[cfm] odbc less dataconnectie in coldfusion

Pagina: 1
Acties:

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-08 10:57

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
In asp kun je een odbc less (of dsn less) database connectie maken naar acces. Nu moet ik voor mijn stage een aantal pagina's naar cfm (coldfusion) converteren. Alleen, hoe moet ik nou een odbc less connectie maken naar een acces dbase?!

natuurlijk heb ik gezocht in de manual, en daar kwam ik dit tegen :

<cfquery name="bla" dataSource="ds_name" dbType="dynamic" dbType="???">
kweerie
</cfquyery>

zoals je ziet weet ik niet wat ik bij dbType moet invoeren. Ik zie wel in het rijtje staan : oracle / sybase oledb, db2 en informix staan. maar die heb ik dus net effe niet nodig. Ik mag niet via de coldfusion administrator een dbase toevoegen (want dit wordt automatisch al een odbc connectie).

Weet iemand of dit mogelijk is, of dat je apparte acces drivers moet installeren voor coldfusion server? Als het niet mogelijk is moet verder gaan met ASP, en daar heb ik nou net effe geen zin in :)

Verder merkte ik trouwens dat er bitter weinig tutors over cfm op t inet staat. En als ze er staan dan zijn het van die basis tutors.. Volgens mij is dit probleem ook best basis, maar ik weet echt niet in welke richting ik moet zoeken..

traktor scratch!

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:19
Welke CF versie?

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
hmm. t is wachten op gordijnstok.. (tha cf guru). en ik heb t over coldfusion server 4.5 of 5. het maakt niet zoveel uit.. (al is het 4 whatever).

traktor scratch!

Verwijderd

Het staat niet uitgebreid gedocumenteerd, maar dit is de makkelijkste manier:

<cfquery name="myQueryName"
dbtype="dynamic"
blockfactor="100"
connectstring="Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=c:\database.mdb">

SELECT * FROM table

</cfquery>

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Okee, ik dacht al dat het zoeits moest worden.. Echter, het werkt niet.. 'k heb nu :

<cfquery name="Colors"
dbtype="dynamic"
blockfactor="100"
connectstring="Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=C:\Pub\Pilot\sospilot.mdb">
SELECT * FROM PageColor WHERE IdPage=#IdPage#
</cfquery>

en de error luidt :

Attribute validation error for tag query.
The tag does not have an attribute called connectstring. The valid attribute(s) are name, datasource, dbtype, sql, username, password, maxrows, blockfactor, timeout, cachedafter, cachedwithin, debug.

The Error Occurred in C:\Inetpub\wwwroot\sos\qry\qryGetColor.cfm: line 3

1 :
2 :
3 : <cfquery name="Colors"
4 : dbtype="dynamic"
5 : blockfactor="100"

Hoe zit dit nou?! is die Driver in de connectstring nou iets van IIS of moet die appart geinstalleerd worden in de coldfusion server (5).?!

Echt zo vaag.. Zegt ie dat de attribute 'connectstring' er niet in staat , terwijl hij ook niet in het rijtje voorkomt.. wtf, als dit niet lukt, dan mag allaire ,herstel, macromedia zich schamen.

traktor scratch!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
gordijnstok?! waar ben je?!

traktor scratch!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-08 15:46

mulder

ik spuug op het trottoir

Gordijnstok is druk bezig.

Hij zegt je dat waarschijnlijk pas vanaf versie 5 kunt gebruiken.

oogjes open, snaveltjes dicht

• jochemd
Erikie schreef op 10 oktober 2002 @ 03:38:
hmm. t is wachten op gordijnstok.. (tha cf guru)
<kuch>
en ik heb t over coldfusion server 4.5 of 5. het maakt niet zoveel uit.. (al is het 4 whatever).
Niet zoveel nee, tenzij je het relevant vindt dat CF 5 de enige versie is waar het überhaupt in kan. (En bedenk vooordat je je applicatie architectuur er van af laat hangen dat CF MX is gebaseerd op JDBC en dat het dus ook in CF MX niet kan.)

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
ah.. i respect him :). maargoed.. Ik heb het onder cfMX geprobeerd, maar ik ben nu even cf50 aan het downen.. MX ging rete traag bij mij.. (via jrun ofzo?) .. maargoed.. even 5.0 proberen.. wordt vervolgd.!

traktor scratch!

• jochemd
Gordijnstok weet inderdaad best waar hij het over heeft. Maar dat betekent niet dat hij de enige is die het antwoord weet en dat je dus op hem moet wachten. Jij stelt een incomplete vraag, krijgt binnen een half uur een verzoek om de vraag te completeren, en je doet dat niet. Maar vervolgens wel gaan zeuren dat je op een bepaald iemand moet wachten. Je had het antwoord ook gisteren al kunnen krijgen hoor, maar dan moet je wel volledig zijn.

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-08 11:17

Defspace

Administrator

ah.. i respect him
Then start respecting others too.

http://www.macromedia.com...edia/team_coldfusion.html

|:(

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Oei, dit gaat de verkeerde kant op. Ik weet toevallig alleen dat gordijnstok erg veel van cfm afweet, dus daarom dacht ik.. laat ik op hem wachten.. en niet om iemand anders de grond in te trappen.

Maar wist ik veel dat het (nog niet geprobeerd) dsn-less connectie alleen onder 5.0 werkt?! Ik bedoel, coldfusion bestaat toch best al lang, en dat het dan niet in 4.5 zit verwerkt dan vind ik dat een beetje slordig.. maar anyway..

wordt vervolgd.

traktor scratch!

