Toon posts:

[css] voor de echte expert...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik d8 dat ik dat was, maar nee...

ik zit met et volgende probleemm... je kent het verhaal van <p> en </p> wel als je een enter geeft ipv gewoon 1 regel naar beneden te gaan (br) begint hij een hele nieuwe allinea...

hoe tweak je het op paragraph commanda zodat hij niet 30 pixels naar beneden gaat maar 12px...?!!

lineheight werkt niet...... :?

Verwijderd

Topicstarter
slotje: zelf al gevonden... heel vaag
margin-top:0px; margin-bottom:0px

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Dus het was toch niet voor de experts :P

Overigens goed dat je wilt werken zonder gebruik te maken van <br>, deze gaan namelijk toch in de nieuwe W3C standaard verdwijnen

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Ik dacht: "[css] voor de echte expert...", daar moet ik zijn! :)

Helaas... maar inderdaad: de br-tag gaat eruit, en wordt vervangen door de line-tag.
Echter, zolang browsers dat nog niet weten kun je misschien beter de div-tag gebruiken rond elke regel.

Dus ipv. blabla<br />blabla<br /> dit: <div>blabla</div><div>blabla</div>

Verwijderd

Topicstarter
zo snel zal de ondersteuning van br tags echt niet verdwijnen... aangezien er dan miljarden internetpagina's moeten worden aangepast :D

maar ik gebruikt de edit mogelijkheid van IE 5 om pagina's aan te passen, maar bij een enter voegt hij een </p><p> in ipv een <br> daarom valt er niet zo veel te kiezen, maar als je de margins op 0 kanlt zie je t verschil niet......

Verwijderd

Waarom gaat de <BR> tag eruit? Altijd wel lekker makkelijk, gewoon
bla bla <BR>
blabla bla<BR>

Niet moeilijk doen met codes die je af moet sluiten, divs, p's... zucht...

• [eNeRGy]
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-04-2025
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 21:44:
bla bla <BR>
blabla bla<BR>

Tja, of je houdt je aan de standaarden of aan de standaarden :)

Je mag best HTML 2.0 blijven schrijven, dan gaan wij vast verder met XML of XHTML2 :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 21:44:
bla bla <BR>
blabla bla<BR>

Die br tag is een hele rare tag, die eigenlijk een entity reference zou moeten zijn, gezien het effect dat deze heeft. &br; zou beter zijn, dan hoor je mij niet klagen. Op br tags kun je volgens mij ook helemaal geen css style toepassen. Als ik dus ineens toch meer ruimte tussen twee paragrafen wil, dan heb ik een probleem. Ik gebruik overigens al een hele poos geen br tags meer, aangezien je die niet echt nodig hebt.

In HTML, en XHTML 1.1 en lager blijft de tag trouwens gewoon bestaan. Dus iedereen met een document type declaration zit safe.
XHTML 2.0 is niet een verandering van de syntax of structuur, maar écht van de tags zelf, terwijl XHTML 1.x vooral op welformedness, en dergelijke regels zijn veranderd.

• wicher|IA
Dat vond ik ook al ja, dat er gewoon een &br; zou moeten zijn/komen... is toch een stuk gemakkelijker, en je kunt een newline toch ook wel een beetje als een karakter zien?

• Cipri
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

_/-\o_ _/-\o_ mabit _/-\o_ _/-\o_

Je moet eens weten hoelang ik dit probleem al probeer te fixen, heb er zelf ook enorme last van. Enorm bedankt! :D

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

Verwijderd

Cipri schreef op 09 oktober 2002 @ 22:21:
_/-\o_ _/-\o_ mabit _/-\o_ _/-\o_

Je moet eens weten hoelang ik dit probleem al probeer te fixen, heb er zelf ook enorme last van. Enorm bedankt! :D

Het is niet bepaald de eerste keer dat het hier is uitgelegd hoor :)
margin: 0px; is trouwens net zo goed, aangezien linker en rechter marge toch al standaard nul zijn voor paragrafen.

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

Cheatah: mag ik weten wat jouw workaround is voor de BR? O-)

Je kunt namelijk wel de P gaan verbouwen voor dit doeleinde maar dan moet je weer gaan klooien met classes voor een echte paragraph... die ik toch wel erg veel gebruik.

