Server is met vlagen erg traag... oplossingen?

Pagina: 1
Acties:

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 17:43
Hey,

Hier op mijn werk draait een NT4 server, daaraan hangen een setje SCSI schijven, waarop de complete DTP afdeling werkt (3/4 PC's & Macs), en een calculatieprogramma draait (voor 5 clients). Dit programma word vanaf de server uitgevoerd.
Nu zitten we de laatste tijd met het probleem dat de server met vlagen traag word, een reboot maakt het dan wel weer sneller, maar ook maar voor even..

Specs van de server:

PII-400
256MB RAM
100Mbit netwerkkaart (3com).

CPU load is met pieken 10%, maar constant 2/3%, en mem blijft hangen op 40mb vrij..

Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

Verwijderd

Weppel schreef op 10 oktober 2002 @ 12:28:
en mem blijft hangen op 40mb vrij..
215 mb ram in gebruik, door dat calculatieprogramma?
Neem eens contact op met de leverancier van die software, voor een sizing van de software met 5 concurrent users.

Verwijderd

NT4 trekt opzich ook wel wat hoor, dus maak er maar 180 ofzo van. Verder: Wat gebeurt er als je dat programma een tijd niet draait?

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:07
lijkt me meer een kwestie van even wat meer onderzoek:

- word de server ook traag als het prog. niet gebruikt word ?
- print er iemand ?
- draait iemand een query ?
- Is het op een vast tijdstip ?
- staat je pagefile goed ? (doet de server veel cachen ?)
- ligt het niet aan het netwerk?
etc. etc.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

Hoe staat het met de RAID controller (als die er in zit) ???

Misschien heeft deze te weinig cache geheugen. Zo horen heeft jullie server alleen maar met Disk I/O verkeer te maken. Misschien een upgrade van de RAID controller ??

• Weppel
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 13:31:
Hoe staat het met de RAID controller (als die er in zit) ???

Misschien heeft deze te weinig cache geheugen. Zo horen heeft jullie server alleen maar met Disk I/O verkeer te maken. Misschien een upgrade van de RAID controller ??
Er zit geen raidcontroller in.. alleen een SCSI controller.
Het vreemde is, dat alles flex draaide, tot een week geleden, er is toen niets veranderd aan de server, opeens waren deze problemen er..

• Weppel
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 13:22:
[...]

215 mb ram in gebruik, door dat calculatieprogramma?
Neem eens contact op met de leverancier van die software, voor een sizing van de software met 5 concurrent users.
Foutje van mij, er is maar 41 mb GEbruikt.. er is dus nog een ruime 200mb ram vrij..
CPU is gemiddeld 5/10%.. met pieken 30/40%.. dus dat is het ook niet echt..

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Kijk eens in de Event Log of daar geen foutmeldingen van een of ander hardware onderdeel in staan. Of een andere melding die regelmatig terugkomt, liefst sinds ±1 week.

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

• Weppel
Remc0 schreef op 10 oktober 2002 @ 13:30:
lijkt me meer een kwestie van even wat meer onderzoek:

Het programma NIET gebruiken is geen optie.. dit programma word altijd gebruikt, het bedrijf (of in ieder geval die afdeling) is er van afhankelijk.

- print er iemand ?
Verschilt, ja, nee.

?

Nee

Staat goed..

Iedere client zit op 100mbit switched, de server ook op 1x 100mbit switched.. ik ga binnekort eens kijken wat de traffic over de server is (of die 100mbit helemaal word gebruikt, ofniet).
etc. etc.

• Weppel
Remy schreef op 10 oktober 2002 @ 14:27:
Kijk eens in de Event Log of daar geen foutmeldingen van een of ander hardware onderdeel in staan. Of een andere melding die regelmatig terugkomt, liefst sinds ±1 week.
Staat niets specifieks in wat gelinkt kan worden met de traagheid ...

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:07
Weppel schreef op 10 oktober 2002 @ 14:30:
[...]

Het programma NIET gebruiken is geen optie.. dit programma word altijd gebruikt, het bedrijf (of in ieder geval die afdeling) is er van afhankelijk.
>duh... snap ik. Maar doet de server het ook om 6:00 uur, als er b.v. niemand in het pakket zit te werken, of 's avonds..........

- print er iemand ?
Verschilt, ja, nee.
>duidelijk :?

>grote zoekopdracht. (b.v. geef alle tekeningen waar een "1" in voorkomt.)

Nee

Staat goed..

Iedere client zit op 100mbit switched, de server ook op 1x 100mbit switched.. ik ga binnekort eens kijken wat de traffic over de server is (of die 100mbit helemaal word gebruikt, ofniet).
etc. etc.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

Backup misschien, reorganisatie bestanden op server.
Probeer in kaart te brengen, wanneer de traagheid optreed, hoe lang. wat er op het moment op netwerk gebeurt en op de server.
Ben hier heel uitgebreid in en maak niet de fout om dingen bij voorbaat weg te strepen. heb ik mezelf ook al een paar keer me gehad.

Verwijderd

Maak een sniffer trace, en je kunt snel genoeg zien of het een netwerk, server of zelf client probleem is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:43
Veel diskactiviteit? Ik heb in een server een Seagate Cheetah 9GB 10K RPM U2W SCSI draaien samen met een Maxtor D540X 40GB, je zou zeggen dat die Maxtor veel trager is, maar tis juist andersom. die Cheetah zat vol met allemaal oude gegevens, die heb ik verplaatst naar die Maxtor, maar helaas wil Diskeeper Lite die Cheetah niet defragmenteren omdat ie in 2,5 jaar nooit gedefragmenteerd is. Die Maxtor wil wel, en omdat die nog niet zo ranzig is gevuld (geweest) reageert die sneller.

• Weppel
_JGC_ schreef op 11 oktober 2002 @ 09:59:
Veel diskactiviteit? Ik heb in een server een Seagate Cheetah 9GB 10K RPM U2W SCSI draaien samen met een Maxtor D540X 40GB, je zou zeggen dat die Maxtor veel trager is, maar tis juist andersom. die Cheetah zat vol met allemaal oude gegevens, die heb ik verplaatst naar die Maxtor, maar helaas wil Diskeeper Lite die Cheetah niet defragmenteren omdat ie in 2,5 jaar nooit gedefragmenteerd is. Die Maxtor wil wel, en omdat die nog niet zo ranzig is gevuld (geweest) reageert die sneller.
Ik ga binnekort eens kijken of ik de server kan defragmenteren.. is misschien nog niet zo'n stomme optie..
Pagina: 1