• jochemd
Erikie schreef op 10 oktober 2002 @ 12:15:
Oei, dit gaat de verkeerde kant op. Ik weet toevallig alleen dat gordijnstok erg veel van cfm afweet, dus daarom dacht ik.. laat ik op hem wachten.. en niet om iemand anders de grond in te trappen.
Waar het om gaat is dat jij een vraag stelt, omdat jij iets wil. Vervolgens neemt er iemand de moeite om jouw vraag te lezen, daar even over na te denken, en vervolgens een verzoek om meer informatie te plaatsen omdat jij incompleet bent geweest. En in plaats van daar gewoon antwoord op te geven zodat je geholpen kan worden, blijft het urenlang stil (en zitten er god mag weten hoeveel mensen elk uur dit topic te checken omdat zij misschien ook wel jouw antwoord nodig hebben om jouw vraag te beantwoorden).

Dit heeft niets te maken met wie er wel of geen ColdFusion kent, maar met beleefdheid. Al was ik een absolute no-know die absoluut niets van CF weet, omdat ik de moeite neem om op je vraag te reageren zou jij ook even de moeite moeten nemen om een antwoord te geven.
Maar wist ik veel dat het (nog niet geprobeerd) dsn-less connectie alleen onder 5.0 werkt?! Ik bedoel, coldfusion bestaat toch best al lang, en dat het dan niet in 4.5 zit verwerkt dan vind ik dat een beetje slordig.. maar anyway..
Volgens mij is deze vorm van connecten een feature van ODBC 3, wat nog niet echt oud is. Maar aangezien JDBC, en dus CF MX, het überhaupt niet kent wil ik nogmaals zeggen dat het me onverstandig lijkt om een applicatie afhankelijk te maken van het gebruik van een connectstring.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Ok, excuses jochemd, maar het is uiteindelijk gelukt.

De dsn less connectie werkt dus alleen maar onder coldfusion server 5.0, en MX (ook wel 6.0) is dus volgens mij niet echt een update daarvan. Onder 4.5 werkt het ook niet.

Jammer genoeg kreeg ik coldfusion server niet onder IIS aan de praat, omdat hij geen toegang gaf om excutables uit te voeren, en wanneer ik de www dir wel toegang gaf om executables uit te voeren, toen mistte ie een module.. T zal wel aan IIS liggen waarschijnlijk (en natuurlijk aan mij, maar ik heb niet zoveel verstand van IIS). Ik heb m nu onder apache draaien (zoals 4.5 voorheen), dat best stabiel draait!

Thanx anyway, en idd, Ik had beter gelijk om het versie nummer kunnen vragen!

traktor scratch!

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Ok, next problem :

nu het dsn less conectie gelukt is, doet een hele erge simpele test query (1 tabel, 2 kolommen (id, description)) er errug lang over om m uit te voeren. .(lzo'n 3680 ms lokaal).

Goed, via odbc gaat het ook wel redelijk langzaam om een query uit te voeren (100ms), maar waar moet ik dit probleem zoeken?! Coldfusion Server, of Access 2000?! In cf admin kan ik weinig vinden over afstemmingen van de webserver.

zou een defrag helpen?! want me hd begint erg te ratelen!

sorry dat ik data uit een access dbase moet trekken, maar ik moet gegevens uit een bestaande dbase trekken! (ja, stage is ook niet alles). Gelukkig is het dsn less gedoe gelukt, en ik zit er niet echt mee dat het zolang duurt om een query uit te voeren, 't is maar voor me stage :)

oja, os : w2kas, apache 1.3.24, cf50, 512mbram , xp2100

traktor scratch!

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-08 11:17

Defspace

Administrator

Ik denk toch dat dat in de configuratie van je machine zit. (niet CF, of Access, gewoon algemeen)
Ik heb hier een celeron 333 staan met 256 MB W2Kpro en daar zitten toch wel heel wat uitgebreidere queries bij die op Access 50ms kosten.(odbc)

Dat dsn-less connecties traag zijn kan ik me wel iets bij voorstellen maar daar heb ik totaal geen ervaring mee.

Dus ik denk dat je dat in je W2Kas configuratie moet zoeken ?
Oude installatie ?? Defrag ?

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Nou, ik heb net gedefragmenteerd, maar ik denk dat het aan een aantal dingen ligt. Alle schijfen zijn ntfs, dus daar hoeft het niet aan te liggen. Echter heb ik mijn databases (acces) in c:\pub\bla staan, en de webroot staat op een andere schijf. Ook heb ik cfm op apache laten draaien, omdat ik hem niet goed kreeg geconfiged onder iis.

w2k as zit er net pas een maandje op, met de bijbehorende fix-update's en service packs, dus volgens mij moet het daar ook niet aan liggen. Ik denk eerlijk gezegd dat het nderdaad aan de dsn-less connectie ligt, en dat coldfusion die driver gewoon niet optimaal geconfigd heeft..

maargoed, het werkt, en het is 'maar' voor me stage, en ik weet dat het mogelijk is.. maar prestatie valt helaas tegen... jammer voor me stagebegeleider dan :)

traktor scratch!

Verwijderd

Ik heb in het verleden ook wel eens last gehad van een flinke lag tussen databaseserver en coldfusionserver. Een MDAC update eroverheen loste dit netjes op. (Lees van 400ms naar 15ms dbquery tijd).
Pagina: 1