[Flash/Actionscript] createEmptyMovieClip en removeMovieClip

Pagina: 1
Acties:

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Is het mogelijk om een movieclip, gemaakt met createEmptyMovieClip te verwijderen met removeMovieClip? In mijn ervaring niet en in de manual van Macromedia zie ik bij removeMovieClip alleen verwijzingen staan naar attachMovie en duplicateMovieClip enzo - niet naar createEmptyMovieClip.

Heeft iemand dit ooit voor elkaar gekregen, eventueel met een rewrite ofzo?

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

tuurlijk kan dat. Een Movieclip heeft een method die removeMovieClip heet en als parameter een target nodig heeft. Verwijs het gewoon naar zichzelf en het verwijdert zich gewoon, aardig he? :) das zoiets als tegen jezelf zeggen, spring van het dak af, en het dan zonder nadenken ook doen ;)

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
myMC = _root.createEmptyMovieClip("foo",1);
myMC.bar = "ff kijken of ie bestaat";

trace ("identifier naar MC = " + myMC);
trace(_root.foo.bar);

// weggooien die hap
myMC.removeMovieClip(this);

//testen
trace ("identifier naar MC = " + myMC);
trace(_root.foo.bar);

HTH :)

"You're only as good, as what you did last week."

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Jah, dat werkt. de 'this' hoeft zelfs niet eens in de removeMovieClip. Dus:

myMC.removeMocvieClip();

...is genoeg.

Maargoed, dit doe ik dus ook zo in mijn code, maar daar bestaat de MC nog braaf NA de remove (ik test dat ook met een trace). Maf...

Maakt het uit als ik van de MC een hele class maak? Er hangt van alles aan: standaard events, zoals onRollOver, onRollOut en onPress, een paar eigen properties en methods.

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Explore schreef op 09 oktober 2002 @ 14:09:
Jah, dat werkt. de 'this' hoeft zelfs niet eens in de removeMovieClip. Dus:

myMC.removeMocvieClip();

...is genoeg.

Maargoed, dit doe ik dus ook zo in mijn code, maar daar bestaat de MC nog braaf NA de remove (ik test dat ook met een trace). Maf...

Maakt het uit als ik van de MC een hele class maak? Er hangt van alles aan: standaard events, zoals onRollOver, onRollOut en onPress, een paar eigen properties en methods.
semantisch gezien vind ik dat eigenlijk heel lelijk, zonder paramter dat ie dan zomaar zichzelf verwijdert. Maar goed daar kun je uren over doorgaan.

Het zou niet out moeten maken wat je aan de MovieClip hangt, echter dan moet je eerst nog de Clear() method aanroepen!

Gooi eens een fla online zou ik zeggen :)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Clear() method? Ken ik niet... ik zal het eens nakijken.

Ik kan helaas geen FLA online gooien. Het gaat om een commercieel project...

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Explore schreef op 09 oktober 2002 @ 14:29:
Ik kan helaas geen FLA online gooien. Het gaat om een commercieel project...
dan maak je een testcase.

of je huurt een flashdeveloper in die wel verstand van zaken heeft >:) ;)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Heel fijn...

Nee, clear() deed wonderen. Deze method staat niet vermeld bij de MovieClip methods in de manual. Er worden inderdaad runtime graphics getekend in de MC, die bleven allemaal staan + de events bleven gewoon werken.

En die opmerking over verstand van zaken hebben komt op 't verkeerde moment. 'k Wordt toch al ondergewaardeerd...

Het gaat om een Flash applicatie, icm. met een PHP script die een adressenbetand (flat file notnabene) van de gemeente Amsterdam converteerd naar een structuur van een eigen database, afhankelijk van bepaalde vormen, welke runtime in Flash kunnen worden gedefinieerd. Dat werkt nu perfect... Ik denk toch dat je redelijk verstand van zaken moet hebben om dat te kunnen.

Ik had een 'undo' functie gemaakt en kan daar de getekende vorm dus niet removen, afgezien van de clip invisible maken (wat ook werkte). Ik vind de huidige methode wat eleganter en ben nu content met het geheel... Op naar de volgende app... Pfrt!

ps: bedankt voor de tip.

• TheDjasp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 08:16

TheDjasp

het wordt toch niks

En die opmerking over verstand van zaken hebben komt op 't verkeerde moment. 'k Wordt toch al ondergewaardeerd...
Trek het je niet aan... aren't we all....

