Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] voeding 12v Stabiliseren met elco

Pagina: 1
Acties:
  • 771 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op mijn buro een auto radio staan en die loopt via een voeding 12 volt 1 A op het lichtnet (230).
Nu heb ik een probleem als ik dit ding wat harder zet dan zakt de spanning in elkaar. Kan ik nu een elco gebruiken om dit op te vangen of moet ik een veel zwaardere voeding eraan knopen.
Ik heb een elco staan van 15000 uf bij max 25 volt kan ik deze gebruiken. zo ja hoe sluit ik dit aan.
en zo nee welke elco moet ik wel hebben.
of een ander oplosing is welkom.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je moet aan een zwaardere voeding als de spanning alleen maar weer terug komt als je het volume zachter zet. Als je alleen maar dipjes in de spanning ziet dan kun je je elco parallel aan de radio zetten (+ op +, - op -).

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 09:08
1A is idd te weinig. Zo'n radio trekt al gauw 3A denk ik als je em hard zet.

Verwijderd

Topicstarter
masaman schreef op 09 oktober 2002 @ 16:57:
Je moet aan een zwaardere voeding als de spanning alleen maar weer terug komt als je het volume zachter zet. Als je alleen maar dipjes in de spanning ziet dan kun je je elco parallel aan de radio zetten (+ op +, - op -).
het is alleen puur tijdens de bass dreuntjes ik heb gemeten dat de grootste stroom 1,2 ampere is dus dus dat moet net lukken. maar die elco is groot genoeg en ik krijg niet ineens 20 volt op mijn radio want dan probeer ik het gewoon en zien we wel wat er gebeurd. of is uf 15000 een beetje veel.

Verwijderd

net niet dus :P

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:21
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 17:00:
[...]

het is alleen puur tijdens de bass dreuntjes ik heb gemeten dat de grootste stroom 1,2 ampere is dus dus dat moet net lukken. maar die elco is groot genoeg en ik krijg niet ineens 20 volt op mijn radio want dan probeer ik het gewoon en zien we wel wat er gebeurd. of is uf 15000 een beetje veel.
Die trekt een stuk meer dan 1 ampere hoor

alleen meet je dat niet zo gemakkelijk (met een multimeter kun je dat wel vergeten)

een zwaardere trafo is de enige oplossing (mag btw best 14V zijn)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
maar die elco proberen is geen optie hij is btw 7.5 bij 5 cm als is het maar dat hij ietsjes harder kan.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Die elco is wel goed, ik heb als vuistregel 4000uF per A.
Hoeveel stroom kan die voeding eigenlijk leveren? Als je zo'n pot van een elco er op aansluit gaat er (eventjes) een hoge piekstroom lopen. (niet echt belangrijk)
En natuurlijk moet de voeding in de pieken wel 3A kunnen leveren, anders zakt je spanning alsnog nog in, alleen wat minder.
Je multimeter is nooit snel genoeg om de pieken te kunnen meten. Als je multimeter een 'samplerate' heeft van 1,01 sec, en de muziek heeft een beat van 90 bps meet je nooit de pieken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
oke ik probeer het gewoon maar je had het over inschakel pieken dat klinkt eng.
maar ik heb de voeding aangesloten en de radio met de knop uitstaan. dus die piek heb ik maar 1 keer. de voeding kan kortstondig bijna 3 a leveren. maar de spaning zakt een stukie in elkaar en daar is die elco voor. althans als het werkt maar ik ga het proberen en ik post de resultaten wel hier.

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01 20:24
gewoon op je pc aansluiten ? :+

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

Verwijderd

De Load Regulation karakteristiek van de voeding is niet goed genoeg voor jouw gebruik.

Je hebt een zwaardere transfo nodig.
Bij gelijkrichting worden de elco's gebruikt om je signaal vlakker te krijgen (wanneer je sinus terug zakt, dan vangt de elco dit op. Hierdoor wordt het gelijkgerichte signaal meer en meer vlakker)

De elco zal niet de extra stroom leveren die je nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
LG_Greenman schreef op 09 oktober 2002 @ 21:59:
gewoon op je pc aansluiten ? :+
jij brengt me op een idee. dat ga ik mischienproberen.
daar heb ik volgens de voeding 16 amp. maar als die radio gewoon 5 ampare trekt en dan weer 1 of zo dat is toch niet goed voor de pc. want dan gaat de spaning schommelen {is een at voeding}

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:21
Of je gebruikt een oude AT voeding ?

moet toch geen probleem zijn die ergens uit te halen

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op 10 oktober 2002 @ 00:01:
Of je gebruikt een oude AT voeding ?

moet toch geen probleem zijn die ergens uit te halen
alleen draait op de at voeding mijn huiswerk/mp3/got bak ook een pc dus daar een radio aanhangen lijkt me geen goed iddee. en ik heb geen losse liggen thuis.

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

spacy

+++

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 16:45:
[...]

alleen draait op de at voeding mijn huiswerk/mp3/got bak ook een pc dus daar een radio aanhangen lijkt me geen goed iddee. en ik heb geen losse liggen thuis.
schijnen met ladingen binne te komen op de sloop,
ik lees in nadere topics regelmatig dat iemand weer es wat gevonden heeft op de sloop tussen de gedumpte electro

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Hms, ik gebruik ook een oude AT voeding voor het voeden van mijn snellader, maarrrrr......eigenlijk moet de lader 13,8 Volt hebben... Kan ik niet iets combineren met 12V + 5V + spanningsregelaar?

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de grote elco ertussen zitten. het werk ik kan het beetsje een stuk harder zetten zonder dat het geluid vervormt. hiep hoi. ik dank iedereen voor de hulp.

dit topic mag in princiepe dicht.
Pagina: 1