Het valt me op dat de meeste mensen alleen maar closed box en bass reflex kennen, en bij uitzondering kennen sommige mensen de transmission line. Echter, bijna niemand lijkt de DA-line te kennen. En dat is jammer, want de DA-line heeft wat mij betreft de beste bassweergave bij luidsprekers van een redelijk formaat.
Bass reflex vind ik persoonlijk helemaal niks. Veel mensen houden van knallende en beukende bass, en denken dat een speaker goed is als er veel bass uit komt. Een bass reflex komt dieper dan een closed box van hetzelfde formaat, maar als ik moet kiezen dan neem ik zonder twijfel de closed box. Bass moet droog en strak zijn, en bij bass reflex gaan er zoveel dingen met de fase fout, dat de bass nooit echt strak kan zijn. Het is gewoon inherent aan het systeem.
Transmission lines maken indirect gebruikt van dezelfe basisprincipes als bass reflex maar ze klinken veel beter. Nadeel is alleen dat je een grote kast nodig hebt die moeilijk te ontwerpen en bouwen is. Dat betekent veel werk bij zelfbouw, en dure produktie voor een fabrikant. DA-lines zijn even moeilijk te ontwerpen en bouwen, maar er komt absoluut strak laag uit. Ze hoeven niet groter te zijn dan vergelijkbare bass reflex speakers.
Mijn vader heeft vroeger heel lang transmissions lines gehad op basis van de KEF B139. Dat waren speakers die bij uitstek geschikt waren voor transmissions lines. Je had er alleen gigantische kasten voor nodig... Die bij ons thuis stonden waren rond de 1,30m hoog.
Hier een plaatje van de B139 units:
http://members.shaw.ca/t-linespeakers/diy-11-apr-99/TLS80/
Zelf heb ik al vele jaren PVC pijpen (1,25m hoog) staan met MDF DA-line schotten erin, looddemping op de PVC wanden en Peerless high-end units. Eigen ontwerp en bouw van m'n vader, en ik heb nog nooit iets beters gehoord bij winkels als RAF. M'n pa heeft ze ook een keer voor m'n neef gebouwd, en die was er zo enthousiast over dat ie ermee naar RAF is gereden om ze te laten horen. Dat had ie gedaan nadat ze bij RAF verbaasd waren dat ie zoveel dure speakers niet echt geweldig vond.
Ik ben dus echt een DA-line fan

Als je DA-lines goed berekent en bouwt dan heb je een sublieme bassweergave. Bass reflex wil ik nooit meer van m'n leven.
Een andere optie: een closed box die in het laagste fequentiebereik electronisch gecorrigeerd is om de bass te liften. Dit wordt ook wel bij closed box subwoofers gedaan. Uiteraard moet je er een speaker voor hebben die er genoeg adem voor heeft.
[
Voor 0% gewijzigd door
Exirion op 09-10-2002 22:18
. Reden: typos ]