[MS-DOS] Geheugen beperken in DOS

Pagina: 1
Acties:

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 14:46

vegterb

[ZzZ]Vighter

Topicstarter
Ik heb hier een programma (NTFSDOS) waarmee ik onder DOS op NTFS schijven kan komen. Omdat ik een cd wil maken waarmee ik naar virussen kan scannen onder DOS is het handig als ik ook gebruik kan maken van NTFS. Nu is dit half gelukt.

Ik kan wel gewoon op NTFS schijven komen, maar niet meer scannen omdat het programma NTFSDOS het geheugen volledig gebruikt. Nu staat mij iets bij van de mogelijkheid dat je de geheugen toegang voor een aplicatie kunt bepreken. En dan voor het daarop volgende programma (Wat automatisch gestart wordt) weer kunt starten, zodat deze nog geheugen over heeft om te gebruiken.

Maar hoe?

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

[b]vegterb schreef op 10 oktober 2002 @ 11:01:[/b Nu staat mij iets bij van de mogelijkheid dat je de geheugen toegang voor een aplicatie kunt bepreken. En dan voor het daarop volgende programma (Wat automatisch gestart wordt) weer kunt starten, zodat deze nog geheugen over heeft om te gebruiken.
Maar hoe?
Eerlijk gezegt komt me dat niet bekend voor.. Maar je kunt altijd proberen dmv. memmaker je config.sys en autoexec.bat wat aan te passen, waardoor je extra geheugen vrijkomt..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Dat kon volgens mij ( als je dat bedoelt ) onder win3.1 etc door het .pif bestandje aan te passen ( ja ja old skool =), maar het lijkt me volledig belachelijk om een programma te maken dat je de mogelijkheid geeft NTFS onder DOS aan te spreken, en dan het gehele geheugen te gebruiken. Ik zou onder DOS 'ns kijken met mem /c of je een normale hoeveelheid vrij hebt, en anders idd je autoexec.bat en config.sys tweaken. Ook zou ik kijken of het programma NTFSDOS zelf geen opties heeft waarmee je het geheugengebruik kunt beperken (bv. cache verkleinen oid) of probeer het programma 'ns in het extended mem te laden (dmv, eeuh ff denken, loadhigh="programmanaam" oid)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

kun je niet dmv. HIMEM.SYS en EMM386.EXE upper memory creeeren en daar NTFSDOS in laden? Zodoende blijft je conventioneel geheugen zoveel mogelijk vrij voor de virusscanner...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 14:46

vegterb

[ZzZ]Vighter

Topicstarter
1. mem /c - geeft aan dat het programma alles gebruikt, heb 64MB intern gebruikt het 64, heb je 512 Intern, gebruikt het 512MB.
2. Het programma NTFSDOS heeft de mogelijkheid van instellen van de cache grote dwz, de cache op de schijf vergroten naar maximaal 64 MB.
3. Het is ook niet logisch dat dat programma alles inpikt, daarom moet het anders kunnen
4. loadhigh="NTFSDOS.EXE" werkt niet, programma pakt nog al het geheugen
5. upper memory is dus loadhigh...

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties