AMD (Barton) of Intel (Hyperthreading)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus1
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-04 13:13
O wat moet ik toch kopen, ik weet het niet meer.
Van de ene kant lees je dat de nieuwe Barton-core van AMD maar geplanned staat tot 3000+ en daarna komt het Hamertje.
Van de andere kant komt Intel met processoren boven de 3 gieg die een nieuw moederbord nodig schijnen te hebben.
Dat betekent dus dat alle huidige borden voor de Athlon eindigen bij 3000+ en voor Intel bij ca. 2.99 gieg.
Dus als ik nu koop kan ik niet eens een upgrade van de processor doen binnen nu en een jaar. En dat terwijl je bij wijze net een spikslpinternieuw systeem koopt.
De reden dat ik voor 1 dec "moet" kopen is het bekende gereserveerde geld via je werkgever dat dan niet belast wordt via de belast........... enz.
Wie is wijs of heeft kennis die ik nog niet heb hierover.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja moeilijke keus, ik heb precies hetzelfde. :?
Maar ik heb voor me zelf al de beslissing gemaakt dat het een athlon wordt.
Ik weet niet waarom, maar mn hart zegt dat ik een pentium vier moet nemen :?
Ik heb op internet ook alle verschillen enzo opgezocht, en alle specs maar ik ben er nog niet zeker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 21:24:
tja moeilijke keus, ik heb precies hetzelfde. :?
Maar ik heb voor me zelf al de beslissing gemaakt dat het een athlon wordt.
Ik weet niet waarom, maar mn hart zegt dat ik een pentium vier moet nemen :?
maar mn hoofdt zegt dat het een athlon moet worden!
Ik heb op internet ook alle verschillen enzo opgezocht, en alle specs maar ik ben er nog niet zeker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je globaal bekijkt....

Hammer kan 32 en 64 bit verwerken

P4 3 ghz of meer heeft hyperthreading. Dat geeft 25% (zeggen ze) extra performance als je cpu flink belast. P4 doet zich voor als 2 cpu terwijl infeite 1 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manie Riets
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-09-2024
Voor spellen maakt hyperthreading nix uit, een amdxp 2800 icm nForce2 mobo presteerd beter als een p4 2.8 met 1066 rdram, daarom zal me volgende pc weer een amd zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en is dit gebaseerd op benchmarks want daar ben ik wel benieuwd naar.. post hier maar een link naar de benchmarks.... want dit zegt me niks ik wil feiten zien... Enne nog ffies over het spelen van spellen dat heeft bijna niks te maken met processor snelheid.. het gaat meer om een goede grafischekaart want ik heb zelf een pIV1,8 @ 2,2 en een geforce4 ti4400 @ ti 4600 en een maatja van mij heeft een PIV 2,5 met geforce 4 ti 4200 maar ik haal mooi 1200 3marks meer.. dus processor maakt niet uit.. doe maar een goede grafische kaart voor gamez...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

presteerd beter... mwoah die 20 puntjes dat kan met de volgende 3dmark test weer andersom zijn.. enne het gaat om het eindplaatje he ik denk niet dat je alleenmaar gamed op je pc.. want dan kun je beter een console kopen.. Doe mij maar een allround pc en dan toch die PIV met hypertreading.. Ik zelf nu ook een dual P!!! machine staan voor audio en video editting en dat gaat toch wel super...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 09:49:
presteerd beter... mwoah die 20 puntjes dat kan met de volgende 3dmark test weer andersom zijn.. enne het gaat om het eindplaatje he ik denk niet dat je alleenmaar gamed op je pc.. want dan kun je beter een console kopen.. Doe mij maar een allround pc en dan toch die PIV met hypertreading.. Ik zelf nu ook een dual P!!! machine staan voor audio en video editting en dat gaat toch wel super...
Hyperthreading zorgt niet overal voor betere perform,ace, slechts in een paar aps. In andere aps kan het er zelfs trager door worden.
Verder durf ik te wedden dat de prijs van de p4 3.06 met HTT heel erg hoog gaat liggen, dan zou je misschien beter een dual amd kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:40
Tja ik zit op dit moment ook echt te twijfellen, maar ik denk toch dat ik nog ff wacht totdat zowel de hamer als de HT P4 er is. En dan komt de moeilijke keuse welke van de twee pak ik. Ik heb al veel (P)reviews gelezen, meningen van mensen aangehoord maar de ervaring leert me dat ik daar niet vanuit kan gaan.

Het beste is om toch nog ff te wachten voor mensen die een duur nieuw systeem willen kopen. over een paar maandjes als de eerste ervaringen met de nieuwe producten van (intel, amd, ati, nvidia) komen kun je pas een goed onderbouwde keuze maken.

Intel: HT P4 (Dual systeem)
AMD: Hammer (Dual systeem)
Nvidia: GForce 5 (Omen)
ATI : Radeon 10000 (0,13 micron)

Ik ga in iedergeval voor de Snelste, Betrouwbaarste, Best uitbreidbare (alle drie natuurlijk in verhouding met elkaar gesteld) combo, geld maakt me niet zoveel uit zolang dat mn systeem maar meer dan 2 jaar mee kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 21:18

Bluppy2

Hip!

ExcaliburDexter schreef op 10 oktober 2002 @ 10:03:
Tja ik zit op dit moment ook echt te twijfellen, maar ik denk toch dat ik nog ff wacht totdat zowel de hamer als de HT P4 er is. En dan komt de moeilijke keuse welke van de twee pak ik. Ik heb al veel (P)reviews gelezen, meningen van mensen aangehoord maar de ervaring leert me dat ik daar niet vanuit kan gaan.

Het beste is om toch nog ff te wachten voor mensen die een duur nieuw systeem willen kopen. over een paar maandjes als de eerste ervaringen met de nieuwe producten van (intel, amd, ati, nvidia) komen kun je pas een goed onderbouwde keuze maken.

Intel: HT P4 (Dual systeem)
AMD: Hammer (Dual systeem)
Nvidia: GForce 5 (Omen)
ATI : Radeon 10000 (0,13 micron)

Ik ga in iedergeval voor de Snelste, Betrouwbaarste, Best uitbreidbare (alle drie natuurlijk in verhouding met elkaar gesteld) combo, geld maakt me niet zoveel uit zolang dat mn systeem maar meer dan 2 jaar mee kan gaan.
tja, zo kan je natuurlijk een beetje blijven w8en.. Op het moment dat de bovenste systemen uitkomen kijken we alweer rijkhalzend uit naar de nieuwe generatie kaarten. Je zal toch eens de knoop door moeten hakken. Maar w8en heeft volgens mij alleen maar nut als we echt dichtbij de introductie van deze productie staan.. En dat kan in dit geval nog wel ff duren: zeker een jaar voor de GForce 5 en de Radeon 10000.

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExcaliburDexter
bluppy2 schreef op 10 oktober 2002 @ 10:13:
[...]

tja, zo kan je natuurlijk een beetje blijven w8en.. Op het moment dat de bovenste systemen uitkomen kijken we alweer rijkhalzend uit naar de nieuwe generatie kaarten.
Bij mijn bovenstaande config zijn er echt twee producten die eruit springen in de vorm van "ik kan een revolutie zijn op computergebied" namelijk de hamer die (bijna) van de grond af aan is opgebouwd (en de 64bit ondersteuning) en de GeForce5 die ook (bijna) vanuit het niets gaat ontstaan. Dit soort ontwikkelingen vind ik redelijk belangrijk in mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ge4 5 komt half november uit NV 30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

HT of niet, de P4 ondersteunt géén SMP..
Daarvoor zul je dus echt de Xeon's moeten nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExcaliburDexter
BalusC schreef op 10 oktober 2002 @ 10:47:

