Thuis een netwerkje van 2 PCs opgebouwd:
- WinXP machine met netwerknaam 'taurus', ip = 192.168.0.2
- Linux (SuSE 7.2) machine met netwerknaam 'gemini', ip = 192.168.0.1
domain naam zodiac.net
In /etc/hosts staat beide machines aangegeven met naam en ip adres.
Eerst werkte alles naar behoren. Beide machines konden elkaar pingen (zowel met het aangeven van het ip adres en de netwerknaam). Ook kon ik vanuit 'taurus' mbv PuTTY een telnet of SSH sessie starten met 'gemini'.
Gisteren heb ik op 'taurus' een wizard gedraaid voor het opzetten van thuisnetwerken (ja, ik weet het, erg stom
). Die gooide prompt alles door elkaar. De netwerkadressen werden op DHCP gezet etc. Ondertussen staan die weer op het vaste adres 192.168.0.2. Nu kan ik de linux machine wel nog pingen, maar telnet/shh is niet meer mogelijk. Niet met PuTTY en ook niet vanuit een command shell. Die geeft aan dat de remote computer de verbinding niet toelaat. Bovendien kent 'taurus' geen 'gemini' meer. Je kunt alleen nog pingen door het ip adres te gebruiken.
On 'taurus' staat zonealarm actief, maar zodiac.net is deel van de trusted zone. Bovendien, met zonealarm uit werkt het ook niet. Op 'gemini' is geen firewall actief.
Hoe krijg ik de zaak weer goed?
- WinXP machine met netwerknaam 'taurus', ip = 192.168.0.2
- Linux (SuSE 7.2) machine met netwerknaam 'gemini', ip = 192.168.0.1
domain naam zodiac.net
In /etc/hosts staat beide machines aangegeven met naam en ip adres.
Eerst werkte alles naar behoren. Beide machines konden elkaar pingen (zowel met het aangeven van het ip adres en de netwerknaam). Ook kon ik vanuit 'taurus' mbv PuTTY een telnet of SSH sessie starten met 'gemini'.
Gisteren heb ik op 'taurus' een wizard gedraaid voor het opzetten van thuisnetwerken (ja, ik weet het, erg stom
On 'taurus' staat zonealarm actief, maar zodiac.net is deel van de trusted zone. Bovendien, met zonealarm uit werkt het ook niet. Op 'gemini' is geen firewall actief.
Hoe krijg ik de zaak weer goed?
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!