Toon posts:

[SLACKWARE] Newbie vraagje ivm MySQL

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnen enkele dagen ga ik wat pc's uit elkaar draaien bij mijn pa op zijn school (pc worden niet meer gebruikt). Uit wat ik overhoud en wat ik hier nog heb liggen ga ik proberen om een Linux-bak te maken...Zwaar zal hij niet zijn, maar dat hoeft ook niet, de hoofdbedoeling is leren :)

Als OS komt er Linux Slackware distributie op. Uiteraard ga ik geen grafische omgeving gebruiken maar hou ik het bij de DOS-style. Misschien is dit als newbie wel een beetje veel in een keer, maar ik leer het graag meteen goed ;)

Doel van de pc is om als permanente file-server :9 te draaien vooral. Hierop kan iedereen op het netwerk zijn belangrijke gegevens zetten, dat is geen al te groot probleem.

Ik wil echter ook een kleine webserver draaien met mysql (gewoon draaien, moet niet snel zijn en word zelden belast en nooit meer dan 1 user) De vraag is of dit sowieso al kan in die DOS-environement.
Tweede punt is dat ik de pc ook zou willen gebruiken om dingen van IRC te halen. Bestaat hiervoor een programma dat werkt in de DOS-omgeving?

Als bij-vraagje: op sommige screenshots van Linux-pc's zie ik een internet-venster met daarin de stats van hun Linux-pc (online tijd, belasting, free space). Nu trekken deze pagina's meestal enorm goed op elkaar. :? Is dit een standaard-pagina die bij Linux zit al waarop al die informatie komt? Of moet je zoiets zelf aanmaken?

Ik weet dat het veel vragen zijn...ik probeer zoveel mogelijk te lezen, heb me vandaag nog door een 200-tal pagina's geslagen om wat bij te leren...Ik hoop dat hier geen slotje op komt en dat dit niet te vervelend werkt voor de kenners hier allemaal...Alvast allemaal bedankt _/-\o_

Verwijderd

kickje en (zover ik het weet, ik ben ook geen linux god / root laten we maar zeggen :D)

file-server ga je neem ik aan samba (NFS :)) voor gebruiken, die pagina's met informatie e.d. worden door progjes (webalizer bijv) uit log-files van je ftp/apache/whatever server opgemaakt, ook zijn er meerdere programma's om remote (dus via je windows bak) veel van de servers e.d. op je linux bak te regelen, dan hoef je de service alleen te starten en kan je gewoon via je IE/Opera/Mozilla even alles beheren, handig voor als je server op zolder of in de kast staat. (bijv. webmin) .. kijk verder ook even op freshmeat.net voor programma's e.d... succes!

oja: die MySQL hoef je geen X voor te draaien, je start een service (de MySQLd(eamon)) en dan werkt hij, hiervoor hoef je geen X te draaien. als je remote je database wilt bewerken/bekijken en je hebt php support en een apache webserver draaien kun je via PHPMyAdmin dit doen. Ik heb verder echt geen ervaring met MySQL dus ik hoop dat je nog meer usercomments zal krijgen :)

bitchX voor je irc in command-line (wederom freshmeat.net :))

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:26

JJJ

Voor traffic monitoring kan ik je Network Traffic Analyzer aanraden, check dit: http://nta.kyberdigi.cz/

Grootste voordeel daarvan vind ik dat je er geen snmpd voor hoeft te draaien, alleen Apache + gdlib en Perl als ik me niet vergis, en dat is op vrijwel elke linuxbak beschikbaar.

