Toon posts:

Waarom fragmenteert mijn game partitie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi als ik gewoon game is er niets aan de hand. Maar als ik met die zelfde games online ga dan fragmanteert mijn partitie enorm. Weet iemand waarom? En wat je er aan kan doen?

Groeten Marteezz.

Verwijderd

Defragmenteren. :+

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:08

Reptile209

- gers -

Omdat al het netwerkverkeer in temp-bestandjes wordt opgeslagen -> die blijven staan -> fragmentatie bij meerdere spellen door elkaar?

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Nu weer even serieus: fragmentatie treedt op als bestanden worden gedelete en opnieuw aangemaakt, er ontstaat vrijwel altijd een soort van gatenkaas, en de gaten moeten opgevuld worden met stukken kaas die groter zijn dan de gaten. (Weet ook niet waar ik die vergelijking vandaan haal).

Anywayz, als een spel fragmentatie veroorzaakt, dan komt dat waarschijnlijk doordat er veel losse tijdelijke bestandjes worden aangemaakt, verwijderd en opnieuw aangemaakt. Daar is helaas weinig tegen te doen.

Welk OS heb je? Als je 2000 of XP gebruikt en je schijf op NTFS hebt geformatteerd, dan hoef je je weinig zorgen te maken, dat filesystem lijdt nauwelijks onder fragmentatie.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Fragmenteren:
stel, spel A heb je al op je PC, je installeerd spel B, en daarna C. Alleen, na een week vind je spel B niet meer leuk, en die gooi je eraf.
Nu is er dus een stuk lege ruimte tussen spel A en C. Als je PC iets zoekt op de harde schijf, zoekt hij in A, leeg stuk, en dan C. (gefragmenteerde schijf)
Het zoeken zou sneller gaan als spel A en C 'achterelkaar' stonden. Dan ga je dus defragmenteren, het defragmentatie programma sorteert de bestanden weer netje ahcter elkaar.

Alleen, nu i.p.v complete spellen, moet je die spellen zien als bestanden. Wat zoekt er nou sneller op je PC:
• A,B, leeg, C, leeg, leeg, E, F, leeg, G, H, I, leeg, leeg, leeg
• A, B, C, E ,D, E, F, G, H, I, leeg, leeg, leeg, leeg, leeg, leeg

:)

En inderdaad, defragmenteren is de oplossing.
Start > (alle) programma's (als je XP draait) > Bureau Accessoires > Systeemwerkset > (Schijf)defragmentatie

[ Voor 0% gewijzigd door Rafe op 10-10-2002 16:13 . Reden: typ0z >:( ]

Verwijderd

rafe: is alleen van toepassing voor Fat32 systemen (win 98, soms win XP)
Voor NTFS geld dit dus -niet-: dit systeem is niet sneller of langzamer indien de schijf gefragmenteerd is of indien deze netjes alles aaneengesloten heeft :)

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 16:17:
rafe: is alleen van toepassing voor Fat32 systemen (win 98, soms win XP)
Voor NTFS geld dit dus -niet-: dit systeem is niet sneller of langzamer indien de schijf gefragmenteerd is of indien deze netjes alles aaneengesloten heeft :)
NTFS? New Technology File System 8)7
Thanks, heb ik weer wat geleerd vandaag :)

O-)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2002 16:52 ]

Pagina: 1