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

Verwijderd

oh,when? schreef op 09 oktober 2002 @ 14:32:
[...]

dan maak je een testcase.

of je huurt een flashdeveloper in die wel verstand van zaken heeft >:) ;)
Owen, ik ben duur hoor. :)

Even tussen haakjes:

Dit :

code:
1
this.removeMovieClip();

is goed.

code:
1
removeMovieClip();

Gaat je problemen opleveren; de scoping regels van flashmx (manual) staan dit niet toe. Het is alleen dat _root zichzelf niet kan removen, maar in de toekomstige versies van flash gaan dit soort scoping praktijken je echt wel problemen opleveren.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Wat is duur? En hoe goed ben je? Ik ken je Flash expirimenten pagina al een tijdje. Heel leuk allemaal, maar kan je bv. zoiets wat ze op http://www.whoswe.com/ of http://www.2advanced.com/ doen?

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
TheDjasp schreef op 09 oktober 2002 @ 15:21:
[...]

Trek het je niet aan... aren't we all....
Thanks... :/

• TheDjasp

TheDjasp

het wordt toch niks

Heel leuk allemaal, maar kan je bv. zoiets wat ze op http://www.whoswe.com/ of http://www.2advanced.com/ doen?
"Heel leuk allemaal, maar... "???

Je vraagt aan Van Basten toch ook niet of hij kan voetballen... ?

I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
TheDjasp schreef op 09 oktober 2002 @ 17:32:
[...]

"Heel leuk allemaal, maar... "???

Je vraagt aan Van Basten toch ook niet of hij kan voetballen... ?
Van Basten is geen Pelle of Cruijff... Wij (davdigital) zijn wel geinteresseerd in een goede Flasher. Vind je het dan gek dat ik zo'n vraag stel?

Verwijderd

jep - als je gratis antwoord zoekt wel...

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Explore schreef op 09 oktober 2002 @ 17:51:
[...]

Van Basten is geen Pelle of Cruijff... Wij (davdigital) zijn wel geinteresseerd in een goede Flasher. Vind je het dan gek dat ik zo'n vraag stel?
Van Basten gaat ook niet met FC Knudde derderangs zondagscompetitie mee voetballen hoor...

>:)

Verwijderd

Explore schreef op 09 oktober 2002 @ 16:21:
Wat is duur? En hoe goed ben je? Ik ken je Flash expirimenten pagina al een tijdje. Heel leuk allemaal, maar kan je bv. zoiets wat ze op http://www.whoswe.com/ of http://www.2advanced.com/ doen?
Toch haal je hier ook dingen door elkaar, design van de door jou genoemde sites is zeker goed (/me heeft net als aan DerBauer een enorme hekel aan Who's We, maar toch knap), maar technisch zitten de dingen op 'ik mag het geen website noemen, maar hij zet er leuke experimenten neer plaats' van B-Top ( >:) ), wel wat beter in elkaar imho. Beter 1 B-Top in je bedrijf dan 10 van Who's We :P....

Verwijderd

Whoswe en 2Advanced als voorbeelden voor goeie sites roepen doet m'n vingers ook ernstig jeuken, maar ik had ei'k iets van: laat maar gaan...

Doen wat Whoswe of 2Advanced doen is een truukje: helaas wordt dat truukje teveel uitgemolken, een uitgebreide sitebespreking bewaar ik wel voor een andere keer ;-)
Je flamed. Persoonlijk vind ik dat not done en zegt de hele opmerking dat jou kennis niet serieus genomen hoeft te worden.

Verwijderd

Naast dat ik mr10 gelijk moet geven in je flame, kan ik mijn eigen kunsten hier niet klakkeloos gaan boasten, er zit hier zat talent en expertise.
[edit hier...knip knip...not done text]

Desondanks wil ik je er nog wel even op wijzen dat wat ik doe Actionscript is.
Ik kan psd's omgooien naar flash, ik kan zelf nog wel een klein ontwerpje maken en implementeren, maar een echt geniaal vormgever als velen hier zal ik nooit worden. De volledige structuur en functionaliteit van de twee genoemde sites is niet moeilijk te bedenken en maken, daarom moet ik me ook bij Seraph aansluiten dat ik wel mooier heb gezien.

