16x8 of 32x4 ?

Pagina: 1
Acties:

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Ok, ik heb de FAQ doorgenomen en ik ben er achter gekomen dat de laatste twe getallen achter een geheugen chip iets te maken heeft met de manier waarop de chip in elkaar zit. Nu is mijn vraag is een v.d. twee beter?
Voor mijn Celeron 666 wil ik een 256MB SDRAM PC133, 168pin er bij hebben, maar er zijn 2 verschillende, namelijk 32x4 en 16x8.
Welke is de betere keuze of maakt het niet uit?

En wellicht is er ook een fabrikant van geheugenchips die men hier aanbeveelt?

Mijn rig

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Niet je CPU is belangrijk, maar de chipset op het moederbord. Dus even kijken wat voor een mobo erin zit. Bij een Celeron 666 is de kans op een 440BX redelijk groot. Voor deze chipset moet je 16x8 hebben.

Ikzelf gebruik infineon (die zijn prima), maar er zijn zat andere merken die ook prima zijn.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is volledig afhankelijk van de chipset op je moederbord. De 32Mx4 is goedkoper, maar past op geen enkel Intel based moederbord. VIA, SiS en ALi plankjes pikken het wel :)

Wat betreft fabrikant: sja, kijk eens rond op bijvoorbeeld http://shop.tweakers.net .. Dane-Elec maakt goeie reepjes voor een schappelijke prijs, maar wil je méér (overklokpotentieel, vette garanties, perfecte services), neem dan een kwaliteitsmerk zoals bijvoorbeeld Crucial en Corsair.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

BalusC schreef op 10 oktober 2002 @ 09:32:
Dat is volledig afhankelijk van de chipset op je moederbord. De 32Mx4 is goedkoper, maar past op geen enkel Intel based moederbord. VIA, SiS en ALi plankjes pikken het wel :)

Wat betreft fabrikant: sja, kijk eens rond op bijvoorbeeld http://shop.tweakers.net .. Dane-Elec maakt goeie reepjes voor een schappelijke prijs, maar wil je méér (overklokpotentieel, vette garanties, perfecte services), neem dan een kwaliteitsmerk zoals bijvoorbeeld Crucial en Corsair.
Spam! :P... maar omdat het voor een goed doel is zullen we het maar door de vingers zien ;)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• ExcaliburDexter
  • Laatst online: 07-06-2025
De nieuwe VIA, SiS en ALi plankjes pikken het geheugen wel, maar met de iets oudere chipsets van deze fabrikanten kun je ook problemen tegenkomen.

In jouw geval zou ik op de site van de fabrikant kijken. Je hebt een celeron 666 dus je MoBo zal niet al te nieuw zijn, dus in het begin zal hij (waarschijnlijk) geen ondersteuning hebben gehad voor 32*4. Als je nu gaat kijken naar de bios updates op de site van de fabricant zal, er ergens in een changelog erbij staan "ondersteung voor 32*4 mem (ofzoiets)" staat dit er niet dan geef ik je weinig kans dat 32*4 gaat werken.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt gelijk. Maar een 32Mx4 reepje is altijd 128Mbit en ik heb nog nooit een FCPGA plankje gezien dat geen 128Mbit reepjes ondersteunt.. De ondersteuning gaat terug tot de 440LX chipset; deze ondersteunt maximaal 64Mbit reepjes. Ook lijkt het me erg sterk dat men een Celeron 667 op een 440LX plankje heeft draaien (alhoewel dat in theorie wel mogelijk is met een Slotket, maar toch.. BIOS updates daarvoor zijn zeldzaam ;) )

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 10-10-2002 10:25 . Reden: typo ]

• marko77
ok, ik heb ff gekeken, maar ik weet niet waar je kan zien op je moederbord welk model het is. Als ik opstart kan ik tab drukken voor bios info, dan zie ik dit getal bovenin beeld: 7VBA-2AA7
op het moederbord in het midden zie ik in grote letters staan:
SY-7VBA133

is het een van deze twee??
Als dit neit werkt pak ik eht bestaande dimmetje er wel uit (64 mb)
en ga daarmee naar de winkel dan vraag ik gewoon dezelfde toch?

Mijn rig

Verwijderd

Een beetje moeite doen mag ook wel hoor.. als ik SY-7VBA133 door google gooi geeft de 1e hit al aan om welk mobo het gaat, nl een Soyo Socket 370 SY-7VBA133

Daar zit een VIA apollo chipset op, of die het ondersteund weet ik niet.

De manual van dat mobo kun je hier downloaden, daar staat ongetwijfeld in welk geheugen er op kan.

//edit
Uit de manual:

Mixed 1M/2M/4M/8M/16M/32M DRAM

oftewel, ja het kan...

• marko77
sorry, ik had wel de bios nummer door google gegooid en toen kreeg ik allerlei spaanse site :( die andere was ik gewoon vergeten.

Mijn rig

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:39
Soyo moederbord: 7VBA 133, VIA 693A chipset
Manual: http://www.soyousa.com/dl/manuals/686/m7vba13312.PDF

Mixed 1M/2M/4M/8M/16M/32MxN DRAMs, zou dus moeten kunnen.

Fuck, te laat.

Verwijderd

Je loopt heerlijk te spammen dude. |:( Ik d8 dat modjes het goede voorbeeld moesten geven. Kennelijk jij niet. Zonde.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mijn reactie is iig nuttiger dan die van jou :/

Gezien je onzuivere geschiedenis hier op GoT wordt dit dus een ban, doei.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

offtopic:
Misschiens een ideetje om deze vraag in de faq op te nemen? Hij wordt zowat elke dag gevraagd

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik zal de RAM FAQ binnekort idd eens uitbreiden met wat praktische vragen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1