Toon posts:

W2k netwerk met exchange 5.5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier een netwerk met een Windows 2000 server welke domain controller is.
Nu willen we graag Exchange gaan gebruiken maar aangezien dit een nogal kostbaar product is willen we exchange 5.5 gaan gebruiken want die hebben we nog liggen uit SBS met NT4.
Ik heb Exchange 5.5 ooit eens geprobeerd te installeren op Windows 2000 met active directory maar dat werd een ramp. Tijdens de installatie ging er al vanalles mis. Ligt dat aan mij of werken die 2 gewoon niet samen (active dir. en Exchange 5.5)
Nu hadden we gedacht er een NT4 server naast te zetten met Exchange 5.5 (daar heb ik wel wat ervaring mee) maar hoe doe ik het dan met de gebruikers? Moet ik die op beide machines aanmaken of kan dat ook anders? De NT4 doet dan niks anders als exchange draaien en wat dagelijkse backups van co-located servers verzorgen.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft helemaal niemand hier ervaring mee? Ik weet nu dat Win2k AD en Exchange 5.5 niet samen gaan maar wat als ik er een NT4 bak met exchange 5.5 naast zet? Hoe gaat dat dan met de gebruikers en hoe moet ik beide servers inrichten?? (AD, PDC, BDC)

• Mr.Wizzard
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Mr.Wizzard

Brullen met die spullen

Let wel op dat als je een extra exchangebak naast zet voor je mail en je backups dat dit wel een member server is en geen pdc van een ander domein, sinds exchange 5.0 heeft microsoft een beperking ingebouwd met trusted domains dat je geen mailboxen kan openen uit een ander domein, leuk om te weten als je bv twee lokaties hebt met een vpn.

Een exchange 5.5 op een w2k server zal volgens mij niet goed gaan, aangezien exch 5.5 geen active dir. ondersteuning biedt en dus ook niet goed intakt op de userdatabase van w2k server. Met exch 2000 is dat geheel geintergreerd met de userdatabase en daar moet je dan ook de email adressen in definieren en niet als met exch 5.5 in de manager zelf.

TEAM_JOE_BAR

Verwijderd

Als je w2k domein NIET in native mode staat , kun je NT4 servers in je domein hebben.
Probeer de NT4 tijdens install domein te laten joinen als bdc.
Lukt dat niet dan moet je nieuw domein installeren op NT4 , en w2k joinen (=AD re-install)

btw: ben halverwege in mijn w2k-AD cursus......

Verwijderd

Topicstarter
De w2kserver (AD) die hier nu staat werkt niet in Native mode dus dat is dan weer gustig :)
Ik kan dus gewoon NT4 installen, en dan opgeven dat het een BDC moet worden? Neemt hij dan ook automatisch de gebruikers over? Of moet ik die elke keer handmatig bij werken op de NT4 bak?

Hoe zit het eigenlijk met Terminal Services op NT4? Is dat een appart pakket? en kost dit geld?

• Mr.Wizzard
  • Niet online

Mr.Wizzard

Brullen met die spullen

Terminal services voor NT4 is een aparte installatie waar terminal services al zit ingebakken, ook zijn er hier aparte servicepacks voor beschikbaar.

Ervaring leert echter dat Nt met terminal services de server er niet stabieler op maakt, BSOD met een kernel dump is voorgekomen op meerdere servers bij klanten. Je kan beter VNC of PCanywhere gebruiken, stukken stabieler en scheelt je met aanschaf licenties mochten die nog verkocht worden. (M$ wil iedereen pushen W2K te nemen)

Of de users worden gesynct zou je moeten uittesten met een testservertje, dan weet je al gauw wat je opties zijn.

TEAM_JOE_BAR

Verwijderd

Eeeeh ik heb hier w2k Active dir. gewoon met exch. 5.5 draaien hoor. Draait prima

• Mr.Wizzard
  • Niet online

Mr.Wizzard

Brullen met die spullen

Is dat exchange op een w2k of naast een w2k server? Bij m'n klanten heb ik die constructie nog nooit gezien, maar wel interessant als je niet veel geld hebt en toch w2k wilt draaien met je oude exchange licentie.

