Toon posts:

[ADSL] flat / twisted pair

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de FAQ en de search al gebruikt, maar nergens kon ik een eenduidig antwoord op mijn vraag vinden. Ik heb gisteren het DHZ-pakket (USB-modem) van Mxstream gekregen en ben nu de mogelijkheden voor de aanluiting aan het bekijken:

1. Vanuit de meterkast de telefoonlijn verlengen naar mijn pc-hok, daar splitter maken, USB-modem aansluiten e.d. en dan weer een telefoonlijn (gewoon een platte kabel) terug naar de woonkamer

óf (en die vind ik zelf makkelijker en mooier)

2. In de meterkast de splitter zetten en dan naar mijn hok. Dit kan ik dan doen met een platte telefoonkabel (koop ik bijv. bij de Gamma) of een twisted pair (:?) kabel. De lengte die er overbrugd moet worden is maximaal 10 meter.

Nu dus twee vragen: welke optie lijkt jullie het beste resultaat geven en als dat optie twee blijkt te zijn (wat ik stiekem hoop): wat voor kabel heb ik dan nodig?

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Optie 2 is het makkelijkste, scheelt je tenslotte weer een kabel....
Ik heb het hier ook zo aangesloten en heb de kabel na de splitter tot het modem vervangen door een 10 meter telefoonkabel bij de gamma vandaan. Werkt perfect....

edit:

Vergeten, heb een ethernetmodem en adsl over ISDN (frequenties liggen hoger, dus eerder kans op storingen bij lange kabels...)

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 20:04

harlekein

Creator Owner

Hier heb ik ook ADSL. Met ethernetmodem. De splitter zit in de meterkast en er gaat een standaard telefoonkabel naar het ADSL modem 2 verdiepingen hoger. Dat is dus meer dan 10 meter en ik haal gewoon de beloofde snelheid.

Het is wel een twisted pair.

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 14:09
Bij mij zit de splitter gewoon in de woonkamer en vaaf daar gaat het 2 verdieppingen omhoog naar zolder en daar heb ik dan nog zo'n 15 meter kabel over (opgerold). Ik heb ook geen last van snelheidsvermindering. Zou ff niet weten of het twisted pair is maar lijkt me wel omdat ie rond is.

Zo'n ronde kabel is trouwens wel moeilijker te knijpen aan een stekkertje dan zo platte kabel.
Maar volgens mij stond in dat boekje dat in die DHZ doos zat dat je het beste een ronde kabel (twisted pair dan dus waarschijnlijk) kon gebruiken, ivm interventie (of interferentie ofsow).

(MAW: Optie 2 gaat prima werken)

Heb ook een usb modem trouwens.

Verwijderd

Topicstarter
OK, optie 2 lijkt dus prima, maar dan wil ik nog even wat weten over die kabel: is een twisted pair kabel ook gewoon te koop bij een doe-het-zelf zaak en hoeveel aders zitten erin?

• Master__R
Volgens mij wel en er zitten 4 aders in bij mij (je hebt er maar 2 nodig). Me pa had em voor me gekocht bij de praxis of gamma geloof ik.

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Wat is het verschil tussen een platte telefoonkabel of twisted pair?

• Master__R
Master__R schreef op 10 oktober 2002 @ 12:28:
Maar volgens mij stond in dat boekje dat in die DHZ doos zat dat je het beste een ronde kabel (twisted pair dan dus waarschijnlijk) kon gebruiken, ivm interventie (of interferentie ofsow).
Dat dan dus dacht ik, zo zit het ook bij UTP netwerkkabels en daar is het tegen storingen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 12:34:
OK, optie 2 lijkt dus prima, maar dan wil ik nog even wat weten over die kabel: is een twisted pair kabel ook gewoon te koop bij een doe-het-zelf zaak en hoeveel aders zitten erin?
Optie 2 is idd een idee, echter bij mij was dat geen optie omdat de telefoonkabel die ons huis binnentreedt in de meterkast zich erg moeilijk leende om daar de splitter aan aan te sluiten. De enige optie was dus vanaf de telefoonstopcontact in de woonkamer aan te sluiten. Echter, ik heb 2 telefoonaansluitingen (boven en onder) en de aansluiting boven is geplaatst voor de aansluiting beneden. Daardoor kan ik dus niet zomaar de splitter aansluiten aan het contact beneden. Ik moest eerst de aansluiting van boven losmaken (in het stopcontact zelf) en die als uitgang van de splitter aansluiten. Vervolgens kon ik wel de splitter aansluiten op mijn contact beneden.
Ik moest helaas dus wel een ronde kabel (twisted pair) aanleggen naar boven (=- 15m). Die kabel kun je gewoon bij de primafoon winkel halen en denk ik ook bij de gamma. Vergeet niet in dat geval een extra koppelstekkertje te kopen aangezien die ronde kabels niet langer zijn dan 10 m.

Edit: ik heb een usb-modem en twisted pair zijn het beste aangezien je het minste verlies hebt tijdens transport. Ze zijn wel moeilijk te knijpen maar koop dat gewoon zo'n stekkertje. Ik denk alleen niet dat je dat nodig hebt omdat je zei dat je maar 10 m moet overbruggen.

• Master__R
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 14:55:
Vergeet niet in dat geval een extra koppelstekkertje te kopen aangezien die ronde kabels niet langer zijn dan 10 m.
Mijn kabel is een heel stuk langer dan 10 meter hoor. Weet het niet zeker maar volgens mij een meter of 30.
Weet niet waar me pa die dan vandaan gevogeld heeft maar bestaan dus wel.

Verwijderd

Ok is mogelijk maar weet je zeker dat dat een ronde kabel is? Mij werd bij de primafoonwinkel verteld dat ze niet bestaan. Maar ja, dat is hun woord. Iig geval kon ik ze niet vinden.

• Master__R
Ja, weet ik zeker. Ik heb hem gisteravond nog uit de knoop lopen halen. Me kat had ermee lopen spelen.
Daarbij heb ik laatst nog een servertje opgezet waarvoor ik die kabel opnieuw moest knijpen omdat het stekkertje te dik was voor het gat in de vloer...

Verwijderd

Ok dan weet iig de primafoonwinkel niet waar ze het over hebben.... In iig volsta je dan met 1 snoer ronde kabel. Ik zou het vanaf de telefoonstekker doen en de splitter daarop aansluiten.
Pagina: 1