HBO of WO

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:47
Ik ben twee jaar geleden gestopt met mijn HBO nadat ik mijn prodeuse gehaald had. Ik vond dat ik geen studie nodig had om mijn kennis op te doen in het automatiseringsvlak. Nu ik echter al mijn leerpunten uit mij huidige baan gehaald heb wil ik iets anders.

Het probleem is alleen wel dat de markt op dit moment zwaar klote is, en een baan vinden is niet makkelijk. Als alternatief wil ik weer gaan studeren.

Nu hoopte ik dat er hier mensen zijn die mij kunnen overtuigen waarom ik danwel naar een Universiteit zou gaan, of naar een HBO. HBO moet me lukken, daar ben ik zeker van. Universiteit weet ik niet zeker.

Wat zijn nu de grote verschillen in : Onderwerpen, studiebelasting duur etc.

Groetjes

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tja... Het grootste verschil tussen WO en HBO is nog altijd:

HBO
- vooral praktijk gericht (het implementeren van algoritmen ipv het bedenken ervan)
WO
- vooral gericht op onderzoekskant. bedenken van nieuwe technieken ed.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• yrew
Ja ok....Zover was ik al. Maar hoe ziet je toekomst er dan uit na beide studies.....ik weet me bij een hbo opleiding zo meerdere functies te noemen maar welke functies zijn dan specifiek voor een wo opleiding?

Groetjes

Verwijderd

Welke richting wil je precies op? Wat voor baan spreekt je aan uiteindelijk?

• yrew
welke richting ??? ik kreeg dit idee gisteren.... Ik wil in iedergeval de software kant op, geen beheer kant. Tot nu toe ben ik dus alleen in aanraking gekomen met projectwerk en dergelijke....ik kan dus niet goed oordelen wat me uiteindelijk aanspreekt, want ik weet mijn mogelijkheden niet.

Groetjes

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Je hebt al gewerkt, dus werkervaring is er al. Dat kan als tegenhanger dienen voor het aspect praktijkgerichte HBO en het 'zweverige' WO plaatje in je CV mooi aanvullen. Op termijn zal je met WO uiteindelijk meer in de broekzak hebben. HBO zie ik normaliter wel als beter opstapje voor de arbeidsmarkt in jouw vakgebied, maar je werkervaring kan je mooi als extra opvoeren met een WO CV. Na een aantal jaren werken tellen je daadwerkelijke vaardigheden veel meer dan een papiertje, waarbij WO uiteraard op termijn meer 'oplevert' in de toekomst dan HBO.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Janoz schreef op 09 oktober 2002 @ 11:46:
HBO
- vooral praktijk gericht (het implementeren van algoritmen ipv het bedenken ervan)
Hmmzz.. volgens mij heb je toch echt een verkeerd beeld van de HIO. Theoretisch gaan ze veel minder de diepte in, tov de RuG-Informatica wordt er maar een fractie gegeven van alle wiskunde gerelateerde vakken. Maar het houdt niet in dat je domweg algoritmes moet implementeren. Je zal zeker zelf software moeten leren ontwerpen (alhoewel daar imho toch nog te weinig nadrukt op wordt gelegd).

• tijsco
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ik ben nou bijna klaar met mijn hbo elektrotechniek, maar heb niet echt het gevoel dat ik veel geleerd heb. voorheen heb ik een half jaartje werktuigbouwkunde gedaan en daar leer je echt wel meer, maar 't is wel erg theoretisch.
bijvoorbeeld bij wiskunde vakken krijg je alleen de pure theorie op de universiteit
op hbo leggen ze echt uit waarvoor het is en zijn de meeste opgaven aan de hand van praktijkvoorbeelden.

• yrew
Op dit moment maakt die werkervaring dus geen flikker uit. Er wordt nu ook in IT land geselecteerd op diploma.

Hoe zit het qua niveau verschil. Ik zie de universiteit als mount everest en hbo als de utrechtse heuvelrug. In hoeverre is dit vertekend?

Groetjes

• yrew
Maar het woordje "zweverig" dat vind ik een nare bijklank hebben btw.

