Veilig voeding openmaken

Pagina: 1
Acties:

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 01:41
Ik wil ff een andere fan in me voeding proberen maar hoe doe ik dit veilig? Ik wil dus geen schok krijgen he ;) Ik weet absoluut niks van elektronica en ik heb geen id wat ik wel en wat ik niet kan aanraken. Is het btw sowiezo wel verstandig dat ding te openen?

Zelf dacht ik er iig aan om de voeding uit te zetten (met die 0/1 switch) en dan de power knop ingedrukt houden dat de fans enzo ff aangaan.

Het gaat om een 340Watt Chieftech voeding.

Verwijderd

voeding niet op de netspanning aansluiten.
edit:

Even wachten tot het lampje op je mobo uit is.

Dan open maken en fan vervangen. :)

• kutkip
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 16:31:
voeding niet op de netspanning aansluiten.
edit:
Even wachten tot het lampje op je mobo uit is.

Dan open maken en fan vervangen. :)
Ik heb geen lampje op me mobo :)

Verwijderd

Gewoon de stroom eraf halen. Even wachten, en voor de zekerheid je pc even aanzetten zodat hij stroom vraagt van je voeding. Natuurlijk gebeurt er dan niks/nauwelijks iets. Dan zou het veilig moeten zijn.
Ikzelf maak ze altijd gewoon meteen open, nog nooit een schok ervan gehad. Gewoon geen rare dingen aanraken enzo. Maar je hoeft ook niet supervoorzichtig te doen ofzo..

Verwijderd

kutkip schreef op 09 oktober 2002 @ 16:34:
[...]

Ik heb geen lampje op me mobo :)
Gewoon een seconden of 10 wachten dan.

Je fan zit mooi met een stekker op de print van je voeding aangesloten, dus je hoeft eigenlijk niks aan te raken :)

• kutkip
En als ik per ongeluk iets aanraak, ben ik dan niet meer of staat er niet zoveel stroom op?

• kutkip
^^ Is iedereen het ff gaan proberen ofzo? :D

• Pnhers
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07-2023

Pnhers

--

stel dat er nog stroom in de voeding zou zitten zou het in de condensatoren zitten, dit zijn die 1 of meer cilinders soms bruin soms blauw. dus als je die niet aanraakt moet het helemaal goed gaan.

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Probeer gewoon zo min mogelijk aan te raken. Als je totale zekerheid wilt, maak dan alle draden los en laat m zo een nachtje liggen. Dan zijn de condensatoren ook leeggelopen.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:05
Tip: als je toch je voeding open hebt, blaas / zuig (stofzuiger?) dan meteen het stof uit je voeding... heb hierdoor al heel wat voedingen zien sneuvelen bij computers van vrienden/familie/kennissen.

Als je minstens 1x per jaar de ventilatoren van je pc (CPU, behuizing, voeding) even schoonmaakt gaan ze veel langer mee (tenzij je ze gaat schoonmaken in een emmer sop natuurlijk :) ) en koelen ze ook veel beter.

• kutkip
TheDataDude schreef op 09 oktober 2002 @ 17:58:
Probeer gewoon zo min mogelijk aan te raken. Als je totale zekerheid wilt, maak dan alle draden los en laat m zo een nachtje liggen. Dan zijn de condensatoren ook leeggelopen.
Dat zal ik dan ff doen :)
jurri@n schreef op 09 oktober 2002 @ 18:04:
Tip: als je toch je voeding open hebt, blaas / zuig (stofzuiger?) dan meteen het stof uit je voeding... heb hierdoor al heel wat voedingen zien sneuvelen bij computers van vrienden/familie/kennissen.

Als je minstens 1x per jaar de ventilatoren van je pc (CPU, behuizing, voeding) even schoonmaakt gaan ze veel langer mee (tenzij je ze gaat schoonmaken in een emmer sop natuurlijk :) ) en koelen ze ook veel beter.
M'n fans maak ik eigenlijk wel bijna elke 2/3 maanden schoon (nee niet in een emmer met sop :+) maar me voedings fan is idd al vrij stoffig. Zal ik ook meteen ff schoonmaken. En het is een temp gestuurde fan, kan ik misschien nog wel gebruiken voor me hdd :)

Verwijderd

pak een tang met een platstic handvat, trek de oude fan los en zet de nieuwe fan ook weer vast met deze tang.
Dan heb je iig geen last van die (heel kleine) spanning die er misschien nog zou kunnen staan.

• Hironshy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-10 01:05

Hironshy

Orooo!!!

Nu we toch over voedingen hebben. Ik wil de fan uit mn voeding halen(maakt veel herrie), is dat verstandig of gaat ie doorbranden. (net zoals een AMD cpu?)
Ik geloof dat die fan er is om de kast cool te houden toch en niet de voeding zelf. :?

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Waarschijnlijk brand je voeding dan door. Voel maar eens wat voor een warme lucht er nu uitkomt

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Zolang je niet aan de onderkant van de printplaat komt kan het geen kwaad. Op de koellichamen kan een klein beetje spanning staan, maar het ling niet zo veel als op de grootste elco die direct aan het net zit (na de diodebrug).
Dat voel je even in je onderarmen.
Maar als je alleen de ventilator wil vervangen hoef je niet onder de printplaat te zijn, tenzij de makers van de voeding hebben bezuinigd (draadjes ventilator gesoldeerd ipv stekkertje)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1