Online strategy multiplayer games

Pagina: 1
Acties:

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:33
Ik wil graag gaan beginnen met een online multiplayer strategy game. Ik ben er alleen nog niet echt uit welke game. Er zijn er zo ontzettend veel (zie http://www.mpogd.com). Welke tweakers hebben al wat ervaring met een of meerdere van dit soort games. Welke games zijn aan te bevelen?

Een aantal punten waar de game aan moet voldoen:

- gratis (software + abo).
- moet draaien op zowel windows als linux (dus b.v. webbased).
- graag iets van graphics (2d turn based game lijkt me wel leuk)
- een game mag gerust lang (weken / maanden) duren.
- het moet ook mogelijk zijn om bv een aantal dagen niet te spelen zonder bv volledig afgeslacht te worden.

Jaren geleden heb ik ook een dergelijke game gespeeld. Toen moest je nog met je modem inbellen naar een server om je moves te versturen / laatste stand op te halen. Die game (ben de naam vergeten) was een soort risk / kolonisten. Je speelde met meerdere mensen op een kaart en je kon anderen aanvallen. Bepaalde stukken land produceerden bepaalde goederen. Hierdoor ontstond tevens een handel tussen de verschillende deelnemers. Etc. etc. bij dat spel werden er per dag 2 rondes gespeeld, waarin je je 'zetten' kon maken en kon zien wat de anderen gedaan hadden.

Zo'n soort spel lijkt me erg leuk, alleen zou dat tegenwoordig dan uiteraard via het internet gaan.

Facebook :: Twitter :: PSN

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33

Jag

Space. Ik heb het een aantal maanden gespeeld, en het voldoet precies aan je omschrijvingen. Eerlijk gezegd ben ik heel erg blij ervan af te zijn, maar goed, als jij het leuk vind moet je het vooral doen :). Het komt erop neer dat je vrij vrijblijvend eraan begint, maar eindigt met ff Space checken als je opstaat, ff Space checken in de lunch, ff space checken voor het eten. Een uur lang achter space zitten 's avonds, en als je naar een vriend toe gaat eerst ff z'n computer in beslag nemen om ff space te checken. En als je uit de kroeg komt natuurlijk eerst ff space checken voordat je in slaap valt :P. Dit komt heel overdreven over, maar dit ga je vanzelf doen. Als je het niet doet namelijk, dan pakt je ally namelijk de planeten af waar jij zo hard om geknokt hebt. En die ally is wel 12 uur per dag online. En nee, die sharen niet nee :+.
Verder had ik met space het gevoel dat ik de hele game (die overigens iets van een maand duurde) aan het voor bereiden was voor het moment dat het leuk zou worden. Alleen dat moment kwam nooit :P.
Met space is het namelijk zo dat je twee opties hebt:
- je alliance is super sterk, en er zijn maar vier andere alliances die ook zo sterk zijn. Je weet zeker dat je alliance gaat overleven, en zo lang je niet teveel gaat achterlopen op je allies en niet te lange offline streaks hebt, dat jij ook niet gekicked wordt door je allies (wat overigens heel veel gebeurt). De andere sterke alliances vallen jou niet aan, want dat is namelijk voor niemand voordelig. Het enige wat je doet is kleinere alliances opeten, en daar zijn er genoeg van.
- je alliance is een van die kleinere die opgegeten wordt. Je dagen zijn geteld, het is slechts wachten tot een grote alliance je vindt. Je enige hoop is dat je zo klein bent en de vloten van de grote alliance zich precies aan de andere kant van zijn empire bevinden zodat hij jou de tijd van de reis niet waard vind :+.

Ik heb ik beide situaties gezeten, en allebei is weinig aan. Als je aangevallen wordt door een grote alliance is er niks dat je eraan kan doen :/. Strategie, schipontwerp en vloot samenstelling halen allemaal zeer weinig uit. Je kan je vloten concentreren om verliezen te beperken, je kan heel lang vantevoren planeten leeghalen en volstampen met minefields. Je bent hooguit irritant voor je tegenstander, het zal hem echt niet tegenhouden.

Eigenlijk is het helemaal niet zo leuk dus :Y). En ik vrees dat andere online strategie slechts een variatie op het thema zijn (wat ik ervan gezien heb iig), want op zicht was space nog wel goed uitgevoerd enzo.