Verwijderd

aan topic starter:
2 dingen.
ik ken iemand die een p166 gebruikt als router/webserver/ftp server
die krijgt zo'n ~600 mensen op haar 2 sites die er op draaien.
en dat ding geeft geen kik. (zij draait trouwens mulinux en die had een eigen webserver (geen apache dus) kweet niet hoe die hete)
punt 2. ok, ik ben de grootste aap die altijd zegt dat slackware overrated is kwa moeilijkheid.
maar umm, als je de console nog dos-omgeving noemt. en uit je post kwam redelijk naar voren dat je nog niet bekend bent met linux. zou ik je toch aanraden om een andere distro te proberen eerst.

die stats pagina ken ik niet echt, vind dat screenshot topic nou niet zo boeiend. weet allang hoe KDE er uit ziet :P
maar zal meschien dat php info ding zijn? ga nu iig buffy kijken :)

dingen van IRC halen?
naja er is een prima irc lcient voor in de console
BitchX die heeft geloof ik ook scripting/plugin/module functies dus er is redlijk een bot van te maken als je dat bedoelt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 20:07:
Binnen enkele dagen ga ik wat pc's uit elkaar draaien bij mijn pa op zijn school (pc worden niet meer gebruikt). Uit wat ik overhoud en wat ik hier nog heb liggen ga ik proberen om een Linux-bak te maken...Zwaar zal hij niet zijn, maar dat hoeft ook niet, de hoofdbedoeling is leren :)
Choeso jei! :)
Als OS komt er Linux Slackware distributie op. Uiteraard ga ik geen grafische omgeving gebruiken maar hou ik het bij de DOS-style. Misschien is dit als newbie wel een beetje veel in een keer, maar ik leer het graag meteen goed ;)
Tja, ik raad je toch aan om als volkomen beginneling met een andere distro te starten. ik gok dat je de installatieprocedure nauwelijks doorkomt (niet dat ik dat wel kan hoor ;) ) Denk eerder aan SuSE of Mandrake. Ja, die zijn ook makkelijk te draaien op de commandline (DOS-omgeving ;) ) Die hebben in iedere geval een grafische (zij het in text-mode) installatie, en hoef je niet zo heel erg veel zelf te doen. Slackware lijkt me echt te hoog gegrepen als eerste distro!
Doel van de pc is om als permanente file-server :9 te draaien vooral. Hierop kan iedereen op het netwerk zijn belangrijke gegevens zetten, dat is geen al te groot probleem.
Kan idd heel goed met Linux. Ik heb het zelf ook zo. Bij mij draaide eerst een P200 met 32MB geheugen die dat allemaal deed + apache + internet-sharing. Liep perfect!
Ik wil echter ook een kleine webserver draaien met mysql (gewoon draaien, moet niet snel zijn en word zelden belast en nooit meer dan 1 user) De vraag is of dit sowieso al kan in die DOS-environement.
Kan perfect. MySQL heb ik zelf nooit gebruikt, maar kan in ieder geval wel!
Tweede punt is dat ik de pc ook zou willen gebruiken om dingen van IRC te halen. Bestaat hiervoor een programma dat werkt in de DOS-omgeving?
Dat weet ik niet, maar vast wel. Kijk daavoor even rond op www.freshmeat.net of www.sourceforge.net.
Als bij-vraagje: op sommige screenshots van Linux-pc's zie ik een internet-venster met daarin de stats van hun Linux-pc (online tijd, belasting, free space). Nu trekken deze pagina's meestal enorm goed op elkaar. :? Is dit een standaard-pagina die bij Linux zit al waarop al die informatie komt? Of moet je zoiets zelf aanmaken?
Dat heet phpSysInfo, en kan je vinden op http://phpsysinfo.sourceforge.net. Ik gebruik het zelf ook, en is zeer makkelijk en mooi.
Ik weet dat het veel vragen zijn...ik probeer zoveel mogelijk te lezen, heb me vandaag nog door een 200-tal pagina's geslagen om wat bij te leren...Ik hoop dat hier geen slotje op komt en dat dit niet te vervelend werkt voor de kenners hier allemaal...Alvast allemaal bedankt _/-\o_
Mooi zo! Met die instelling kom je er wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 20:26:
aan topic starter:
2 dingen.
ik ken iemand die een p166 gebruikt als router/webserver/ftp server
die krijgt zo'n ~600 mensen op haar 2 sites die er op draaien.
en dat ding geeft geen kik. (zij draait trouwens mulinux en die had een eigen webserver (geen apache dus) kweet niet hoe die hete)
punt 2. ok, ik ben de grootste aap die altijd zegt dat slackware overrated is kwa moeilijkheid.
maar umm, als je de console nog dos-omgeving noemt. en uit je post kwam redelijk naar voren dat je nog niet bekend bent met linux. zou ik je toch aanraden om een andere distro te proberen eerst.

