Mac OS X ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• M2XzeeD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik ben nu op m'n werk OS X aan het installeren
wat zijn jullie ervaringen ermee?
aangezien wij heir nog steeds 9.2.2 draaien ivm quarkXpress
wil ik toch maar beginnen met overstappen
is dat dus aan te raden?

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
M2XzeeD schreef op 10 oktober 2002 @ 10:51:
Ik ben nu op m'n werk OS X aan het installeren
wat zijn jullie ervaringen ermee?
aangezien wij heir nog steeds 9.2.2 draaien ivm quarkXpress
wil ik toch maar beginnen met overstappen
is dat dus aan te raden?
Je moet OS9 ook nog installeren (Classic-omgeving) omdat je anders sommige apps, ook al beweren ze voor OS X te zijn, nog steeds niet kan gebruiken. Zoals bijvoorbeeld Adobe Illustrator.

Ook de multi-user dingen zijn fijn, als je daar wat aan hebt. En het is natuurlijk heel mooi om naar te kijken. Maar wat ik het fijnste vind is dat je gewoon een terminal-venster kan openen en je bestanden dan kan kopiëren, verplaatsen, FTP'en, scp'en, tarren enzovoort net als je dat in UNIX kan doen. Als je dus je mac gebruikt in een omgeving waar je ook UNIX-achtige besturingssystemen gebruikt of tegenkomt, dan is het fantastisch.

• notgib
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10-2025

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Het kan. Sommige van ons hier zijn overgestapt. Maar het nut zie ik niet echt, immers om Quark te kunnen draaien moet je een classic omgeving starten binnen Macos X... je draait dus dan gewoon 9.2.2 in een macos X schil...

voorlopig blijf ik lekker op 9.2.2. werken. niks mis mee. Tevens vind ik macos X met al die grafische aankleding traag, ook op een nieuwe dual G4.

Verwijderd

Ik werk nu al een behoorlijke tijd met OS 10 en het bevalt mij erg goed, ik ben PHP / MySQL developer en werk onder OSX met een combinatie van Mozilla, Interarchy en BBEdit.
De OS is super stabiel en vele malen gebruiksvriendlijker als Windows98/2000, hiermee bedoel ik dus het gemak waarmee je het systeem mee kunt configureren en beheren.

OSX in de min :
- scannen met een scsi scanner is nooit leuk
- en meer ken ik er ff niet :D

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 14:22

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Nogmaals, Quark werkt niet onder X!! En sommige randapparatuur tevens ook niet, scanners e.d.

Je kan natuurlijk ook X naast 9 installen, of X met InDesign :P

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Verwijderd

TimmeStein schreef op 10 oktober 2002 @ 11:52:
Nogmaals, Quark werkt niet onder X!! En sommige randapparatuur tevens ook niet, scanners e.d.

Je kan natuurlijk ook X naast 9 installen, of X met InDesign :P
ik hoorde dat er een OS X versie van XPress in aantocht was, maar Quark kennende kan dit nog wel even duren :)

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik 'doe' MacOS X sinds 10.0.4, en ik kan zeggen dat ik het toen niet af vond, maar sinds de 10.1 versie is het beter, en nu met 10.2 kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben.

Ik gebruik de Mac thuis (G4) vooral voor de fotohobbie met PhotoShop(ik draai nog 6.0, dus onder Classic) en verder muziek, internet en de computer hobbie (nu ook FreeBSD ;) )

Voordelen:
Het is UNIX, daar ben ik vertrouwd mee op het werk.

Het is stabiel, een tijd distributed gedraaid, en je hoeft alleen te rebooten voor sommige updates op software, niet omdat er iets "hangt" of niet meer, of slechter werkt.
Multie user gebruik ik niet echt, maar wel mee gespeeld natuurlijk, is mooi.

Omgeving is goed online gedocumenteerd bij Apple. (ik ben lid geworden van Apple Developers Connection, om te ervaren hoe je kunt programmeren, ben ik ook van onder de indruk)

Je hoeft niet bang te zijn voor UNIX op de Mac, als je het niet wilt, dan zie het nooit terug. (is wel geen voordeel, maar meer een vooroordeel ;) )

Je kunt de Finder meer naar je smaak inrichten, over hoe je buroblad eruit ziet en bijvoorbeeld de mapachtergrondjes en kleuren. Dat werkt voor mij wel om mijn werk te organiseren.

Networking: de Apple is geen vreemde eend meer in de bijt.

Nadelen:

Niet alle hardware wordt ondersteund (ik kan mijn Minolta Dimage Scan Dual niet onder Classic aanspreken)

Het interface is anders, een aantal zaken zijn wel prettig, zoals het Dock, maar ik kon alles best vinden onder het apple menu.

Er zijn er nog wel meer, maar ik ben ondertussen gewend geraakt aan MacOS X, dus ik weet ze niet meer allemaal.

Conclusie:
Als je niet over wilt, hoef je niet.

Hangt dus meer af van de software die je draait. Als je de laatste features van de pakketten straks wilt gebruiken, dan zul je waarschijnlijk wel over moeten, omdat ze alleen maar leverbaar zijn voor MacOS X, maar dat is dan vroeg genoeg. Zolang de pakketten die je gebruikt onder Carbon geleverd worden hoef je dus niet.

Als je afhankelijk bent van hardware die niet ondersteund wordt onder MacOS X dan kun je niet eens over.

• M2XzeeD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2025
Iedereen iig bedankt voor de reacties ik meot zeggen vind 10.2 erg strak gelukkig werk ik zelf nie met quark dus ik ben zga om nu (voorn. de mx pakketten en dat werkt prima :) )
Pagina: 1