[HT] opstelling rear-speakers

Pagina: 1
Acties:

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik heb een vraagje omtrend de opstelling van de rear-speakers in een home-theater.

in mijn kamer is het jammer genoeg onmogelijk om aan 1 kant van mijn luisterplek een speaker op oorhoogte te plaatsen: er zit een deur die openklapt tot aan de muur.
nou vraag ik mij af of het veel kwaad kan als ik de rear-speakers hoger hang (tussen deur en plafond) en ze dan schuin naar beneden laat 'kijken' naar mijn luisterplek?

mijn oren zijn op mijn luisterplek ongeveer 80cm onder het plafond gepositioneerd en de boxen zijn ongeveer 30cm hoog.

ook vraag ik het me af of het erg is als je rear-speakers maar tot 120hz kunnen weergeven inplaats full-range. mis je dan veel? of heb je niet veel bas nodig in de rear-speakers?

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
het lijkt mij dat dat niet zo'n ramp is alleen met je er bij het instellen vd vertraging (op je receiver) wel rekening mee houden dat afstand tot je oren dus iets groter is

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ook vraag ik het me af of het erg is als je rear-speakers maar tot 120hz kunnen weergeven inplaats full-range. mis je dan veel? of heb je niet veel bas nodig in de rear-speakers?
Bij een normale surround receiver kun je instellen dat je achterluidsprekes "small" of iets dergelijks zijn. Je versterker stuurt dan het laag wat normaal gesproken door je achterspeakers wordt weergegeven naar je front's. Dit filteren gebeurt volgens mij meestal bij 80 of 100 Hz, dus je mist dan wel een beetje als je speakers pas vanaf 120 Hz weergeven, maar of dat heel erg is, dat zou je gewoon moeten proberen denk ik.

Verwijderd

/als je een sub hebt hoef je geen lage range voor je rear (front) speakers te hebben. Daarnaast is het wel minder als je speakers hoger te hangen komen. Dit geeft een beetje irreele weergave van het geluid. Geluid dat van achteren moet komen komt in principe van "boven". Klinkt soms wat vreemd.

Verwijderd

Als het goed is kan je dat instellen op de meeste receivers,

of je speakers naast je hangen of achter je, hoog of laag en het aantal meters van je luisterpositie en de cut-off frequentie.

• Leipo
  • Niet online
hmm nog ff een vraagje omtrend dit onderwerp: is er een minimale afstand nodig van oor tot speaker? want bij 1 optie bij op mijn kamer staan de speakers elk 25cm van mijn oren af (zal er wel leuk uitzien dan :D ) maar dan staan ze wel recht op oorhoogte

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
mmmz dat is echt geen oplossing. Sorry maar dan heb je echt een zwaar verneukt surround geluid.

K zou zeggen ga op je luisterplek zitten laat iemand beetje met je speakers lopen en luister wanneer het goed is :)

Divide and conquer.

• Leipo
  • Niet online
nou je moet het zo zien: veel te lopen is er niet :D

de kamer is 2.20 bij 3.90
Afbeeldingslocatie: http://ick.gamepoint.net/Kamer.jpg
dit is zoals het nu is en ik zit dus op mijn bed.. direct naast mijn bed is de deur :(

btw. DVD kijk ik op mijn PC dus het beeldscherm staat wel goed voor surround :)
Pagina: 1