2002 @ 13:08:
Hmm, maar XP heeft al standaard de drivers aan boord, en die werkten altijd prima. Evenals de bios waarvan ik ookal een tijdlang met de laatste versie draai.
Tja, en mijn gedachten zijn dan, waarom zou het nu niet meer werken?
Het heeft voorheen dus wel goed gewerkt? Dan lijkt het erop dat je Promise gaar aan het worden is.. Het zou overigens ook goed kunnen dat de PCI slot waarin de Promise zit een beetje brakjes is.

BTW: -=mainframe=-: wil je aub voortaan het edit knopje gebruiken ipv in korte tijd achter elkaar te posten? Check voor details de FAQ Forumgedrag :)

Verwijderd

Het spijt me beste BalusC dat ik het edit knopje niet heb gebruikt.
Ik ben nogal een n00b op computer gebied. mischien zou je me is wat handleidingen kunnen mailen... 8)7

manus mainframe

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Is het de onboard ultra controller van Promise?
Heb je al gekeken op www.a7vtroubleshooting.com ?

Zelf heb ik ook een A7V rev. 1.02 al ik het goed heb, en ik heb ook dit soort probs gekregen toen ik een keer een PCI kaart erbij wilde pluggen (niks speciaals, gewoon een NIC).

Kijk ook ff in de handleiding van het mobo, staat de irq sharing in vermeld, PCI slot 2 shared IRQ met de ultra controller.
Gek genoeg krijg ik alleen problemen als ik een NIC in slot 4 of 5 duw, terwijl die juist over zijn als ik 'm in PCI slot 2 stop. Anyhow, probeer eens wat te schuiven met je PCI kaarten.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Klippy
  • Laatst online: 23:23

Klippy

Still Game

MaikelG schreef op 10 oktober 2002 @ 13:31:

Zelf heb ik ook een A7V rev. 1.02 al ik het goed heb, en ik heb ook dit soort probs gekregen toen ik een keer een PCI kaart erbij wilde pluggen (niks speciaals, gewoon een NIC).

Kijk ook ff in de handleiding van het mobo, staat de irq sharing in vermeld, PCI slot 2 shared IRQ met de ultra controller.
Gek genoeg krijg ik alleen problemen als ik een NIC in slot 4 of 5 duw, terwijl die juist over zijn als ik 'm in PCI slot 2 stop. Anyhow, probeer eens wat te schuiven met je PCI kaarten.
Idd, de A7V heeft die onboard zitten, heb ook 1.02, maar geen problemen.

Anders moet je gewoon eens een nieuwe BIOS proberen te flashen als je voor de rest niks kan vinden.

Volgens mij ook te vinden op de ASUS site voor die controller. En kan idd door nieuwe hardware komen dus kijk daar eerst maar naar.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Kenx
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Ik had ook zoiets met mijn A7V133 met promise. Steeds kreeg ik corrupted files enzo. Heel eng :(

De oplossing: gebruik nieuwste bios versie en nieuwste promise drivers.
Verder kan je beter geen kaarten stoppen in pci slot 3 (IRQs zijn geshared met de promise controller, zie handleiding van je mobo, of het jou helpt weet ik niet zeker).

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

• bladebla

bladebla

<Piéééép>

Topicstarter
MaikelG schreef op 10 oktober 2002 @ 13:31:
Ja en ja :)
<knip>
Ahh, hier kan ik misschien wat mee, bedankt!

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Kenx schreef op 10 oktober 2002 @ 14:01:
Ik had ook zoiets met mijn A7V133 met promise. Steeds kreeg ik corrupted files

...<knip>...

Verder kan je beter geen kaarten stoppen in pci slot 3 (IRQs zijn geshared met de promise controller, zie handleiding van je mobo, of het jou helpt weet ik niet zeker).
Dat geldt dus voor slot 2 in geval van de A7V.
Slot 3 wordt juist wel aanbevolen voor 'belangrijke' kaarten (bv. Soundblaster)omdat die op dit mobo juist al enige geen IRQ shared :)

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Pagina: 1