[...]
HT of niet, de P4 ondersteunt géén SMP..
Daarvoor zul je dus echt de Xeon's moeten nemen :)
bedoel ik ook (in mijn gedachtengang is een dual p4 systeem automatisch een xeon, maar als je weer xeon schrijft kan het ook net zo goed een p3 zijn)

dus in het vevolg zal ik schrijven: HT P4 Xeon :p

(amd maakt teminste nog verschillende naampies voor hun hammer versies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manie Riets
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-09-2024
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 09:49:
Ik denk dat zodra de xp 2800 en nForce 2 borden goed leverbaar zijn het ook behoorlijk wat zal schelen in euro's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus1
Tja, mijn deadline is half november zowat.
Mijn hart gaat ook uit naar een Athlon.
Alleen de doorgroei van de nieuwe pentium ligt boven de 3 gieg met nu leverbare borden. Dat hypethtreading is niet eens belangrijk voor mij maar wel het idee dat ik op zijn minst nog een processorupgrade kan doen binnen nu en 1/2-1 jaar.
Ik ben wel amd fan, mijn huidig is een amd en die daarvoor ook.
Maar als ik nu dus een bijv. 2500+ koop kan ik niet hoger dan de 3000+
Als ik nu een intel 2500 koop kan ik gegarandeerd boven de 3000 komen.
Als amd nou zou zeggen we gaan ook door tot (ver) boven de 3000+ dan zou ik zo meegaan.
Impasseeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExcaliburDexter
AMD zal waarschijnlijk niet meer hoger gaan, dus met het oog op een toekomstige upgrade kun je beter een P4 pakken, echter let dan wel op dat je een mobo koopt dat 80Watt of hoger kan leveren anders kun je waarschijnlijk nog niet upgraden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3ton4tor72
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 12:42

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

hmmzz van de reviews en tech artikelen die ik gelezen heb blijkt het nogal een misvatting te zijn dat HT er voor zorgt dat je systeem zich als een multiprocessor-systeem gedraagt.
HT zorgt er voor dat threads parallel (=sneller) verwerkt kunnen worden.
Daarnaast kun je er donder op zeggen dat deze systemen razend duur gaan worden (in den beginne). Je ziet nu dus ook dat Intel nu al zijn huidige processoren aan het dumpen is, om tevens een prijsoorlog met AMD aan te kunnen gaan.

Bovendien, al dat ge-geil op multiprocessor systemen, als je niets met video-editing doet, of geen grafisch werk heb je vrijwel niets aan een multiprocessor systeem. NOFI (remember de pipo's die een BP6 kochten en vervolgens win98 installeerden: he hoe kan ik nu zien dat ik 2 procesoren draai ;) )

Koop lekker een AMD voor je zuurverdiende geld...Barton, of wacht op hammer.
Persoonlijk wacht ik tot de 2e of 3e generatie hammer-boards op de markt zijn.
Ik verwacht dat dat eind 2003, of begin 2004 zal zijn. Is dit platform een beetje doorontwikkeld tenminste :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:12

Predator

Suffers from split brain

ExcaliburDexter schreef op 10 oktober 2002 @ 13:05:
AMD zal waarschijnlijk niet meer hoger gaan, dus met het oog op een toekomstige upgrade kun je beter een P4 pakken, echter let dan wel op dat je een mobo koopt dat 80Watt of hoger kan leveren anders kun je waarschijnlijk nog niet upgraden 8)7

Dat zal een beetje moeilijk in je 478 socket passen aangezien intel weer van socket gaat veranderen :P

[ Voor 0% gewijzigd door Predator op 10-10-2002 18:04 . Reden: typo ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus1
Ik denk dat ik niet goed word van al dat achterwege laten van informatie.
Blijkt nou weer dat je een nieuwe socket krijgt, je hebt meer power nodig.
En dat zal zeker allemaal weer na kerst verkrijgbaar zijn.
Voldoet dat nieuwe asus bord P4PE dan niet?
Of heb je een week later dan weer een nieuw bord nodig.
Pagina: 1