[XP] Netwerk en gebruikers??

Pagina: 1
Acties:

• Bartez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 10:09
Hoi, waarschijnlijk al vast wel een keer voorbij gekomen, maar na zoeken met search is het me nog steeds niet duidelijk.

ik heb 2 XP bakken, waarop ik een aantal mappen wil delen. Nu wil ik dus dat ik met de ene op de andere kan schrijven....alleen is mijn vraag of ik daarvoor dus gebruikers aan moet maken op beide pc's. en zijn dat dan dezelfde soort gebruikers als de gebruikers die je insteld voor het gebruik van een andere desktop op iemand anders zijn naam?

oftewel, hoe doe ik het nu precies, oftewel....ik heb veel gelezen, maar kom daar niet echt wijs uit....hopelijk kunnen jullie me het vertellen.

thanx

• Scarfish
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Rechtermuisknop op de map die je wilt delen. Kies Delen en Beveiliging.
Je kunt hier je map delen en aangeven hoeveel rechten degene krijgt die erin komt. Je hebt geen extra users nodig.
(Het kan zijn dat je Guest account aan moet staan maar dat weet ik niet zeker.)

Erm...

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Scarfish schreef op 09 oktober 2002 @ 11:48:
Rechtermuisknop op de map die je wilt delen. Kies Delen en Beveiliging.
Je kunt hier je map delen en aangeven hoeveel rechten degene krijgt die erin komt. Je hebt geen extra users nodig.
(Het kan zijn dat je Guest account aan moet staan maar dat weet ik niet zeker.)
Guest hoeft niet aan te staan,

je deelt ze , en benadere via netwerkomgeveing die shares hij zal dan om een w8 woord vragen type in, en klaar

suc6

• Bartez
ok, inderdaad, zover was ik ook, maar stel nu dat ik 1 persoon toegang wil verlenen van schrijven en de rest alleen maar lezen, moet ik dan deze ene persoon wel als user aanmaken, of kan ik dan gewoon zijn gebruikersnaam van zijn pc aangeven als user in dat vakje bij sharen waar je iedereen kunt definieren....zodat deze hem herkend als hij contact wil leggen met de pc en daardoor toegang krijgt? zonder er een echte gebruiker van de pc te maken. als je namelijk iedereen toegang geeft, kunnen er in principe toch ook personen op van buiten het netwerk, via de internetverbinding? mits je natuurlijk een goede firewall hebt natuurlijk.....toch?

• Bartez
@AMD_er: ok....welk password moet er dan ingevuld worden? die van de hoofdgebruiker op de pc waarmee contact gemaakt wordt??

• Lienuks
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06-2025

Lienuks

Meet People Get Connected!

Je kan onder xp de gebruiker van DIE machine rechten op de share geven op de volgende manier b.v PC1 gebruik test1 en PC2 met share test

als je dan bij de share Test als gebruiker met allen lees rechten \PC1\test1 opgeeft dan heeft die persoon alleen leesrechten let op! als je de share rechten insteld betekend dat niet dat die persoon dan ook echt rechten heeft stel het b.v ook in bij het tabblad beveiliging van die dir

• Bartez
hmm...ik snap je niet helemaal, dus bijv: PC1 heeft als gebruiker VADER en PC2 heeft als gebruiker MOEDER. dan kan ik op PC1, vader rechten geven om contact te maken met pc2, of bedoel je dat niet? het gaat me erom hoe ik gebruikers kan defineren die bepaalde toegang hebben to een map zonder er een gebruiker voor aan te maken op de desbetreffende pc. kan dat?

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Ok, ik zal uit proberen te leggen hoe je dit voor elkaar krijgt. Veel zeggen dat je rechtermuisknop, properties en dan security tabblad moet hebben, maar dat is niet alles.

Klik op de directory die je wilt sharen met je rechtermuisknop, klik dan op properties, vervolgens op sharen. Klik aan dat je de directory wilt sharen en klik vervolgens op dit tabblad op permissions. Nu krijg je een pop up menuutje waar je de rechten in kan stellen voor de netwerktoegang van deze directory. Dit is dus wat anders dan de normale security, die bepaalt wat een user lokaal mag op die directory.

Ok, we hebben nu dat popup menuutje. Standaard zal er waarschijnlijk de groep 'Everyone' staan met rechten read. (NB, hier kun je ook veel minder rechten instellen dan bij lokale permissies!). De standaard rechten zijn zo ingesteld dat iedereen jou share directory kan lezen! Maakt niet uit welke user van welke machine. Als je dat niet wilt moet je everyone ff deleten.

Het belangrijkste voor jou is de juiste users toevoegen, klik op Add.. Nu krijg je nog een popupje waar je met de hand de users of groups in kan typen, niet erg handig...of je moet er ervaring mee hebben. Het makkelijkste is op Advanced te klikken, dit opent nog een popup. Object Types staan standaard goed. Locations zal je waarschijnlijk in moeten stellen op zoals je zegt PC2. Ik kan je hier niet mee helpen omdat ik hier zelf met een domein werk. Als je de juiste computer(s) ingesteld hebt moet je op Find Now klikken. Die geeft een lijst van alle users en groups die gevonden werden. Hier de juiste uitzoeken (meerdere selecteren met CTRL) en op OK klikken. Het vorige popupje ook met OK afsluiten en je kan in het popupje share permissions voor die groupen users instellen, makkelijk toch?

PS: Ik vermoed dat als je op Add klikt ook direct de user kan specificeren. Dit gaat op de manier: NETBIOSNAAM\USEROFGROEPNAAM of USERNAAM@NETBIOSNAAM.
dus PC1\VADER of bijvoorbeeld MOEDER@PC2.

Hoop dat je er hiermee uit komt.

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

• Bartez
toppie, reuze bedankt! ik ga het vanavond eens ff uitproberen!, ik houd je op de hoogte.

bedankt voor je uitleg!

• Bartez
Ok, het werkt als volgt, op iedere pc moet dus inderdaad users aangemaakt wren met een username en login, deze kun je dan kiezen aan de hand van de hierboven beschreven methode!

oftewel.....alles is nu toppie bij mi, bedankt mannen cq vrouwen
Pagina: 1