die stats pagina ken ik niet echt, vind dat screenshot topic nou niet zo boeiend. weet allang hoe KDE er uit ziet :P
maar zal meschien dat php info ding zijn? ga nu iig buffy kijken :)

dingen van IRC halen?
naja er is een prima irc lcient voor in de console
BitchX die heeft geloof ik ook scripting/plugin/module functies dus er is redlijk een bot van te maken als je dat bedoelt.
Ik ben nog niet vertrouwd met Linux, totaal niet. Maar ik ben niet bang om het aan te leren. De server kan je eigenijk bezien als een pruts-pc waarop ik gewoon met alles ga klooien en proberen, zodat ik geleidelijk aan Linux leer kennen. De reden dat ik niet begin met Redhat is omdat ik sowieso geen grafische omgeving kan draaien op die pc. Alles moet dus in de console gedaan worden. Omdat ik over Slackware lees dat het licht is en veilig heb ik hiervoor gekozen, zelf al is dit iets moeilijker dan andere (meer commerciele) distributies.

De stats-pagina: hier zie je een voorbeeld van wat ik bedoel, ziet er me wel tof uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.worteltje.nl/raymondw1_small.png

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 20:17:
kickje en (zover ik het weet, ik ben ook geen linux god / root laten we maar zeggen :D)

file-server ga je neem ik aan samba (NFS :)) voor gebruiken, die pagina's met informatie e.d. worden door progjes (webalizer bijv) uit log-files van je ftp/apache/whatever server opgemaakt, ook zijn er meerdere programma's om remote (dus via je windows bak) veel van de servers e.d. op je linux bak te regelen, dan hoef je de service alleen te starten en kan je gewoon via je IE/Opera/Mozilla even alles beheren, handig voor als je server op zolder of in de kast staat. (bijv. webmin) .. kijk verder ook even op freshmeat.net voor programma's e.d... succes!
Als ie Linux op de commandline wil leren moet ie juist geen Webmin ed gaan gebruiken. Misschien voor het even snel configgen van een server, maar eigenlijk niet :)
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 20:40:
Ik ben nog niet vertrouwd met Linux, totaal niet. Maar ik ben niet bang om het aan te leren. De server kan je eigenijk bezien als een pruts-pc waarop ik gewoon met alles ga klooien en proberen, zodat ik geleidelijk aan Linux leer kennen.
:)
De reden dat ik niet begin met Redhat is omdat ik sowieso geen grafische omgeving kan draaien op die pc. Alles moet dus in de console gedaan worden. Omdat ik over Slackware lees dat het licht is en veilig heb ik hiervoor gekozen, zelf al is dit iets moeilijker dan andere (meer commerciele) distributies.
Vergis je er niet in dat die commerciele distro's ook perfect op de commandline draaien. Ik draai zelf op mn server ook SuSE, zonder GUI. Mijn hardware kan het ook niet aan (vidkaart voornamelijk). Je moet gewoon in de installatie aangeven dat je geen KDE/Gnome wilt, en dan krijg je een mooie DOS-interface :) Maar je hebt wel een zekere basiskennis nodig om Slackware te draaien IMO. Die kan je het beste opdoen met een beginnersdistro. Ik draai al 3/4 jaar SuSE, en ga binnenkort aan Debian beginnen. Ik heb al wat voorproefjes gehad, en ik moet er niet aan denken dat ik dat zonder enige ervaring zou moeten doen. Daarom raad ik je echt aan om, ook al is het maar even (een week oid), iets anders te draaien.
De stats-pagina: hier zie je een voorbeeld van wat ik bedoel, ziet er me wel tof uit:

[afbeelding]
Precies, dat is phpSysInfo :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 20:41:
[...]

