is 8MB hd cache nuttig voor RAID0 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 22 views sinds 30-01-2008

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:07
ik heb de promise faskktrack tx2 gekocht.
is het nuttig om hd's te kopen met 8mb cache geheugen of kan ik het gewoon bij de 2 mb houden?
(let wel; ivm een bedrijfsregeling kan ik de 2mb veel goedkoper kopen)

2e vraagje nog; kan ik later die kaart met hd's en al zo in een andere machine hangen zonder een compleet nwe install te moeten doen?

Verwijderd

1: Tja, 8MB is gewoon sneller. En dan maakt het niet uit of je RAID gebruikt of niet. Als je graag snel dingen van en naar je schijf schrijft is het wel aan te raden. Eigen keus dus.
2: Kan wel, alleen als het systeem verder hele andere hardware heeft is het aan te raden Windows opnieuw te installeren. Als er weinig verschil in zit (met name mobo is belangrijk) dan kan het opzich wel.

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:07
oh jah; ik wil deze opstelling onder andere voor videobewerking en dingen als fotosoepen

Verwijderd

the noise schreef op 09 oktober 2002 @ 10:23:
oh jah; ik wil deze opstelling onder andere voor videobewerking en dingen als fotosoepen
Raid is zowiezo sneller dan enkelvoudige drive. Heb je die 8mb dan nog echt nodig ?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 10:31:
[...]

Raid is zowiezo sneller dan enkelvoudige drive. Heb je die 8mb dan nog echt nodig ?
sneller + sneller = nog sneller :?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou zeggen koop dan gewoon 2 met 2 mb, videobewerking en photoshoppen met flinke bestanden zijn over het algemeen grote brokken data, die toch niet in de cache passen, dus daar heb je niet zo veel aan 8 mb. MAAR dan neem ik wel aan dat je je OS (windows?) op een andere schijf hebt staan.

Als je je OS op die 2 schijven wil zetten heeft het wel weer zin, maar ik zou nooit een systeem maken met maar 1 schijf voor jouw doeleinden. Als je alleen die 2 schijven als raid 0 in je systeem hebt, dan heb je dus samen maar 1 schijf, die meer doorvoer heeft dan 1tje, maar maar 1 ding tegelijk kan doen. Het is funest voor photoshop en videobewerking om je OS op dezelfde schijf te hebben staan. Dus ik zou 1 schijf nemen voor je OS, en dan 1 (of 2 in raid) voor je video data, photoshop scratch disk etc.

specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, beetje zinloze vraag.. Natuurlijk is 8MB cache sneller, maar het is eerder de vraag óf je hier echt extra voor wil betalen, zeker in de achterhoofd houdend dat je het louter voor grote bestanden wil gebruiken. Lees eens een paar reviews op www.storagereview.com om tot die conclusie te komen.

Wat betreft de tweede vraag: uiteraard..

Omdat dit echt wel een zoekertje/uitdenkertje is: dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.