Toon posts:

wat is beter een celeron 1.3 256kb of een pIII 1ghz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter

ik weet wel dat de fsb van de celeron 100 is en de pIII 133.
Hoe zit het eigenlijk met de cachegeheugen?
En stel dat ik van een pIIIghz naar een celeron 1.3 ghz ga, ga ik dan erop achteruit vanwege een andere chip set.

Want mijn pIII cpu is verrot en ik heb nog garantie bij een pc winkel, alleen zeiden ze dat de piii 1ghz niet meer in voorrraad is en daarvoor een vervangende cpu moeten gaan vinden.

Ga ik hierop vooruit of achteruit?

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Die celeron is wel een tualatin, indien je mobo dit aankan denk ik dat hij iets sneller zal zijn. De cache is even groot als die van de pentium, maar de celeron heeft data prefetching waardoor het verschil van die 33mhz fsb ongeveer opgeheven wordt.
Ook kan je die cellie verder overklokken.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Op een CUV4X-E krijg je niet een Tualatin aan de praat, althans niet zonder adapter of mod (voor de mod, daar loopt een heel topic over :) ). Ik denk dat de Celeron sneller is alleen zul je met geheugenintensieve applicaties de teruggang van 1066MB/s naar 800MB/s vast wel merken. Neem anders een iets lager geclockte Celeron en laat 'm op 133Mhz FSB draaien (een 1.0 en 1.1 halen de 1333MHz 1466MHz met een beetje geluk wel).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat klopt. ik weet dat de cu4x-e alleen voor de coppermine is.

Maar de winkel wil dan ook gelijk ter compensatie de mobo wisselen.
ik krijg dan een tus moboversie.

Maar zo te horen loopt de celeron sneller, maar bij geheugenintensieve toepassingen is de pIII toch weer beter?

dus als ik games wil spelen dan is de pIII 1 ghz toch sneller dan de celeron 1.3 ghz

• Memendo
  • Laatst online: 12:36

Memendo

V4-power/Team BSD

Ik weet niet of je het wilt weten (je vraagt er niet om maar het is wel iets om rekening mee te houden), maar er zit op dit moment een flink prijsverschil tussen de P!!! 1Ghz of een 1.3Ghz celeron. Je kunt ze natuurlijk ook om een P!!! met tu core vragen (lopen ook op 133 fsb en hebben 256 of 512 kb cache). Deze zijn meestal beter op verkrijgbaar en zijn +- evenduur dan een nieuwe 1 ghz. kijk de prijswatch er maar eens op na.

Verwijderd

kun je niet meteen upgraden naar een PIV 1.8GHz/512kB (of hoger, maar weer veel meer duurder)? Als je daarvoor een geupgrade mobo bij krijgt.. Eventueel tegen een kleine meerprijs... ben je meteen weer bij. Overweeg het eens.

Verwijderd

Het verhaal is redelijk eenvoudig.. busspeed roels... ZEKER voor spellen... de celeron is in mhz iets sneller, maar de p3 in busspeed.. waarom zet je de celeron niet op 133 bus ? :)

Geen gemakkelijke keuze.. ik denk dat het elkaar weinig ontloopt

• Memendo
  • Laatst online: 12:36

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 21:02:
kun je niet meteen upgraden naar een PIV 1.8GHz/512kB (of hoger, maar weer veel meer duurder)? Als je daarvoor een geupgrade mobo bij krijgt.. Eventueel tegen een kleine meerprijs... ben je meteen weer bij. Overweeg het eens.
Moet ie ook gelijk weer ram vervangen wat een P4 1.8 en sdram is nou niet echt optimaal.

Verwijderd

Een Celly Tualatin 1.3 is sneller dan een PIII 1.0,ik gebruik ze nmlk allebij dus weet ik het zeker.
Feit is wel dat de PIII met default settings werkt en de Celly geOC't naar 122*13.

Als advies zou ik zeggen neem een Celly 1,2 die krijg je waarschijnlijk op 133*12.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:19

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 14:09:

ik weet wel dat de fsb van de celeron 100 is en de pIII 133.
Hoe zit het eigenlijk met de cachegeheugen?
Op je huidige P3 256 KB, op een celly Tualatin ook 256 KB.
En stel dat ik van een pIIIghz naar een celeron 1.3 ghz ga, ga ik dan erop achteruit vanwege een andere chip set.
Als je van een Intel chipset naar een Via chipset gaat oid dan zou je wat dat betreft erop achteruit kunnen gaan (even uitgaande van alleen de chipset, een Via chipset voor Tualatins is denk ik langzamer dan een Intel 815 alleen voor CuMine als je dezelfde cpu gebruikt..) Verschil zal niet heel veel zijn, maar wel aanwezig. Een iets snellere cpu compenseert dat echter al snel weer.
Want mijn pIII cpu is verrot en ik heb nog garantie bij een pc winkel, alleen zeiden ze dat de piii 1ghz niet meer in voorrraad is en daarvoor een vervangende cpu moeten gaan vinden.
Directe garantie van Intel (boxed cpu's) : 3 jaar (ooit gelezen ;)). En die CPU bestaat nog geen 3 jaar...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat dacht ik dus ook,