Gelukkig heb ik meer verstand van actionscripten.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Excuus. Het was zeker niet m'n bedoeling om iemand af te kraken.

Truukjes kan ik ook wel maken in Flash (zie bv. dit). Dat wil echter nog niet zeggen dat ik kan designen in Flash... Ik betwijfel of ik iets kan maken zoals op die sites die ik noemde. Qua design in iedergeval niet.

hm... is m'n site nou down? wat is dat nou voor 'n onzin? :?

Verwijderd

Explore schreef op 09 oktober 2002 @ 22:24:
Excuus. Het was zeker niet m'n bedoeling om iemand af te kraken.

Truukjes kan ik ook wel maken in Flash (zie bv. dit). Dat wil echter nog niet zeggen dat ik kan designen in Flash... Ik betwijfel of ik iets kan maken zoals op die sites die ik noemde. Qua design in iedergeval niet.

hm... is m'n site nou down? wat is dat nou voor 'n onzin? :?
Met alle respect, de truukjes op mijn site representeren in de verste verte niet mijn kunnen en of mijn proffesionele kwaliteiten. Dat staat er ook. Je hebt niemand afgekraakt in mijn ogen, maar op het moment dat je deze regels:

These are not all my sources and not really a good showcase what i can do...but all these sources where put online too be posted on different forums; i'm much too busy to start a real website.

over het hoofd ziet?
Naja...zal wel.Het aantal projecten wat ik op dit moment draai staan mij niet toe om eindelijk de echte Blacktop site af te maken. Tot die tijd zal het misschien niet helemaal duidelijk zijn wat nou een truukje, en wat nou een project is in mijn ogen.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
... daar gaat, m'n al amper bestaande reputatie... ik zeg maar niks meer. ;(

En m'n te maken site kan ik ook wel opdoeken, want:
Je flamed. Persoonlijk vind ik dat not done en zegt de hele opmerking dat jou kennis niet serieus genomen hoeft te worden.
So what is it worth?

• TheDjasp

TheDjasp

het wordt toch niks

Van Basten is geen Pelle of Cruijff...
:P
daar gaat, m'n al amper bestaande reputatie... ik zeg maar niks meer.
He he he, nou moet je niet verdrietig gaan lopen doen he, wie de bal kaatst kan hem terugverwachten.

edit:
bla

logt nu ook

Verwijderd

Explore schreef op 10 oktober 2002 @ 00:32:
... daar gaat, m'n al amper bestaande reputatie... ik zeg maar niks meer. ;(

En m'n te maken site kan ik ook wel opdoeken, want:

[...]

So what is it worth?
Ik denk dat een aantal dingen gechargeerd gezegd zijn, en dat je dat toch anders moet zien. Een flame is niet gerelateerd aan kennis, maar ik ben wel benieuwd naar je fla's om eens te kijken wat voor vlees we hier in de kuip hebben. :)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 12:58:

Een flame is niet gerelateerd aan kennis, maar ik ben wel benieuwd naar je fla's om eens te kijken wat voor vlees we hier in de kuip hebben. :)
Ik zou wel willen, maar het meeste wat ik in Flash gemaakt heb is voor het bedrijf waar ik nou nog werk. Ook al ben ik zojuist weer eens flink uitgekafferd door m'n bazin, ik ben nog niet zo gek om die fla's publiekelijk te maken.

De wel publieke fla's zijn niet echt opzienbarend: m'n boompje (recursieve class) in de link die ik eerder postte en een van de eerste dingen die ik in Flash deed was een klein 3d objectje wat te vinden is op de site van davdigital (achter clientlist/2d3d/studies/realtime 3d in flash).

Naast Actionscript doe ik erg veel in PHP en DHTML. Ik kende Javascript eerder dan Flash/Actionscript, dus de 'overstap' was snel gemaakt, aangezien het allebei gebasseerd is EcmaScript.

Hoe dan ook, ik werk pas sinds een paar maanden met Flash (net voordat Flash MX uitkwam) en het meeste wat ik tot nu toe gemaakt heb zijn client-server applications mbv. XML enzo. Ik ken niet alle ins-en-outs (vandaar dit topic), maar ruim voldoende om het eea. stabiel in elkaar te zetten.

Pagina: 1