[win2k]boot loader vaag na halve reinstall

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 21:40

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
Ik heb al tijden een dualboot met win98se op C: en win2k op D: (tevens E: geen OS, alleen voor zooi). Alle partities zijn fat32, zodat ik vanuit win2k overal bij kan.
Nou was m'n win98se nogal verrot (virus had aan alle .exe's lopen rotzooien), dus heb ik m'n c: partitie geformat. Ik was dus even vergeten dat daar boot.ini en ntldr stonden (bootsect.dos is geloof ik ook nodig voor winnt ldr).
Dus nadat ik win98 weer had installed op c, was m'n boot menu verdwenen. Ik dacht het even op te lossen door een boot.ini te maken, wat ook wel gelukt was. Toch werkte het niet, omdat ik dus ntldr (+misschien nog meer bestanden die nodig zijn??) miste op m'n active partitie (c:\).
Ik dacht even slim te zijn om een halve install win2k te doen, en zodra het weer opstartte deze gewoon af te breken en uit de boot.ini te halen.

Dus zo gezegd zo gedaan. Ik begin vanuit 98se win2k te installen. Na een minuutje start ie opnieuw op, en zie daar: mijn eigen gekluste boot.ini met een nieuw OS erbij: "win2k proffesional setup".
Ik dacht dat als je dan de temp install bestanden van die halve win2k install eruit mietert en je boot.ini aanpast het weer allemaal in orde was.
Dat is dus niet waar. Op de een of andere manier blijft ie in het bootmenu die win2k install zien. Dit terwijl ik de boot.ini heb aangepast en die regel heb verwijdert. Hieronder m'n huidige boot.ini:
code:
1
2
3
4
5
6
[Boot Loader]
Timeout=5
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\winnt = "Windows 2000 Professional"/fastdetect
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\winnt = "Windows 2000 Professional"/fastdetect
C:\= "Win98SE"

En toch blijft er een derde optie staan "win2k prof setup". En het vervelende is dat dat ook nog de default is ook. Iemand een idee waar ik dit weg kan halen??

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diaboluzzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 15:06

Diaboluzzz

Dreikwarter !

dan staat er ergens anders op je schijf nog een bootloader die hij gebruikt om te laden.
lijkt mij?

beetje vaag verhaal eigenlijk, kun je wel booten naar een OS ?

http://www.NUiPhone.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
Diaboluzzz schreef op 09 oktober 2002 @ 16:11:
dan staat er ergens anders op je schijf nog een bootloader die hij gebruikt om te laden.
lijkt mij?

beetje vaag verhaal eigenlijk, kun je wel booten naar een OS ?
Jaja, alles werkt gewoon, het enige probleem wat ik nog heb is dat er een 3e optie in m'n bootmenu staat, namelijk "win2k prof setup (default)" en dat deze ook nog eens default is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zoek in je root dir op installatiefiles van 2K, durf te wedden dat er ergens een in staat...

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diaboluzzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 15:06

Diaboluzzz

Dreikwarter !

in dat geval moet je ff al je files and folders unhiden.
en dan een search doen op Boot.ini op al je schijven.

als je namelijk erover heen hebt geinstalleerd kan je nog wel eens een ouwe bootloader hebben staan ergens.

http://www.NUiPhone.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

als de bootloader/bootmenu van win2k weg is, kun je toch gewoon dmv. de win2k CD weer een nieuwe aan laten maken op drive C: ??

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
Aetje schreef op 09 oktober 2002 @ 16:17:
Zoek in je root dir op installatiefiles van 2K, durf te wedden dat er ergens een in staat...
Ik heb staan:
bootsect.dos
ntdetect.com
ntldr
Volgens mij zijn ntldr en bootsect.dos nodig voor win2k op d:\
Nu maar ff proberen of ntdetect.com weg kan ;)
Diaboluzzz schreef op 09 oktober 2002 @ 16:19:
in dat geval moet je ff al je files and folders unhiden.
en dan een search doen op Boot.ini op al je schijven.

als je namelijk erover heen hebt geinstalleerd kan je nog wel eens een ouwe bootloader hebben staan ergens.
Nope, alleen die op c:\
limoentje schreef op 09 oktober 2002 @ 16:19:
als de bootloader/bootmenu van win2k weg is, kun je toch gewoon dmv. de win2k CD weer een nieuwe aan laten maken op drive C: ??
Dat is m'n probleem ook niet ;) (meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Boot Loader]
Timeout=5
Default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\winnt = "Windows 2000 Professional"/fastdetect
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\winnt = "Windows 2000 Professional"/fastdetect
C:\= "Win98SE"

wat in bold staat kun je verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Volgens mij niet, want dan haal je die optie weg uit het menu (toch?)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
Helsie schreef op 09 oktober 2002 @ 16:45:
Volgens mij niet, want dan haal je die optie weg uit het menu (toch?)...
Dat dacht ik ook, en ik heb het net uitgeprobeerd, en dat is niet de oplossing. Als ik die regel weghaal houd ik alleen "win98se" en die "win2k prof setup" opties over.
Hieruit concludeer ik dat die win2k prof setup _niet_ in de boot.ini gebakken zit, maar op de een of andere manier door iets anders geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\ = "Microsoft Windows"

Zo heb ik 'm, denk dat je idd deze regel moet proberen:
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT

edit: multi(0)dis(0)(partition(2) bij jou dan?
Even spelen met de partitie, je wil dat hij win2k van de goede partitie afhaalt (ik zie bij jou D: staan, dus partitie2/3?)

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
Of probeer als je gewoon je oude '98 mbr (Master Boot Record) terug wilt hebben vanaf een "startup/rescue disk" van win98 (belangrijk), opnieuw opstarten met bootflop en dan vanaf de a: fdisk/MBR.

Als je nu win2k opnieuw als dualboot op je 2e partitie zou installen moet het opgelost zijn. Beetje omslachtig, maar ik schat in dat het wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
wessel99 schreef op 09 oktober 2002 @ 18:37:
Of probeer als je gewoon je oude '98 mbr (Master Boot Record) terug wilt hebben vanaf een "startup/rescue disk" van win98 (belangrijk), opnieuw opstarten met bootflop en dan vanaf de a: fdisk/MBR.

Als je nu win2k opnieuw als dualboot op je 2e partitie zou installen moet het opgelost zijn. Beetje omslachtig, maar ik schat in dat het wel werkt.
Ja dat werkt zeker wel. Maar das eigenlijk gewoon een reinstall :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Topicstarter
Nou heb het opgelost door gewoon lomp een win2k install over m'n oude heen te gooien (duurt tegenwoordig ook minder dan een half uur). Al m'n proggies en documents en alles stonden er gewoon nog. Alleen al de windowsupdates ed waren natuurlijk ongedaan gemaakt.
Daarom heb ik daarna m'n ghost image van vorige week er maar overheen gegooid, en alles draait weer prima. Niet echt een nette oplossing, maargoed het werkte wel ;)

Pagina: 1