Je bent nooit te oud om te leren, zelfs niet als je Ozboz heet :P :+

www.jurgroessen.nl

• wicher|IA
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 21:35:
zo snel zal de ondersteuning van br tags echt niet verdwijnen... aangezien er dan miljarden internetpagina's moeten worden aangepast :D
Dat klopt wel, maar blijf alsjeblieft niet te lang hangen in deze gedachte, want dan is er nooit vooruitgang in de website-/browserwereld.
maar ik gebruikt de edit mogelijkheid van IE 5 om pagina's aan te passen, maar bij een enter voegt hij een </p><p> in ipv een <br> daarom valt er niet zo veel te kiezen, maar als je de margins op 0 kanlt zie je t verschil niet......
Met [shift]+[enter] maakt IE trouwens wèl een <br>.

Je kan natuurlijk ook IE <p>'s laten zetten en die dan vervangen door <div>'s

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Hangloozz schreef op 09 oktober 2002 @ 22:35:
Cheatah: mag ik weten wat jouw workaround is voor de BR? O-)
Is dat niet gewoon om te gaan werken met margins en spacings binnen de <P>'s :? Daarvoor zijn de Paragraph tags toch voor of heb ik dit nou mis....

• wicher|IA
wicher schreef op 09 oktober 2002 @ 21:30:
[...]
Echter, zolang browsers dat nog niet weten kun je misschien beter de div-tag gebruiken rond elke regel.

Dus ipv. blabla<br />blabla<br /> dit: <div>blabla</div><div>blabla</div>
Is de div-tag niet de beste work-around?

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

wicher schreef op 09 oktober 2002 @ 22:42:
[...]

Is de div-tag niet de beste work-around?
ai, dat hoop ik niet, dat voelt super ranzig aan...code vervuilend...Frontpage praktijken :/

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Ik gebruik p tags, aangezien het toch meestal om tekst gaat waarin je die br tags gebruikt. En dan zie ik niet echt een reden om een nieuwe paragraaf te beginnen zonder een regel over te slaan. En als dat wel nodig is, dan kun je je source anders indelen:

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
<div class="section"><!-- hier komt in XHTML 2.0 een aparte tag voor -->
   <h3>Titel</h3>
   <p>Tekst hier</p>
   <p>Nog een alinea</p>
</div>
<div class="section">
   <p>Nog meer tekst hier</p>
</div>

Met de volgende styles toegepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
div.section {
   margin: 1em 0;
}

p {
   margin: 0;
   text-indent: 1em;
}

Voorbeeldje:

Titel

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis dolore te feugait nulla facilisi.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat volutpat. Ut wisi enim ad minim veniam, quis nostrud exerci tation ullamcorper suscipit lobortis nisl ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis autem vel eum iriure dolor in hendrerit in vulputate velit esse molestie consequat, vel illum dolore eu feugiat nulla facilisis at vero eros et accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril delenit augue duis dolore te feugait nulla facilisi.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2002 23:00 . Reden: returns eruit ]

• wicher|IA
Hangloozz schreef op 09 oktober 2002 @ 22:57:
[...]

ai, dat hoop ik niet, dat voelt super ranzig aan...code vervuilend...Frontpage praktijken :/
Mwah... zo erg is het toch niet?

Punt is dat een p standaard een soort-van witregel maakt, en een div niet. Dan heeft het voordelen gewoon die div te gebruiken als je dus geen witregel wilt. Je kan ook wel zelf de p gaan aanpassen d.m.v. CSS, dat is op zich zuiverder inderdaad, maar het levert je weer gedoe op als je een keer een p wel een echte witregel wilt laten hebben. Dan moet je met verschillende classes gaan werken, of met lege paragrafen, ook niet echt netjes, dan was het misschien nog wel net zo netjes, en gemakkelijker geweest om de div te gebruiken.
Cheatah maakte op 09 oktober 2002 @ 22:59 handig gebruik van zijn HTML-rechten
Kijk, dat is dus waarom ik ervoor pleit om wat meer mensen HTML-rechten te geven. (Je weet wel over welke groep mensen ik het heb.) Ik kan nu namelijk niet in het forum m.b.v. HTML dingen duidelijk maken. Jij wel, terwijl het gebruik hier helemaal niets met moderatorschap te maken heeft.