TEAM_JOE_BAR

• Fonz55
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 14:45
Als je helemaal legaal bezig wilt zijn, dan zou ik niet E5.5 installeren. Deze mag je alleen gebruiken in een SBS omgeving, dus op 1 machine en niet in een omgeving waarbij servers uit elkaar getrokken zijn. Lijkt me dus even een nieuw pakket aanschaffen :) Dit licentietechnisch gezien, nu over naar de softwarematige kant :P
Je kunt als je wilt best wel E5.5 op een W2K machine installeren zolang er maar geen AD gedraait wordt. Als er wel AD gedraaid wordt is het verstandiger om toch over te gaan richting E2K omdat deze veel betere features heeft.
Kortom: om het jezelf niet te moeilijk te maken, ga niet bezig met een combinatie Windows 200 Active Directory en Exchange 5.5 met allerlei connectoren richting het AD 'domein'.
Jawel er is dus zeker kennis over dit draadje

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 09:26:
Als je w2k domein NIET in native mode staat , kun je NT4 servers in je domein hebben.
Native ook wel. Het gaat hier om NT4 domain controllers. Deze kun je niet meer hebben in een native AD.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:08

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Als je Exchange 5.5 wilt draaien op een W2k bak of als je een NT4 bak met exchange 5.5 wilt draaien heb je de Active Directory connector nodig. Deze zorgt er voor dat Exchange 5.5 met de AD kan babbelen. Je hoeft de accounts dan maar 1 maal aan te maken. Vergt wat uitzoek werk, maar er zijn complete handleidingen op Technet Beschikbaar hierover.
Het is heel goed werkend te krijgen. Je gaat pas problemen krijgen als je er later een Exchange 2000 server naast zet en daar ros je meteen SP2 voor Exchange op. Dan kan Exchange 5.5 niet goed meer met die Exchange 2000 server babbelen (echter dit is nu niet aan de orde).

I play my enemies like a game of chess...

Verwijderd

Angelfire: Amen!
Wij hebben het hier draaien voor zo'n 100 users en het heeft de afgelopen 1,5 jaar prima gedraaid.
Laatste projekt van dit jaar wordt desalnietemin migratie naar exchange 2000.
Komt een hoop bij kijken:
Nu: W2k Pdc (Ad) met exchange 5.5 (domeinnaam x)
Straks: 1x W2k exchange 2000 (domeinnaam y)
1x W2k Pdc (AD) (domeinnaam y)

Tips en Hints nog steeds welkom. :)

• Goost
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In een W2K domein kun je geen NT4-BDC hangen, dus zul je de NT4 server, waarop je Exchange 5.5 wil draaien al memberserver in het domein moeten hangen. (Ik heb gisteren zelf geprobeerd om een NT4 server als BDC in een W2K domein te hangen..... Ja, het W2K domein draaide in Mixed mode!)

Verwijderd

Topicstarter
Mig_01, Zou je mij kunnen vertellen hoe ik dan de Nt4 moet installeren? Als BDC? Win2k draait nu AD in Mixed Mode.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gewoon als member server installeren, dan maakt 't niet uit of je mixed of native mode draait (zoals Traag ook al opmerkte)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Lakcaj: Ik heb geen nt4 draaien maar exch. 5.5 op een W2k met Active directory en Active dir. connector.
Wordt trouwens wel afgeraden om exhcange op een Pdc te draaien........

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-08 21:39

Jiffy

God, you're ugly!

Hij wil Exchange 5.5 van de NT4 SBS editie gebruiken _naast_ een Win2K server. En één van de eigenschappen van SBS (NT/2K) is dat er maar één server in het netwerk aktief kan zijn... Twee servers in je netwerk gaat dus niet!

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik hoor nu dus tegenstrijdige dingen.
Wat ik wil:
Server1 --> Windows 2000 Active Directory Domain Controller
Server2 --> Windows NT4 + Exchange 5.5 die mail van domein server1 kan regelen

Het liefst zo dat ik een gebruiker maar 1x aan hoef te maken, maar als het toch op 2 servers appart moet an moet dat maar.
Is dit te realiseren? En wat voor problemen kan ik verwachten?

Het liefst zie ik de antwoorden van iemand die er zelf ervaring mee heeft

edit: Het gaat mij met name om lokale mail (@lokaaldomein.nl) en gedeelde agenda's / mailmappen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2002 19:29 . Reden: extra info ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je zult de gebruikers twee keer moeten aanmaken; de SBS versie accepteert geen trusts met een ander domein. Misschien moet je een vooronderzoekje uitvoeren naar de kosten die dat mee zich meebrengt (iemand moet twee domains in sync houden; users moeten twee passwords bijhouden, hebben geen single logon) en dat afzetten tegen de prijs van een pakketje Exchange 2000

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Kunnen die 2 servers dan niet hetzelfde domein gebruiken? Want die exchange bak hoeft geen DC te zijn ja..
En dan gebruikers 2x aanmaken (gaat maar om 10 gebruikers met weinig wisseling).

Of wordt dit echt gemartel?