Groetjes

Verwijderd

Alarmnummer schreef op 09 oktober 2002 @ 11:55:
Hmmzz.. volgens mij heb je toch echt een verkeerd beeld van de HIO. Theoretisch gaan ze veel minder de diepte in, tov de RuG-Informatica wordt er maar een fractie gegeven van alle wiskunde gerelateerde vakken. Maar het houdt niet in dat je domweg algoritmes moet implementeren. Je zal zeker zelf software moeten leren ontwerpen (alhoewel daar imho toch nog te weinig nadrukt op wordt gelegd).
Jah dat komt toch op hetzelfde neer zoals hij zegt :?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 12:04:
[...]
Jah dat komt toch op hetzelfde neer zoals hij zegt :?
Nope.. hij heeft de indruk dat HIO`ers niets anders doen dan een ontwerp van iemand van de uni implementeren. En dat is onzin.

• yrew
Je zal zeker zelf software moeten leren ontwerpen (alhoewel daar imho toch nog te weinig nadrukt op wordt gelegd).

OK in hoeverre ligt hier te weinig nadruk op. Ik ben nu al gewend om in uml te ontwerpen. En zelf projecten leiden etc kan ik inmiddels wel. Als ik in het tweede jaar instroom en vervolgens 3 jaar dit ga leren, kan ik misschien beter wo gaan doen.

Groetjes

• yrew
2 Alarmnummer: In hoeverre is dit onzin....want als dit wel voor een groot deel zo is dan lijkt het me het beste om met wo te beginnen.

Groetjes

• yrew
off topic: "gvd gvd gvd gvd gvd kut word daar gaat een ochtend werk"

Groetjes

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

tip: edit ;)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

yrew schreef op 09 oktober 2002 @ 12:08:
Je zal zeker zelf software moeten leren ontwerpen (alhoewel daar imho toch nog te weinig nadrukt op wordt gelegd).
Ik kan het HBO ook zeker niet de hemel in prijzen, want er komen zoveel stoepmongolen die echt nog geen fatsoenlijk stuk software kunnen ontwerpen. Het grootste deel van mijn ontwerp-vaardigheden heb ik ook niet op de HIO opgedaan maar door veel boeken over ontwerp door te lezen en toe te passen.

En als je naar de universiteit gaat zul je ook goed moeten kijken welke je gaat doen. Universiteiten hebben verschillende programma`s. Wat ik bv een beetje uit de RuG opmaak is dat ze veel bezig zijn met wiskunde en veel minder met software ontwerp (zie ook maar weinig ruggers tussen de oo en fp onderwerpen). Dit in tegenstelling tot de UU/Twente waar schijnbaar veel meer wordt gedaan aan software ontwerp.
OK in hoeverre ligt hier te weinig nadruk op. Ik ben nu al gewend om in uml te ontwerpen. En zelf projecten leiden etc kan ik inmiddels wel.
Maak je borst dan maar nat, je zult veel onzinnige projecten krijgen met veel ongemotiveerde stumpers. Advies: tekkel mensen hard die niet willen werken, daar zijn ze in ieder geval goed voor.
Als ik in het tweede jaar instroom en vervolgens 3 jaar dit ga leren, kan ik misschien beter wo gaan doen.
Ik denk dat je heel goed moet kijken wat je zelf wilt gaan doen. Zoals je op /14 ziet zijn er ook meer dan genoeg HIO`ers of zelfs mensen die geen opleiding hebben die uitstekende software kunnen schrijven/ontwerpen.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ik doe zelf HIO aan de HvU, hier wordt je verschillende talen geleerd (o.a. Java en C++). In het begin wordt de nadruk gelegd op gewoon de code leren begrijpen en leren schrijven. Later heb je ook projecten waarin je als groep een programma moet schrijven met o.a. een DB-koppeling.

webOS all the way!

Verwijderd

Ik studeer zelf HIO en vind het een waardeloze opleiding... je leert van alles een beetje maar je hebt nergens echt verstand van. En dan heb ik het nog niet over al die vakken die in de praktijk niet eens bruikbaar zijn omdat ze o.a. zeer gedateerd zijn! Ik ga zelf hierna ook het WO... de situatie op de arbeidsmarkt is bar slecht en mijn opleiding is min of meer waardeloos...