Als ie Linux op de commandline wil leren moet ie juist geen Webmin ed gaan gebruiken. Misschien voor het even snel configgen van een server, maar eigenlijk niet :)
true, maar hij moet het wel via de command line (en met slackware zal hij het via die package manager uit een tarball moeten compilen :)) moeten installen.. nouja.. je hebt gelijk iig

Verwijderd

Topicstarter
Wat maakt Slackware in console zoveel moeilijker dan Redhat/SuSe/...?
(install is geen probleem, heb ik hier ooit al es gedaan maar pc heeft het kort daarna begeven. Op de nieuwe stond dan al xp en had hem meteen nodig voor school dus heb nooit de tijd meer gehad om slackware er nog op te zetten. Install is vorige keer wel goed gelukt, en heb ook de install-guide afgedrukt dus dat zal wel lukken denk ik...En is het niet goed geinstalleerd dan begin ik gewoon opnieuw, no problem)

Verwijderd

SuSe heeft yast, een tool waarmee je alle hardware en ook software kan instellen, dit werkt zover ik weet nog steeds ook in de command-line, daarnaast heeft zowel redhat als suse ondersteuning voor rpm's (dit kan experimenteel ook wel met slack) en is de installatie wel een stuk eenvoudiger moet ik zeggen (slack heeft meerdere kernels en je moet device drivers zelf laden en drives zelf mounten en opmaken) maar je zal het er wel goed mee leren ja..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 20:45:
Wat maakt Slackware in console zoveel moeilijker dan Redhat/SuSe/...?
(install is geen probleem, heb ik hier ooit al es gedaan maar pc heeft het kort daarna begeven. Op de nieuwe stond dan al xp en had hem meteen nodig voor school dus heb nooit de tijd meer gehad om slackware er nog op te zetten. Install is vorige keer wel goed gelukt, en heb ook de install-guide afgedrukt dus dat zal wel lukken denk ik...En is het niet goed geinstalleerd dan begin ik gewoon opnieuw, no problem)
Tja, nou ja, als je al ervaring hebt met de installatie is het iig een stuk makkelijker. Ik heb zelf ook nog nooit met Slackware gewerkt, dus dit alles is van horen zeggen :) Maar Slackware is wel een van de moeilijkste distro's. Er is geen YaST oid. Je moet alles met de hand doen. Als je al wel een klein beetje ervaring hebt, en zo graag wilt leren kan ik me goed voorstellen dat het je wel lukt.
Succes dan maar met Slackware! :)

Edit: YaST werkt idd ook op de commandline :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb wat steun via school ook. Met mijn vragen kan ik altijd bij onze informaticus van dienst gaan. Ga ook zo veel mogelijk lezen hier op tweakers en overal waar ik iets vind over slackware. Heb geen haast om te leren, als het twee jaar duurt voor ik Linux een beetje ken dan is dat zo, heb ik er gerust voor over. En moet ook nergens om vrezen, kan niets mislopen omdat er niets belangrijks op de pc zal staan. Dus gewoon veel proberen en al doende leert men. Hopelijk lukt het allemaal.

