Toon posts:

Crash bij aanzetten maar werkt verder wel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus Tusl-2c mobo en een Celeron 1300 erop.

Als ik m'n computer aanzet dan kom ik in het BIOS terrecht en staat daar dat de CPU tijdens de laatste opstart is gecrasht door improper FSD or memory clock settings. Maar die staan dus gewoon goed (niet geoverclocked, nooit geweest). Als ik dan direct herstart dan start de computer wel op en kan ik er gewoon aan werken. Als de computer heeft uitgestaan en ik zet 'm aan dan rkijg ik dus iedere keer weer dit probleem maar bij herstarten heb ik het niet.

Op zowel het mobo als op de cpu zit nog garantie maar ze zijn biede bij een andere shop gekocht. Aan welke van de twee zal 't liggen?

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 17:34

JustDutch

was ambtenaar :)

improper FSD or memory clock settings
Misschien is je geheugen brak of zo. Probeer eens ander geheugen? Anders gewoon even aan beide shops melden dat je een probleem hebt, en dat je even kijkt waar het aan ligt. Dan kunnen ze je garantieclaim later ook moeilijker afwijzen....

Forza Mucca

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kan ook aan een leeg batterijtje liggen, CMOS clear jumper dat verkeerd staat of aan op een of andere manier gewiste BIOS instellingen.. Probeer eens gewoon je BIOS in te duiken en alles te checken (en eventueel ook herstellen) en dan save CMOS doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ander reepje geheugen geprobeerd maar het probleem blijft.
Ander batterijtje help ook niet. Clear bios jumper staat niet aan en bios instellingen staan goed:

FSB:SDRAM:PCI = 100:100:33
Multiplier = 13x
Vcore = 1,5 V

De precieze foutmelding:
During the last boot up, your system hung for improper SDB/SDRAM/PCI Frequency Ratio and/or CPU External Frequency.

Andere voeding helpt niet en randapparaten afkoppelen helpt ook niet.
Het lijkt me dat het of aan het mobo of aan de CPU ligt. Maar welke? Zolang ik niet weet welke het is kan ik ook geen garantie claimen.

Verwijderd

Topicstarter
Underclocken op 866 Mhz werkt ook al niet.
(dus FSB:SDRAM:PCI = 66:100:33)

Wat is er toch mis?

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Misschien dat er bij een koude start iets is wat niet snel genoeg op gang komt waardoor hij dan een fout geeft. Bij een warme start heb je dat dan niet. De foutmelding kan weergeven wat het probleem is, maar het kan ook zijn dat deze foutmelding veroorzaakt wordt door iets anders wat daarvoor al fout gaat.
Heb je je geheugen al eens wat rustigere timings gegeven? Hoeveel en wat voor geheugen zit erin? Misschien hier en daar wat cache aan en uitzetten.

Ik las je verhaal nog eens en ik heb de indruk dat hij dus niet echt crashed zoals je in de threadnaam zegt, maar dat hij bij een koude start direct naar dat scherm gaat? Dan zou het de bios kunnen zijn. Als je de batterij al vervangen hebt, zou de bios brak kunnen zijn. Misschien de winkelier eerst opbellen en je probleem voorleggen. Dan vragen of je de bios moet proberen te flashen. Als dat dan fout gaat omdat de bios echt brak is, van te voren regelen dat je dan om mag ruilen.
Als de PC verder goed werkt denk ik dat de kans klein is dat de CPU niet in orde is.
Pagina: 1