• yrew
Oei zonder arrogant te worden maar ik denk dat HIO voor mij dus iets te, bekend is......
Later heb je ook projecten waarin je als groep een programma moet schrijven met o.a. een DB-koppeling.

dit was vier jaar geleden nog nieuw voor mij

btw thnx 2 all.....

Groetjes

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Ik kan het mis hebben, maar ik verwacht dat er op de WO niet veel gedaan wordt rond samenwerken en het leiding geven. Dat zijn naast kennis en vaardigheid ook belangrijke zaken om je baan te behouden IMHO. Maar het is gewoon een feit dat als er genoeg aanbod is van werkzoekende, werkgevers meestal liever mensen hebben met een iets hogere opleiding. Als mensen echt te hoog zijn opgeleid voor de vacature kan dat weer een rede zijn om zo'n persoon niet aan te nemen (ivm loon en ambitie/voldoening).

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

yrew schreef op 09 oktober 2002 @ 12:26:
Oei zonder arrogant te worden maar ik denk dat HIO voor mij dus iets te, bekend is......
Later heb je ook projecten waarin je als groep een programma moet schrijven met o.a. een DB-koppeling.

dit was vier jaar geleden nog nieuw voor mij

btw thnx 2 all.....
Wat voor opleiding heb je voor het HBO gedaan? HAVO,VWO,MBO?

• ferdivaneeten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08-2025

ferdivaneeten

zo gaat dat

Is dit niet meer een onderwerp voor SG?
Of wil je iets weten over het verschil tussen de lessen programmeren / webscripten op HBO en WO?

• yrew
HAVO, je bent jong en je voetbalt liever he.

Groetjes

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
LordLarry schreef op 09 oktober 2002 @ 12:26:
Ik kan het mis hebben, maar ik verwacht dat er op de WO niet veel gedaan wordt rond samenwerken en het leiding geven. Dat zijn naast kennis en vaardigheid ook belangrijke zaken om je baan te behouden IMHO. Maar het is gewoon een feit dat als er genoeg aanbod is van werkzoekende, werkgevers meestal liever mensen hebben met een iets hogere opleiding. Als mensen echt te hoog zijn opgeleid voor de vacature kan dat weer een rede zijn om zo'n persoon niet aan te nemen (ivm loon en ambitie/voldoening).
Ik verwacht juist dat je in het WO meer wordt opgeleid tot bv project manager. Het grotere geheel zien.
Maar er zijn natuurlijk meer studies behalve puur Informatica, een studie zoals Bedrijfs Informatie Technologie heeft veel meer raakvlakken met bv management in een bedrijf. Misschien is dit ook iets waar de topicstarter naar op zoek is.

Verwijderd

LordLarry schreef op 09 oktober 2002 @ 12:26:
Daar is dus niks van waar. Ik ben nu 1e jaars INF aan de UT en je wordt nu al helemaal doodgegooit met groepjes, samenwerking en planning. Het 2e en 3e trimester krijgen we ook nog eens 2/3 projecten. Dus qua samenwerking en leiding geven zit het (iig op de UT) wel snor.

• yrew
Verschillen tussen programmeren en Webscripten wil ik weten. En meer. Maar gezien de doelgroep van dit forum (pw) en mijn vraag lijkt het me dat hij hier thuis hoort. Denk namelijk dat opnieuw studeren voor een aantal mensen hier een welkom alternatief is.

Groetjes

• yrew
yrew 2 orphix : Je conclusie spreekt mij aan. Maar is deze wens ook in het WO terug te vinden? Deze opleiding heb ik namelijk al anderhalf jaar gevolgd op de HBO

Groetjes

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

yrew schreef op 09 oktober 2002 @ 12:34:
HAVO, je bent jong en je voetbalt liever he.
Dan heb je niet eens keus. Het is HBO voor jouw of je wilt of niet :p Of eerst VWO doen

• yrew
2 LordLarry: en met een propedeuse bedrijfskundigeinformatica op zak?

