[PHP en MySQL]

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 14:10
Hallo,

ben vandaag ( gisteren eigenlijk op het moment van posten :P ) begonnen met een beetje experimenteren met MySQL en PHP, en leek me dus leuk om een welcome scriptje te maken die gebruik maakt van de database van een forum.

Dus dat je krijgt Welcome <username>. als je op de site komt, wat ik tot zover heb is het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<?php

$user = $HTTP_COOKIE_VARS["bbuserid"];

$db = mysql_connect("localhost", "username", "pass");

mysql_select_db("dbname");

$result = mysql_query("SELECT * FROM user",$db);

// printf("%s<br>", mysql_result($result,0,"userid"));

printf("%s<br>", $user);

?>

verder kom ik niet :(, zoals je ziet leest hij uit het cookie van het forum de userid uit, maar de bedoeling is nu dus dat hij de juiste username bij dit userid zoekt, en ik kan zo niet bedenken hoe ik dat aan moet pakken :\.

Dus als jullie misschien ideeën of hints hebben zou ik dat zeer op prijs stellen :) het is niet de bedoeling dat je voorzegt hoe het moet want wil het wel graag zelf doen :) gewoon een paar hints enzo

alvast bedankt!

fotoblog

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:10

Basszje

Reisvaap!]

Volgens mij wil je gewoon een standaard WHERE clause in SQL :?
Vertel mij, heb jij database / sql ervaring :?

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• CTVirus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-08 14:37

CTVirus

Dexterslab FAN

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php

$user = $HTTP_COOKIE_VARS["bbuserid"];
        $db = mysql_connect("localhost", "username", "pass");
        mysql_select_db("dbname");
        $user_data_raw = mysql_query("SELECT * FROM user WHERE user_id=$user",$db);
        $user_data = mysql_fetch_array($user_data_raw);
        print("Hallo beste {$user_data["naam"]}, hoe gaat het??");

Zoiets met het zijn, je kan op php.net alle functie omschrijvingen (en manuals vinden)

en als je op google naar tutorials zoekt of naar voorbeeld scriptjes, heb je ongeveer een onuitputtelijke bron!

• ViolatoR
Nope, ben vandaag begonnen :) vandaar...

zal ff duidelijk uitleggen wat PRECIES de bedoeling is, of wat mijn idee is

ik vind dus die userid in het cookie, ik weet dat hij in tabel user staat, en dat hij in field userid staat ( kollom 1 ), in kollom 4 staat de username zelf die ik dus wil gebruiken. Ik dacht dus, ik zoek de userid op in dat field, laat hem vervolgens van kollom 1 naar 4 gaan en dat als output weergeven.

Ik weet alleen niet of dit zo mogelijk is, of dat er een makkelijkere manier is

fotoblog

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:10

Basszje

Reisvaap!]

Dit klinkt echt als een SQL newbie ;) . Dus een raad : Zoek even ergens een paar SQL tutorials op en zie dat het best makkelijk is :)

Kijk ook ff naar bovenstaan voorbeeld :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• ViolatoR
CTVirus: wat jij zei heb ik net ff geprobeerd, user_id moest userid zijn anders krijg ik error :) maar hij output niets :( maar denk idd dat het zoiets moet zijn, zal er ff mee verder prutsen

bedankt voor de snelle reacties ;)

fotoblog

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-08 16:09
:D
Lijkt me handig als je even een paar tutorials door gaat nemen :D Stuk overzichtelijker voor jou en een stuk interessanter voor ons :D

Anyway, vergeet de error handling niet.
Wat nou als je database plat lig? Wat als een user nieuw is op je site of niet ingelogd is?

Maar goed.. www.google.com is your friend :D

• ViolatoR
Ja zit de hele dag al op google te googlen :) staat idd een hoop, maar dit is lastig te vinden.
Maar goed, morgen (strax) maar weer verder, eerst ff slapies doen.

fotoblog

Verwijderd

he rolator ! www.hotscripts.com <-- ;)

ff voor het "echie" je doet nu een beetje een script request en dat mag wel maar das niet de bedoeling ..... dus ga op hete scripts maar ff huppelen :)

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

ik zou toch adviseren om een php/mysql of SQL boek te kopen of je verder te verdiepen in de wondere wereld van php en mysql
dit is geen P&W nivo vraag :)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.