Verwijderd

Je moet je netwerk in native mode hebben draaien. Wil je nu exchange op win2000 draaien of op een NT4 bak. Op win2000 wordt aangeraden het niet op active directory server te zetten. Op een stand alone server met win2000 hebben wij ook Exchange 5.5 draaien werkt perfect. Maar waarom niet gewoon over naar exchange 2000. Doe het goed of doe het niet.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat exchange 2k nogal prijzig is en het een redelijk kleine organisatie is. Bovendien gaat het alleen om lokale mail en gedeelde agenda's.
Maar het wordt hier niet echt duidelijk van. Ik ga het gewoon proberen en dan zie ik wel

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat je dus wilt mag (kan) dus niet:

http://www.microsoft.com/sbserver/howtobuy/production.asp
Licensing

Limits
Small Business Server 2000 is a collection of Microsoft .NET Enterprise Servers that are integrated into a single product that you can acquire at value pricing for the unique needs of your small business. Use of Small Business Server 2000 is subject to the following three parameters:

A maximum of 50 workstations can be connected to your Small Business Server 2000 network. This also limits the number of workstations that can access any of the component server applications.
The server is a single-domain solution.
With your license, all of the server software in Small Business Server 2000 is installed on a single-server computer.
Customers qualify for a Standard license if no Small Business Server software is currently licensed. Existing Small Business Server customers who wish to migrate to the individual server components (Windows 2000 Server, Exchange Server 2000, SQL Server 2000 and ISA Server 2000) should refer to the migration pack overview page.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Jiffy schreef op 15 oktober 2002 @ 16:56:
Hij wil Exchange 5.5 van de NT4 SBS editie gebruiken _naast_ een Win2K server. En één van de eigenschappen van SBS (NT/2K) is dat er maar één server in het netwerk aktief kan zijn... Twee servers in je netwerk gaat dus niet!
is geen probleem, denk dat je 'misinformed' bent ;) , mag maar 1 SBS Server in je lan hebben draaien, hoeveel gewone servers (nt4 of 2000) je hebt maakt niks uit...

A wise man's life is based around fuck you

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 16 oktober 2002 @ 18:14:
Het probleem is dat exchange 2k nogal prijzig is en het een redelijk kleine organisatie is. Bovendien gaat het alleen om lokale mail en gedeelde agenda's.
Maar het wordt hier niet echt duidelijk van. Ik ga het gewoon proberen en dan zie ik wel
waarom ga je niet gewoon Mdaemon gebruiken :? , heb dit vandaag nog bij een klant geimplementeerd (zwelgje=exchange verslaafd overigens), dit werkt echt super, en de kosten zijn niet zo hoog, (iets van 600 euro voor 25 man) niet al te duur dus.. exchange kost je veel meer en je hebt er goede hardware voor nodig

gedeelde agenda's kan je ook hebben met Mdaemon (middels de worldclient welke webbased is), antivirus plugin erop (tegen geringe prijs extra leverbaar) en je bent helemaal klaar,...

Verwijderd

Topicstarter
600 euro is nog altijd duurder als iets dat ongebruikt op de plank ligt...
En wie heeft het over SBS2000? Ik heb Windows 2000 server en NT4 SBS... Dus volgens mij niet SBS2k..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het getest.
Windows 2000 AD Domain Controller (Niet SBS)
Windows NT4 Stand Alone Server (Ook niet SBS)

Bij het installeren van NT4 heb ik deze lid gemaakt van het domein van de w2k server met het Administrator account. Op de NT4 heb ik Exchange geïnstalleerd.

Als ik nu een user aanmak op de w2k server verschijnt deze ook op de NT4 en kan ik er een exchange mailbox aan hangen. Het werkt dus precies zoals het moet!

Volgende maand ga ik het op het bedrijf installeren.

• Boudi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 02:32

Boudi

Always Coca Cola

Lakcaj: waarom zoek je niet precies ff uit hoe mig_01 Exchange op zijn Win2K server heeft gekregen? Dat is toch makkelijker & mooier?

Met of zonder mayonaise?

Verwijderd

Topicstarter
Boudi: Windows 2000 met Active Directory en Exchange 5.5 gaan niet samen. En aangezien wij 1 licentie windows 2000 hebben, welke domein controller is en dus AD draait. Zet ik er NT4 naast, want die licentie hebben we ook nog liggen.

• Zwelgje
hoezo exchange 5.5 en windows 2000 gaan niet samen :? werkt gewoon (heb het ook ooit werkend gehad jaar of 2 geleden,

zie ook: http://www.exchangeadmin....Index.cfm?ArticleID=15548

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt dus niet zonder meer, het vergt een apparte manier van installeren. Aangezien de W2k bak al even draait zal dit dus niet opgaan....
Pagina: 1