Groetjes

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
yrew schreef op 09 oktober 2002 @ 12:39:
yrew 2 orphix : Je conclusie spreekt mij aan. Maar is deze wens ook in het WO terug te vinden? Deze opleiding heb ik namelijk al anderhalf jaar gevolgd op de HBO
zie bijvoorbeeld http://wwwbit.cs.utwente.nl/ (zit tussen Informatica en Technische Bedrijfskunde in)

Verwijderd

Ik ben zelf een afgestudeerde HBO (inf) en ben nu naar de UT gegaan.

Dit was eigenlijk vooral omdat ik ging zin had om te werken (ben nog jong)

Maar universiteit is erg saai...de HBO heb je naar mijn gevoel veel meer aan om meteen aan het werk te kunnen

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

yrew schreef op 09 oktober 2002 @ 12:43:
2 LordLarry: en met een propedeuse bedrijfskundigeinformatica op zak?
Dan wel. Maar dan start je gewoon in het 1e jaar WO. (Als ik het correct heb)

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:44
Vergeet ook een duale leerweg niet. Die is met de meeste HBO opleidingen prima mogelijk. Je hebt al een werkgever, eventueel die zover krijgen dat hij het ook goed vindt. Reken er wel op dat je in salaris erop achteruit gaat.

Overigens moet je niet vergeten dat er ook mogelijkheden zijn in het avond onderwijs. LOI of OU. Beiden bieden een goed programma en beide diploma's hebben ook echt een betekenis. Punt is alleen of jewerkgever dat ziet zitten. Desnoods ga je om tijd vrij te maken een tijdje part time werken. (32 uur per week met 2 keer 4 uur studie middag/ochtend. (beste is ochtend, dan is de verleiding om te gaan niksen kleiner.)

Verwijderd

Yrew, met een HAVO en propedeuse kom je waarschijnlijk niet de WO in. Zeker niet met het nieuwe bachelor/master.

• yrew
2 DDD: Ik wil juist weg bij mijn huidige werkgever omdat ik van projectleider naar data typist gegaan ben. Ik ben op zoek naar wat anders maar dat is niet makkelijk. Verder feest ik nog behoorlijk dus avond studie zit er niet in. Duaal heb ik al gedaan en het zuigt. Alle logs/doelstellingen/leerplannen/verantwoordelijkhden/papierwinkel.

2 Helium: WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAR?!?!?

Groetjes

Verwijderd

Met je propedeuze HBO kun je ook naar de universiteit hoor. Verder over het verschil univ-hbo;
- op de universiteit wordt er van je verwacht dat je het studietempo bijhoudt, er wordt dus in principe geen rekening gehouden met de langzaamste student.
- op een universiteit moet je zelf je tijd indelen, en als je dingen niet snapt moet je het gaan vragen, het wordt minder direct aangeboden.
- zoals gezegd krijg je veel meer (diepgaandere) theorie op de universiteit, maar de vorige punten (dus over wat er van je verwacht wordt aan initiatief nemen) zijn iets om rekening mee te houden

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 12:46:
Yrew, met een HAVO en propedeuse kom je waarschijnlijk niet de WO in. Zeker niet met het nieuwe bachelor/master.
Dit is ook de eerste keer dat ik dit hoor. Misschien loop ik achter, maar dit lijkt me heel onwaarschijnlijk.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Alarmnummer schreef op 09 oktober 2002 @ 12:06:
[...]

Nope.. hij heeft de indruk dat HIO`ers niets anders doen dan een ontwerp van iemand van de uni implementeren. En dat is onzin.

Nou, zo bedoel ik het niet helemaal. Ik bedoel meer dat het bij het hbo meer gericht is op het gebruiken en begrijpen van bepaalde (op de uni bedachte?) algoritmen voor de software, terwijl het op de uni meer gericht is op het bedenken en bewijzen van nieuwe algoritmen.

hoe het komt dat je weinig ruggers ziet in oo en fp discussies zou ik niet echt weten. Ik zou niet weten of ze heir op de uni veel mee bezig zijn. (ikzelf zit bij een andere richting :) )

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• yrew
pfiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiieuw dacht ik even dat mijn propedeuse de helft minder waard werd.
2 Amb: Als dit de grootste niveau verschillen zijn, kan ik me hier goed mee werken. Het klinkt als een verademing als je weet dat ik al genoeg te maken heb gehad met mensen zoals Alarmnummer ze bschrijft :"ongemotiveerde stumpers. Advies: tekkel mensen hard die niet willen werken, daar zijn ze in ieder geval goed voor."