maar mycom belde me op en hij zei dat de pIII 1 ghz coppermine niet meer leverbaar is . Via de leverancier niet en ook bij intel momenteel niet. Ik wacht al 4 weken lang en dit wordt mijn 5e week.
Ze zeiden dat zij mij voor in de plaats een celeron konden geven, maar mijn mobo ondersteunt het niet. Dus wouden ze mij een tualatin mobo geven, maar dan moet ik BIJBETALEN en anders moet ik weer minimaal een dikke maand wachtten voor mijn pIII cpu

Krom of niet dat bijbetalen van mijn kant? Ik wil dat mijn cpu vervangen wordt. Als zij mij een vervangende geven, vind ik het goed. Zolang ik maar niet hoeft bij te betalen of achteruit ga

is het normaal dat er bij garantiezaken zeker 2 maanden gaat duren voordat je hem krijgt?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 00:14:
Ja dat dacht ik dus ook,

maar mycom belde me op en hij zei dat de pIII 1 ghz coppermine niet meer leverbaar is . Via de leverancier niet en ook bij intel momenteel niet. Ik wacht al 4 weken lang en dit wordt mijn 5e week.
Ze zeiden dat zij mij voor in de plaats een celeron konden geven, maar mijn mobo ondersteunt het niet. Dus wouden ze mij een tualatin mobo geven, maar dan moet ik BIJBETALEN en anders moet ik weer minimaal een dikke maand wachtten voor mijn pIII cpu

Krom of niet dat bijbetalen van mijn kant? Ik wil dat mijn cpu vervangen wordt. Als zij mij een vervangende geven, vind ik het goed. Zolang ik maar niet hoeft bij te betalen of achteruit ga
Redelijk zou zijn dat je gewoon weer terug up and running door hun wordt gebracht, zonder bijbetaling. Of ze dat met een nieuw mobo of een nieuwe cpu doen is hun probleem. Maar de cpu is dus al terug naar Intel? Is er dan ook geen bericht los te peuteren of Intel garantie wil geven op deze cpu?

Je kunt eventueel een vergoeding in geld vragen, 2dehands zijn P3 1Ghz cpu's nog wel te krijgen. Of de winkel dat doet vraag ik me af, maar als je echt hopeloos raakt..
is het normaal dat er bij garantiezaken zeker 2 maanden gaat duren voordat je hem krijgt?
Helaas... :(

Er is geen wet die dat verbied afaik, en 2 maanden gebeurt maar vaak genoeg :(

Verwijderd

memendo schreef op 09 oktober 2002 @ 22:22:
[...]

Moet ie ook gelijk weer ram vervangen wat een P4 1.8 en sdram is nou niet echt optimaal.
het hangt gewoon van de meerprijs af die je er voor moet neerleggen... of je dit er voor over hebt.. Die meerprijs kun je wel weer afzetten tegen het verlengen van de gebruiskperiode van de PC. Voor de materialen die over zijn is vast nog wel een koper te vinden, dus daar kun je voor corrigeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb gewoon wel garantie van Mycom CPU is nog geen 1 jaar oud, Probleem is dat intel de pIII cpu niet meer in voorraad heeft. zij hebben wel tualatins, maar mijn mobo kan alleen coppermines ondersteunen.

Mycom wil naar de dagwaarde van mijn cpu bekijken en dat uitbetalen, maar dat ga ik zeker niet doen. Ik had in die tijd 222 euro betaald en nu zal de dagwaarde wel 50 euro of minder zijn.

Ik vind dat als er iets niet meer leverbaar is, dat zij dit kostenloos moeten vergoeden en dat de klant niet hoeft bij te betalen voor de alternatief.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 09:38:
Ja ik heb gewoon wel garantie van Mycom CPU is nog geen 1 jaar oud, Probleem is dat intel de pIII cpu niet meer in voorraad heeft. zij hebben wel tualatins, maar mijn mobo kan alleen coppermines ondersteunen.

Mycom wil naar de dagwaarde van mijn cpu bekijken en dat uitbetalen, maar dat ga ik zeker niet doen. Ik had in die tijd 222 euro betaald en nu zal de dagwaarde wel 50 euro of minder zijn.

Ik vind dat als er iets niet meer leverbaar is, dat zij dit kostenloos moeten vergoeden en dat de klant niet hoeft bij te betalen voor de alternatief.
P3 1Ghz kost 2dehands echt wel 100 Euro. Meestal wordt er meer gevraagd..

Maja, als een dagwaarde uitgekeerd moet worden zul je altijd zien dat die verdraait laag is :'(

Pagina: 1