Toon posts:

Kwaliteit van plaatjes

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Is er een programma voorhanden waarmee je de kwaliteit van verschillende formaten foto/plaatjes bestanden kan meten ? Of heeft iemand een andere goede manier om bijvoorbeeld het verschil in kwaliteit tussen een bmp bestand en een tif bestand bloot te leggen ? BVD Nowadays

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Het lijkt me niet dat kwaliteit van een plaatje te meten is. Zeker omdat er ook nog zoiets is als smaak.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

ja maar ozboz... je hebt ook nog de kwaliteit van een plaatje.... bv als je een jpg its gecomprimeerder opslaat enzo ;)

smaak is een leuke eerste,.... daarnietvan :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 09:29
Nowadays, de voorbeelden die je noemt (bmp en tiff) slaan zonde lossy compressie op. Daat zit geen elkel verschil in qua beeldkwaliteit. Jpg heef zo'n beetje als enige lossy compressie. Gif is 8 bits (of minder), maar slaat non-lossy op...

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

bij mijn weten is kwaliteit nooit een kwantiteit geweest :? hoe wil je het dan meten? 2 verschillende dingen

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
er zal denk ik niet veel verschil tussen max kwaliteit bpm en max kwaliteit tiff te zien zijn op je scherm,
maar volgensmij wel als je professioneel aan de slag gaat met printen.... (denk ik zo, op school moeten we ookaltijd tiffs uitprinten op een 'laser printer' nee geen hp laser, maar eentje die werkt met foto fixeer en een LASER ipv een inkt cartridge ofzo, printjes kosten ook meteen 10piek per stuk :'( )
maar waar heb je ze eigelik voor nodig?

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
ixl85 schreef op 09 oktober 2002 @ 19:56:
er zal denk ik niet veel verschil tussen max kwaliteit bpm en max kwaliteit tiff te zien zijn op je scherm,
maar volgensmij wel als je professioneel aan de slag gaat met printen.... (denk ik zo, op school moeten we ookaltijd tiffs uitprinten op een 'laser printer' nee geen hp laser, maar eentje die werkt met foto fixeer en een LASER ipv een inkt cartridge ofzo, printjes kosten ook meteen 10piek per stuk :'( )
maar waar heb je ze eigelik voor nodig?
Sorry maar als je niet weet of wat je zegt waar is, zet dat er dan bij zodat de topicstarter dat ook kan inschatten, want wat je zegt in je eerste zin is misleidend: er zijn geen kwaliteitsverschillen bmp en tiff, alleen andere compressiealgoritmes, en deze hebben geen invloed op de beeldkwaliteit, alleen op de bestandsgrootte.

Human Bobby

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Justice schreef op 09 oktober 2002 @ 19:58:
[...]

Sorry maar als je niet weet of wat je zegt waar is, zet dat er dan bij zodat de topicstarter dat ook kan inschatten,
ik zei toch ook "IK DENK"
niet: "IK weet het zeker!"

en het is dan toch ook waar: dat er niet veel verschil te zien is :+

• mpegernie
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

er is geen verschil in welke pixels weergegeven worden. wat je er in stopt krijg je er uit. ook niet een kleinbeetje of "niet veel" verschil dus

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen ,maar ik ben er al uitgekomen , gewoon tot 5000x inzoomen en dan kijken wat het verschil is ! Bijna alle formaten zijn gelijk behavle jpg (het slechtst) en gif ( een na slechtst) de rest is bijna van de zelfde kwaliteit.

• wicher|IA
  • Laatst online: 10-04-2023
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 21:11:
Bedankt iedereen ,maar ik ben er al uitgekomen , gewoon tot 5000x inzoomen en dan kijken wat het verschil is ! Bijna alle formaten zijn gelijk behavle jpg (het slechtst) en gif ( een na slechtst) de rest is bijna van de zelfde kwaliteit.
Dat hangt er bij JPEG en GIF wel vanaf he...

Bij JPEG kun je instellen hoeveel procent je het comprimeert, maar het zal altijd wel mindere kwaliteit blijven dan TIFF/BMP.

GIF kan max 256 kleuren opslaan (geindexeerde kleuren, niet standaard 8bits, het kunnen best 256 verschillende blauwtinten zijn). Zolang het origineel dus minder dan 257 kleuren gebruik heb je geen kwaliteitsverlies.

Boven de 256 kleuren hangt het er heel erg vanaf welke betere kwaliteit is: GIF of JPEG.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 21:11:
...bijna van de zelfde kwaliteit.
Helemaal. Echt. En anders doe je iets verkeerd. :) Maar hoe kom je er eigenlijk bij dat je dat wilt weten?

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Voor school , informatie kunde opdracht :P

• SquatRS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-08 10:16
je had dus gewoon geen zin om je huiswerk zelf te maken... ;)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-08 22:32
Jaaahaaaa. Huiswerk doe je zelf maar :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.