[Outlook+postfix+IMAP] Client krijgt moeilijk verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-04 19:02
Ik heb nu al een tijdje naar alle tevredenheid Postfix draaiend icm Courier IMAP en MySQL. Werkt prima op zich maar ik heb toch 2 kleine vervelende dingen als ik outlook als client gebruik.

De situatie.
4 maildirs 2 gebruikers. Ieder heeft in zijn Outlook een persoonlijke mailbox, mailbox voor mail naar klanten en een mailbox voor contact naar leveranciers. Ieder gebruikt dus 3 mailboxen. 2 mailboxen zijn dus op beide clients actief.
Server is Debian met eerdergenoemde daemons en client is win2k met outlook xp. Beide met de laatste servicepacks en hotfixes.

Het probleem.
Hij connect steeds regelmatiger niet met mijn mailboxen. Ik krijg binnen een minuut dan een melding dat ik me interval hoger moet zetten terwijl die op 10 minuten staat. Als ik dan mijn client weer afsluit en een tijdje later weer opstart, dan pakt hij weer 1 of meerdere mailboxen niet.

Nog een probleem.
Regelmatig komen er mailtjes 2 keer aan of niet aan. Voornamelijk tussen de gebruikers komen ze wel eens niet aan.

Wat heb ik zelf al geprobeerd.
Meer authdaemons van Courier opgegeven, maar het mocht niet baten. Mijn Guess is dat hij de meerdere IMAPS niet echt lekker aankan.

Hoe los ik dit op?

And Bob's your uncle ...

• Scharnout
kick

And Bob's your uncle ...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Op verzoek een move naar NOS :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Lang wachten en af en toe problemen met connecten riekt naar dns-problemen. Weet je zeker dat de dns overal goed staat ingesteld?

Heb je ook logs van courier en outlook die je kan tonen?

• Scharnout
DNS is bij externe hostingprovider en websites hebben daarbij geen problemen.

de logs van mail vertellen me echt niets anders dan normaal en waar o waar zullen de logs van Outlook staan :) niet in /var/log :p

Wat ik ook nog tegenkwam en waarschijnlijk al het probleem van de connecties zal oplossen is dit bij ps ax|more

code:
1
2
3
4
  187 ?        S      0:02 /usr/sbin/couriertcpd -address=0 -stderrlogger=/usr/s
bin/courierlogger -maxprocs=40 -maxperip=4 -pid=/var/run/courier/imapd.pid -nodn
slookup -noidentlookup 143 /usr/lib/courier/courier/imaplogin /usr/lib/courier/a
uthlib/authdaemon /usr/bin/imapd Maildir

Moet ik hier niet iets mee doen? en zo ja .. hoe?

And Bob's your uncle ...

Verwijderd

Het stukje '-maxperip=4' kan problemen geven, zelf en op mijn werk hebben we die flink hoger staan, op 20 of 40 zelfs. Ik kan me herinneren dat dit gelijksoortige problemen oplosde. Probeer in /../courier/etc/imapd de MAXPERIP omhoog te schroeven en test nog eens.

• Scharnout
Ik weet niet of het de verhoging van die -MAXPERIP is of IMAP_USELOCKS die ik op 1 heb gezet, maar het connecten gaat aardig.

Nu het probleem van de dubbele en/of geen mailtjes nog. Dat lijkt me meer aan Postfix te liggen

And Bob's your uncle ...

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Uit ervaring ....
Netscape(mozilla) mail heeft met imap minders problemen en werkt sneller ....

Because Great minds Think alike

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:04
Hint: Courier kan je beter koppelen aan Qmail ;)

Hier heb ik al tijden een COurier + Qmail setup, draait als een tierelier. Heb vroeger ook Cyrus met Qmail gedraaid omdat ik van Sendmail naar Qmail ging. Nog nooit zo'n ramp gezien. Blijkt er ook nog een howto is waar Cyrus aan wordt geraden. nee, niet mijn keuze :(

• Scharnout
Allemaal vast erg aardig bedoeld, maar Postfix is gewoon rocksteady en geeft geen problemen over het algemeen bij mij. Alleen af en toe die dubbele mailtjes, maar ik ben benieuwd of dat nou ook over is.

Bijdeweg. Ik heb dat ooit in mijn startfase van linux geprobeerd. Maar apt-get install postfix is toch makkelijker dan al die modules instaleren :) (ja ja ja er zijn natuurlijk 100-en howto's over, maar dit was mijn keus. Smaken verschillen!)

[ Voor 0% gewijzigd door Scharnout op 11-10-2002 10:34 . Reden: Bijdeweg toegevoegd ]

And Bob's your uncle ...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:04
Qmail met apt-get is ook niet moeilijk:

apt-get install procmail qmail-src ucspi-tcp-src
build-ucspi-tcp
build-qmail
beide installeren, nog ff een "/etc/qmail/ me" (zonder spatie voor me :( ) aanmaken waar je hostname in komt te staan, nog ff relaying instellen in /etc/tcp.smtp.cdb, je maildelivery nog ff aanpassen in /etc/init.d/qmail van procmail (/var/spool/mail/<user>) naar Maildir (~/Maildir) en je bent klaar.[/ME] Heb laatst nog een exim install op een server vervangen door een Qmail installatie omdat Exim niet wou forken in de background (ProFTPD had hetzelfde probleem, ligt ws aan libc6 icm de Tomcat4 server op die bak)

Verwijderd

Je gaat toch niet zomaar ff qmail installen omdat je een probleempje hebt met postfix? D'r is nix mis met postfix.

Nu het probleem van de dubbele mailtjes. Kan je in de logs van postfix zien of de gebruiker de mails meerdere keren probeert te versturen of dat er iets misgaat? Als foutlook gewoon de mails 2 keer wilt versturen is er weinig wat postfix daar aan kan doen. Het staat allemaal in de logs. Vraag aan je gebruikers om bij problemen het preciese tijdstip op te schrijven zodat jij gemakkelijk in de logs kan gaan graven.

Ik heb toevallig de afgelopen 2 maanden precies het zelfde probleem met een colleaga die in Singapore werkt. Uit mijn logs blijkt dat er 'iets' tussen Singapore-Nederland mis gaat maar dat het niet aan mijn setup ligt want er worden gewoon 2 mailtjes afgelevert.
Pagina: 1