Groetjes

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 12:51:
Met je propedeuze HBO kun je ook naar de universiteit hoor. Verder over het verschil univ-hbo;
- op de universiteit wordt er van je verwacht dat je het studietempo bijhoudt, er wordt dus in principe geen rekening gehouden met de langzaamste student.
- op een universiteit moet je zelf je tijd indelen, en als je dingen niet snapt moet je het gaan vragen, het wordt minder direct aangeboden.
- zoals gezegd krijg je veel meer (diepgaandere) theorie op de universiteit, maar de vorige punten (dus over wat er van je verwacht wordt aan initiatief nemen) zijn iets om rekening mee te houden
Klopt, ben net begonnen met bedrijfswetenschappen (weet het niks met jouw interesse te maken) maar je moet wel echt zelf alles doen, dus kies iets wat je echt boeit als je WO gaat doen. Je moet zelf achter al die Dr, Drs, IR of wat dan ook aanrennen, als je iets niet snapt. Kan best wel een struikelblok zijn. Zijn nu al 3 mensen uit mijn groep (van 25 mensjes) vertrokken :-(

Verwijderd

Ik doe TBK aan de UT en dan de I richting. Heb dus veel te maken met BIT zoals eerder gemeld in dit topic.
Wij hebben dan meer Bedrijfskundige vakken maar ook veel I gerelateerde vakken die best diep gaan.
Leuke studie als je dus verder wilt kijken dan alleen maar naar de pure IT

• yrew
UT is Universiteit Twente toch? Ik denk wel dat dat soort opleidingen mij het beste liggen. IT Economie en management vind ik een erg interessante combinatie.

Groetjes

Verwijderd

yep

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

yrew schreef op 09 oktober 2002 @ 13:57:
UT is Universiteit Twente toch? Ik denk wel dat dat soort opleidingen mij het beste liggen. IT Economie en management vind ik een erg interessante combinatie.
Ik doe zelf ook TBK aan de UT, maar dat blijft wel een erg brede studie, en ik weet niet precies hoe het zit in de I stroom, maar dat gaat dus echt omInformatie-technologie, en dat is toch wel wat anders dan bijvoorbeeld Informatica.
Zit natuurlijk overlap in, maar toch.

Verder kun je ook iets van Informatica gaan doen in Twente en er Minors bij doen om wat Bedrijfskundige kennis erbij te krijgen.
Of je doet bijvoorbeeld BIT en je doet een Informatica-Minor erbij om op dat gebied wat meer diepgang te krijgen.

Je moet het denk ik zo zien

Bedrijfskunde --> TBK-I --> BIT --> Informatica

Dan moet je een beetje kiezen waar je gaat zitten. Met minors en je vrije keuzeruimte kun je vervolgens nog accenten leggen.

Ik denk overigens dat je aan een WO studie meer hebt gezien jouw situatie.
Op de HBO zul je weinig meer kennis opdoen, ik denk dat je op WO meer kennis kunt opdoen die nuttig voor je is om later o hger niveau te gaan werken.

• cameodski
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2023
Het is ook nuttig om even na te denken over eventuele vrijstellingen die je kunt krijgen op een universiteit, nadat je een volledige HIO opleiding hebt gedaan.
Bij de Open Universiteit heb ik het een paar maanden terug eens bekeken en jawel hoor: precies de lengte van de HIO studie min stage, krijg je voor niks.
Dus al je vrijstelling voor je stage kunt krijgen is net zo handig en hbo is makkelijker dan universiteit, dus de eerste jaren heb je het in ieder geval makkelijker.
Ook zul je de bij de HIO waarschijnlijk eerder klaar zijn, dus mocht de markt over niet al te lange tijd een beetje aantrekken, dan kun je mooi met diploma gaan solliciteren.

