Toon posts:

printer benaderen op windows computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is als volgt: Ik gebruik linux, deze staat in een local lan, in dit netwerk staat een windows computer met daarop een printer aangesloten. Ik wil deze printer benaderen onder linux zodat ik hierop kan printen. Deze printer die aangesloten is op de windows computer wordt ook in het netwerk geshared door windows.
Maar ik heb dus echt geen flauw idee hoe ik deze kan beanderen en ook daadwerkelijk kan printen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:19

The Third Man

The Third Jellyfish

1. Ga naar www.google.nl
2. Tik in: printing linux windows share
3. Klik op "Google Zoeken"

Verwijderd

Ten eerste: het is makkelijker andersom te doen ;) Ten tweede: Samba is the key :) Dat is software gebasseerd op het SMB protocol, waarmee je vanuit *nix Windows-machines kan benaderen. Zo ook printen :) In principe hoef je alleen de samba-cient te installeren en in te stellen (zie hiervoor samba.org) en dan benader je je Windows bak met: smb://192.168.blaat en dan staan daar de shares van die comp, waaronder als het goed is de printer. Hoe het verder zit met printen en drivers weet ik niet zeker, ik heb het nog nooit gebruikt. Maar dat is iig in de richting.
Je gebruikte RedHat he? Dan kan je misschien in het control-centrum een nieuwe printer installeren, en dan als path aangeven smb://192.blaaaat.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 20:26:
Ten eerste: het is makkelijker andersom te doen ;) Ten tweede: Samba is the key :) Dat is software gebasseerd op het SMB protocol, waarmee je vanuit *nix Windows-machines kan benaderen. Zo ook printen :) In principe hoef je alleen de samba-cient te installeren en in te stellen (zie hiervoor samba.org) en dan benader je je Windows bak met: smb://192.168.blaat en dan staan daar de shares van die comp, waaronder als het goed is de printer. Hoe het verder zit met printen en drivers weet ik niet zeker, ik heb het nog nooit gebruikt. Maar dat is iig in de richting.
Je gebruikte RedHat he? Dan kan je misschien in het control-centrum een nieuwe printer installeren, en dan als path aangeven smb://192.blaaaat.

Succes!
Ik gebruikte geen redhat, wel gehad maar nu gebruik ik gentoo. MAar ik heb samba al werkend gekregen maar dat was om mijn hardeschijven onder een windows computer in het netwerk te benaderen.
Maar je hebt me op weg geholpen, en ik ga het even uitzoeken. Als er nog mensen zijn die het precies weten (hoe je daadwerkelijk kan printen) hoor ik het graag!

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb het zelf al uitgevonden, ik kan de printer al benaderen dmv smbclient. Om de printer daadwerkelijk werkend te krijgen moet ik gebruik maken van cups 'The Common Unix Printing System'. En die ondersteund een shared printer op een windows box.

Ik post het maar even voor de mensen die er ook wat aan hebben.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 20:50:

Ik post het maar even voor de mensen die er ook wat aan hebben.
Ja als ze tenmiste eerst de moeite nemen om te zoeken :)
voordat ze beginnen te posten })

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1