Toon posts:

[VB] Visual Basic Compiler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een programma (nou ja programma O-) ) gemaakt in VB. Als ik er een installer bij maak, maak hij 3 .cab files aan en propt die helemaal vol met dll bestanden. Ik vraag mij af of dit wel echt nodig is.

Het is een heel simpel progje en voordat iedereen roept dat ik een tekst bestand moet gebruiken: dat wil ik liever niet....

Ik heb een access database met 1 waarde (numeriek). Als ik op een knop druk leest hij de waarde uit, telt daar 1 bij op en overschrijft de oude waarde. Daarna kopieert hij de nieuwe waarde naar de clipboard en geeft een opsomming in een message box.

Misschien komt dit beter over:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private Sub cmdNieuw_Click()
Set dbsTekening = OpenDatabase("tekening.mdb")
Set rstTekening = dbsTekening.OpenRecordset("tekening", dbOpenDynaset)

Huidig = rstTekening!tekening
    Nieuw = Huidig + 1
    Clipboard.Clear
    Clipboard.SetText (Nieuw)
    Message = MsgBox(Heel verhaal wat gedaan is)
    With rstTekening
      .Edit
        !tekening = Nieuw
      .Update
    End With
End Sub

Kan ik zien welke dll's echt nodig zijn? Wan ik vind een complete installer van een kleine 5 MB vrij groot voor een bestand van 20kB en een database van 40kB

Verwijderd

De meeste "simpele" progjes volstaan met alleen de .exe; de benodigde .dll's zijn daarvoor op vrijwel ieder computer beschikbaar.

Test het even op een andere PC, krijgt diegene een foutmelding, dan staat daarbij welk bestand mist; extract die van je .cab en lever die mee...

Voorzie het geheel van een mooie DOS batchfile die het component naar je systemdirectory kopieert, en regsvr uitvoert zodat je niet hoeft te rebooten...

Nadeel: je weet dus nooit zeker of het zo altijd overal loopt onder welke versie van Windows dan ook...

Verwijderd

msvb50vm.dll (voor VB5) msvb60vm.dll (voor vb6) verder zou ik even je vbp project openen en kijken van welke Dll's en ocxen gebruik maakt. hierdoor kom je er wel uit.. met bit-art's fusion kun je er een stand-alone applicatie van maken.

Verwijderd

Topicstarter
Heb net alleen de .exe en de .mdb op een computer op mijn werk gezet maar dat werkt dus niet. Het is trouwens een Win XP bak, dus dan verwacht je toch wel dat de meeste dll's aanwezig zullen zijn. Mijn foutmelding:
"Run-time error '429':
ActiveX component can't create object"

Verwijderd

Kortom installers vind je vervelend en te groot? en zonder vind je 't gek dat je app niet werkt, ging je er nou serieus vanuit dat al die dll rommel die in die installer zit er voor niets in zat? 't is vervelend maaar redelijk onlosmakelijk verbonden met het ontwikkelen in vb.

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

Hoogst waarschijnlijk is je installer zo groot omdat er DLL's meegeleverd worden die er voor zorgen dat jij je mdb uit kan lezen.
Als je dus geen DLL's meeleverd moet de client acces hebben geïnstalleerd, heeft 'ie dit niet of een oude versie dan zal je programma het niet doen!

want 5 Mb is vrij veel, betekend dus dat er wel ergens iets extra's bij zit (de acces componenten dus)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 08:16:
Kortom installers vind je vervelend en te groot? en zonder vind je 't gek dat je app niet werkt, ging je er nou serieus vanuit dat al die dll rommel die in die installer zit er voor niets in zat? 't is vervelend maaar redelijk onlosmakelijk verbonden met het ontwikkelen in vb.
Goh, kom je hier een hele normale vraag stellen. Ik wil wat weten, gewoon weten hoe en wat. Wat krijg je? Een of andere grote meneer staat meteen klaar met zijn vooroordeel.

Je kunt hier ook niet eens even wat vragen zonder van die kutkreten als UTFS en RTFM om je oren te krijgen. Als die opmerkingen na drie posts nog niet verschijnen, dan komt er wel iemand met een denigrerende opmerking. Lekker gezellig is het hier. Ik fok wel weer op naar Fok. Veel leuker daar.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 23:12
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 07:56:
Heb net alleen de .exe en de .mdb op een computer op mijn werk gezet maar dat werkt dus niet. Het is trouwens een Win XP bak, dus dan verwacht je toch wel dat de meeste dll's aanwezig zullen zijn. Mijn foutmelding:
[...]
Grote kans dat je niet de goede versie van ADO op die PC hebt staan. Op de site van MS kun je alle ( en dat zijn er veel ) verschillende smaken dl'en.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 18:02
Je probleem komt me bekend voor ik had eens een heel klein inleesprogramma gemaakt. Die was ook meteen tig mb groot oa door die msvb60vm van 1.4 mb, een dialogbox.ocx en verder allemaal install spul. Ik stond ervan te kijken wat er allemaal inzat.
Even een .exe ergens neerpleuren ging dus niet :(

En ja ik had het allemaal nodig :(

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:37

johnwoo

3S-GTE

Voor die database componenten kun je er idd moeilijk omheen... Maar voor de meeste GUI controltjes zijn alternatieven. Bijvoorbeeld ipv de commondialog control gebruiken, zelf de API calls doen die die venstertjes tevoorschijn toveren. En zo zijn er nog wel meer dingen waarvoor alternatieven te bedenken zijn die geen dependencies hebben. Maar voor databases gaat dat dus lastig worden...

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 21:18
msvb60vm.dll kan je vrijwel zeker weglaten, die zit standaard met winXP meegeleverd, en ik denk ook wel bij win2k.
Op de meeste w98/ me computers is hij ook wel aanwezig denk ik.[/ME]
De dll's voor je database zul je idd nog steeds moeten meeleveren.
Eventueel kan je 2 versies maken, 1 met alle dll's en 1 zonder.
Als de grootte dan een probleem is kan je toch eerst de kleine installer proberen, en als het dan niet werkt alsnog de grotere gebruiken.

edit:
/ me bedoelde ik dus

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

Pagina: 1