Toon posts:

Nobel prijs voor natuurkunde

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dit stond vandaag ( 09/10 2002 ) in de krant BN/De Stem:

Nobelprijs voor 3 astrofysici

"Stockholm - De Nobelprijs voor natuurkunde gaat dit jaar naar de Amerikanen Davis en Giacconi en de Japanner Koshiba. De drie krijgen de prijs voor hun werk op het gebied van de astrofysica, de wetenschap die zich bezighoudt met de natuurlijke gesteldheid van hemellichamen. Het onderzoek heeft geleid tot de ontdekkingvan rontgenstraling in de ruimte."

Het zal wel kloppen, maar rontgenstraling is toch al een hele poos terug ontdekt in de ruimte? Weet iemand hier mischien meer van?

Verwijderd

Ik weet niet in hoeverre dit een goede weergave is van wat deze onderzoekers gedaan hebben, maar dat dat lang geleden zou zijn zegt niet zoveel: Er zitten meestal een aantal decennia tussen het onderzoek en de uitreiking van de Nobel-prijs

Verwijderd

Kijk toch gewoon even op de Nobel-site. Daar vind je alle informatie die je nodig hebt, persmededelingen, wetenschappelijke achtergrondinfo, zelfs gerelateerde links en portretfoto's.

Verwijderd

De nobelprijs van dit jaar ging toch naar onderzoekers die nitrone (iig deeltjes die geen massa of lading hebben) hebben aangetoont?
tenminste heeft onze leraar vandaag aan een stuk door over gelult. Dat het onzin is. Je doet 40 jaar onderzoek en kan dan 12 nitrone tellen... :S

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 21:58:
tenminste heeft onze leraar vandaag aan een stuk door over gelult. Dat het onzin is. Je doet 40 jaar onderzoek en kan dan 12 nitrone tellen... :S
Als je leraar zegt dat het onzin is ben ik het toch niet met hem eens. Ten eerste is het volledig onwaar dat er in 40 jaar 12 neutrino's zijn geteld. Die 12 neutrino's zijn geteld na 1 supernova-explosie. In 40 jaar zijn er natuurlijk veel meer neutrino's gedetecteerd.

Verder zie ik sowieso niet in waarom het onzin is. De genoemde experimenten hebben zelfs de neutrino-smaak-fluctuatie aangetoond.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Avalanchez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-06-2012

Avalanchez

Phr34k

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 21:58:
De nobelprijs van dit jaar ging toch naar onderzoekers die nitrone (iig deeltjes die geen massa of lading hebben) hebben aangetoont?
neutrino's hebben wel een massa

Computers are stupid, they can only give you answers. -Picasso

Verwijderd

Topicstarter
Avalanchez schreef op 10 oktober 2002 @ 19:21:
[...]

neutrino's hebben wel een massa
haha je hebt gelijk maar er is wel een leuk rijmpje over.

Neutrino's, they're very small
they have no mass
they have no charge
they do not interact at all

grappig bedacht maar het klopt dus niet.

Maar ff ontopic ik kan niet veel vinden op die nobel site.

Verwijderd

Maar ff ontopic ik kan niet veel vinden op die nobel site.
Je HOEFT niet persé te zoeken op die site: lang leve google. En zowiezo, alle wetenschapsnieuwssites schrijven hierover. Bijvoorbeeld sciam, (http://www.sciam.com/arti...61F-1DA1-815A809EC5880000). De vraag waarmee je dit topic hebt geopend (door wie en wanneer is röntgenstraling in het heelal ontdekt), is gemakkelijk te vinden via de link hierboven, via google of gewoon in een ouderwetse encyclopedie. En aangezien je nu je antwoord hebt sluit ik dit topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.