Verwijderd

goed goed, maar voor de zekerheid: je hebt dus begrepen dat je er met slackware er uit niet uit komt er nog een hoopje distro's zijn die wat makkelijker zijn? vooral suse en mandrake (is eigenlijk op red hat gebaseerd met wat tooltjes erbij ..) zijn eenvoudig met installeren, en ook kan je de verschillende servers en deamons met de installatie al laten installeren, alleen zul je er minder van leren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 20:59:
Heb wat steun via school ook. Met mijn vragen kan ik altijd bij onze informaticus van dienst gaan. Ga ook zo veel mogelijk lezen hier op tweakers en overal waar ik iets vind over slackware. Heb geen haast om te leren, als het twee jaar duurt voor ik Linux een beetje ken dan is dat zo, heb ik er gerust voor over. En moet ook nergens om vrezen, kan niets mislopen omdat er niets belangrijks op de pc zal staan. Dus gewoon veel proberen en al doende leert men. Hopelijk lukt het allemaal.
Kijk, zo moeten we ze hebben! Idd, veel lezen en vooral veel plezier hebben! Veel succes met Slackware :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet inderdaad dat er veel makkelijkere distributies bestaan die ook goed werken...Ik veronderstel echter dat moest ik een Linux-kenner zijn dat iedereen me meteen zou aanraden om slackware of debian te gebruiken.
Wil graag wat bijleren en ik schrik niet terug als het wat moeilijk is. Ik waag me dus aan Slackware ne zie wel hoe het verloopt, internet is groot en staat vol met informatie dus uiteindelijk denk ik wel dat ik eruit zal raken, al duurt dat jaren, geen probleem...Bedankt voor de steun al vast en als het lukt zal je nog wel af en toe iets van mij horen hier als ik iets echt niet vind.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:04
Ik zou je aanraden om eerst eens met Debian aan de slag te gaan. Het voordeel van Debian:
- apt-get/dpkg/dselect: steengoed packagemanagement
- veel documentatie (je moet niet exotische dingen gaan doen, anders staat er alleen een changelog in je docdir :( )
- SysV init systeem, de meeste howtos zijn voor Redhat en die is daar ook op gebasseerd
- etc

Slackware is een goede distro, maar ik zou er als beginner niet 123 mee beginnen. Ik ben begonnen met Debian, en na een jaar draai ik het nog steeds :)

Verwijderd

waarom je niet meteen met slackware zou moeten beginnen.
ok stel je dit dan voor.
de installatie is met wat computer kennis redelijk basic.
je selecteerd wat zooi en het werkt.
je computer boot up, een hoop informatie komt over je scherm gescrolled.
en daar staat het dan
login:
na je loged in met root
en je pswd
en je kunt beginnen.
uiteraard wil je meteen alles gaan configen.
je fileserver indelen, je apache goed zetten, dat phpsysinfo gaan draaien, je mysql database aanmaken.

wat je voor je ziet is dit.
root@blaat:~>_

ik wens je veel geluk zeg maar :)

Verwijderd

Het monitoring progje wat hij bedoelt is PHPSysinfo ;)

phpsysinfo.sourceforge.net :)

Maar dan moetie wel eerst Apache + PHP4 aan de gang zien te krijgen op ze nieuw te installeren Slackware ( op zich geen probleem lijkt me ) 8)

Als fileserver zou ik je Samba aanraden, dat heeft op zich vele voordelen, vooral als je er naar toe wilt connecten met windows clients ;)

http://www.samba.org

En als webserver natuurlijk Apache + PHP4 + MySQL :9~

En ach, op welke distributie het nu draait maakt niet zo heel veel uit, het configgen van die progsels is overal het zelfde ;)

Dus Suc6 er mee :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 23:18:
waarom je niet meteen met slackware zou moeten beginnen.
ok stel je dit dan voor.
je computer boot up, een hoop informatie komt over je scherm gescrolled.
en daar staat het dan
login:
na je loged in met root
en je pswd
en je kunt beginnen.
uiteraard wil je meteen alles gaan configen.
je fileserver indelen, je apache goed zetten, dat phpsysinfo gaan draaien, je mysql database aanmaken.