Never underestimate the power of

• yrew
Uhm kan iemand mij dit nog eens uitleggen. Want als dit waar zou zijn, doet natuurlijk niemand meer WO. Ik hoop met WO te bereiken dat ik op een positie kom waar ik eerder in het ontwikkeltraject kom, ontwerpen en leiding kan geven over de uitvoer hiervan.

Groetjes

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Als wat waar zou zijn?

Met WO kom je ook sneller in de positie die jij wilt. He is heel simpel, met WO kom je eerder mee dan met HBO en met HBO kom je ergens eerder dan met MBO.....

• cameodski
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2023
Uiteraard kom je met het WO verder dan met HOI, maar het is gewoon handiger om eerst HIO te doen. Als je daar mee klaar bent, heb je in ieder geval een leuk papiertje op zak.
Vervolgens kun je een beslissing nemen over het vervolg: verder studeren of werken.
Ga je verder studeren dan kun je vervolgens een hoop vrijstellingen krijgen. Moet het natuurlijk wel informatica zijn.
Als je vrijstelling voor je stages kunt krijgen op de HIO, zie ik geen reden om niet eerst HIO te gaan doen.

Maar misschien vergis ik me of zie ik gewoon iets over het hoofd. :)

Never underestimate the power of

Verwijderd

als je je nu al verdiept heb in progge en wat daarbij komt kijken... dan kan je net zo goed een UML en een Management -boekje erbij pakken, en je heb de opleiding HIO wel gehad...

Mocht je nog niet veel weten kan je dit misschien wel doen, maar anders gooi je volgens mij gewoon tijd weg (behalve dat je er een papiertje voor krijgt).

Ik heb dus ook 1.5 jaar HIO gedaan, en ben om die rede nu Uni gaan doen.
niet dat alle vakken daar zo boeiend zijn, maar je leert in iedergeval wel wat :)
Ook heb je een ruime vrije ruimte, waar je zelf vakken kunt kiezen (op HIO was dat bij mij 2 studiepunten (voor hele opleiding dus)). Zo ben je niet zo erg gebonden aan hun studie-traject...

Verwijderd

Studeren op het OU kan iedereen,

Ik heb MAVO gedaan omdat ik in die tijd helemaal geen zin had om te leren, daarna een aantal jaartjes gewerkt en uiteindelijk ben ik bij een software bedrijf terecht gekomen.

vanuit daar ben ik weer gaan studeren op het OU, dit bevalt mij prima. Ik kan zelf kiezen welke cursus ik op welk moment ga doen. en ik kan zelf bepalen wanneer ik wil studeren (s' avonds), alles valt goed te koppelen met mijn werk.

De begeleiding loopt voornamelijk via internet, nieuwsgroepen en E-mail, daarnaast 1 keer in de 2 weken naar school voor een bijeenkomst.

Dus als je ernaast wilt werken of je hebt problemen met toelatingen oid. dan kun je altijd bij het OU terecht.

zie http://www.ou.nl/info-alg...lor/BTI_BTB/kenmerken.htm voor meer informatie.
zie: http://www.ou.nl/info-alg...TB/opbouwbachelor_BTI.asp voor een overzicht van de cursussen.

• MaxxRide
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 10:13

MaxxRide

Surf's up

Jappie, ik ben dit niet met je eens. Ik heb zelf een HIO opleiding afgerond en ben nu de universiteit aan het doen.

Eigenlijk verschillen de beide opleidingen niet van niveau, op de uni gaan we misschien wat sneller door de stof heen en wordt de onderzoekskant iets meer belicht (maar stel je daar niet al te veel van voor).

Eigenlijk zijn de twee opleidingen aanvullingen, wat je op de HIO minder krijgt krijg je op de uni en vice versa.

Zeker op het gebied van het gebruiken van technieken leer je op de HIO veel, en dit is wat je waardevol maakt voor een bedrijf. Op de uni leer je wel meer hoe je deze technieken kunt bedenken/ hoe ze tot stand komen. Ik denk dat je beide dingen moet kunnen.

De HIO is dus verre van een saaie studie of zonde van je tijd, het is een zeer leerzame studie. De uni is ook leerzaam, en behandeld iets andere aspecten dan de HIO maar de HIO is hier zeker niet minder om!

If you are not wiping out you are nog pushing enough...

Pagina: 1