wat je voor je ziet is dit.
root@blaat:~>_

ik wens je veel geluk zeg maar :)
Inderdaad, dit schrikt af om te doen als je totaal geen ervaring hebt...Maar wat je hier opsomt is ook het einddoel van waar ik nu aan begin.
De eerste weken zal het wel voornamelijk oefeninkjes maken zijn uit de pdf-cursus van Alain Wenmaekers om vertrouwd te raken met de manier van werken gewoon. Nadien ga ik dan stap voor stap allerhande tutorials lezen en blijven proberen, en na een tijdje waag ik me dan ook wel es aan een file-server of een webserver. Het perfect doen draaien van een goeie LAMP-server en fileserver is mijn eindbestemming die ik uiteindelijk maar hoop te bereiken. :)

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:11
Tuurlijk kun je prima met slackware beginnen...het zal alleen een ietsje stijlere leercurve hebben. Slackware is superduidelijk in console gebruik en volgt de standaarden over het algemeen ietsje meer dan de wat meer commerciele distro's.

Waarbij ik op wil merken dat dit topic steeds meer een flameware over distro's lijkt te worden en dat volgens mij niet de bedoeling is.

User vraagt een aantal dingen en heeft al besloten dat Slackware zijn keus is.

Verwijderd

Dat het 1 goed werkt voor iemand, wil nog niet zeggen dat het ook goed zal werken voor de ander ;)

Een distributie is net zoals iets als 'smaak' en over smaak
valt helaas niet te twisten :)

Dus ik zou zo zeggen probeer Slackware, en als dat niet mocht bevallen kun je altijd nog overstappen naar een andere meer gebruikers
vriendelijkere distro ;)

Verwijderd

? dis echt geen distro war hoor.
ben zelf enorm fan van slackware, en zover ik weet wat hier gepost is
word de topicstarter er alleen maar op gewezen dat slackware waarschijnlijk iets te hoog gegrepen is.

als je een echte distro war wilt meemaken moet je op de meeting van NOS zijn ;)
(het was deze keer natuulijk wat minder omdat de slack-knokploeg leider vrotvogel er niet bij was)

en qua zijn vragen is hij toch voor de rest redelijk geholpen?
en als er nog onduidelijkheden zijn, niemand houd hem tegen nog een post te maken :P

Verwijderd

Topicstarter
Een van de komende dagen ga ik mijn servertje ineen prutsen. Waarschijnlijk zal hij zo traag zijn dat ie passief gekoeld kan worden. Als dat zo is gaat ie ntl mijn kast ergens in zodat ik er geen last van heb...maar dan kan ik er ntl niet makkelijk aan en moet ik elke keer een scherm en keyboard en muis aansluiten om ermee te werken...Daarom deze vraag nog ff:
Kan je met een of ander programma in WinXP de toegang krijgen tot die linuxserver (in console)?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2002 18:20 . Reden: typo verbeterd ]

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:12

BrZ

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 23:18:
Het leukste van de slackware installatie vind ik dat je op de commandline word gegooid met de melding "maak partities aan" :P

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 14:52

Blaasvis

Cidora \o/

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 18:19:
Een van de komende dagen ga ik mijn servertje ineen prutsen. Waarschijnlijk zal hij zo traag zijn dat ie passief gekoeld kan worden. Als dat zo is gaat ie ntl mijn kast ergens in zodat ik er geen last van heb...maar dan kan ik er ntl niet makkelijk aan en moet ik elke keer een scherm en keyboard en muis aansluiten om ermee te werken...Daarom deze vraag nog ff:
Kan je met een of ander programma in WinXP de toegang krijgen tot die linuxserver (in console)?
dan moet ssh gaan gebruiken wordt volgens mij wel mee geleverd met slackware. op je winXP systeem moet je Putty maar gaan gebruiken een client voor ssh onder windows. werkt prima.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 18:19:
Dan moet je onder slackware sshd draaien (ssh daemon) en dan kun je onder Windows met bijvoorbeeld Putty inloggen op die comp. :+
Pagina: 1