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

hmmz, interessant :)
Zal morgen es ff wat testjes doen...

www.jurgroessen.nl

• Hangloozz

Hangloozz

{ @$%&# }

wicher schreef op 09 oktober 2002 @ 23:07:

Mwah... zo erg is het toch niet?

Punt is dat een p standaard een soort-van witregel maakt, en een div niet. Dan heeft het voordelen gewoon die div te gebruiken als je dus geen witregel wilt. Je kan ook wel zelf de p gaan aanpassen d.m.v. CSS, dat is op zich zuiverder inderdaad, maar het levert je weer gedoe op als je een keer een p wel een echte witregel wilt laten hebben. Dan moet je met verschillende classes gaan werken, of met lege paragrafen, ook niet echt netjes, dan was het misschien nog wel net zo netjes, en gemakkelijker geweest om de div te gebruiken.
mja ik vindt het wel erg; een <p> is 3 char's een <div> 5.. kost meer tijd om te c0den ;)

maareh, wat betreft die p-tags; daar doelde ik op een eerdere post ook al op:

Je kunt namelijk wel de P gaan verbouwen voor dit doeleinde maar dan moet je weer gaan klooien met classes voor een echte paragraph... die ik toch wel erg veel gebruik.
maar zoals Cheatah lat zien is met wat creatief div gebruik een echte paragraph na te bootsen. En dan gebruik je niet zo absurd veel div's.
Dat maakt je code anders zo onoverzichtelijk.

www.jurgroessen.nl

• wicher|IA
Hangloozz schreef op 09 oktober 2002 @ 23:18:
mja ik vindt het wel erg; een <p> is 3 char's een <div> 5.. kost meer tijd om te c0den ;)
:P
Als je vervolgens nog de weergave van de p helemaal gaat omgooien ben je denk ik langer bezig dan met 'div' tikken i.p.v. 'p'.
maar zoals Cheatah lat zien is met wat creatief div gebruik een echte paragraph na te bootsen. En dan gebruik je niet zo absurd veel div's.
Dat maakt je code anders zo onoverzichtelijk.
Aan de ene kant ziet Cheatahs voorbeeld er mooi uit. Hij loopt alvast een beetje vooruit op de structuur van XHTML 2 met de <section> en <p>, maar dan met <div class="section"> en <p>.

Aan de andere kant: hij draait zo eigenlijk de standaardweergaves van de div en de p om, ook niet echt ideaal.

Verwijderd

wicher schreef op 09 oktober 2002 @ 23:25:

Aan de andere kant: hij draait zo eigenlijk de standaardweergaves van de div en de p om, ook niet echt ideaal.

Hoe iets standaard weergegeven wordt, mag door de user agent bepaald worden. Zolang een p element bijvoorbeeld maar standaard een block-level element is. Niemand legt vast dat een button grijs moet zijn, of welk font een button moet gebruiken. Zo ook is het vastleggen van de marges voor een paragraaf een keuze van de ontwikkelaar van de user agent.

Je moet bij het maken van een HTML document niet teveel bezig zijn met het uiterlijk, een klein beetje hiet en daar iets in je achterhoofd houden kan wel. In principe organiseer je eerst je data, bijvoorbeeld tekst deel je op in alinea's en secties. Als je een menu maakt met linkjes, dan moet je die linkjes definieren, en nog verder even niets ermee doen, geen tabellen eromheen zetten ofzo, dat is van latere zorg (en verkeerd imho).

Met CSS ga je het daarna zo ombuigen tot het wordt zoals je in gedachten had. Als dat niet lukt, dan zul je wijzigingen in de HTML moeten aanbrengen, maar dan wel zo minimaal, correct en logisch mogelijk.

HTML en aanverwanten zijn er om structuur aan te brengen in je document, zodat de user agent deze kan tonen. Hierbij kan deze gebruik maken van de stylesheet, of een in de browser geïntegreerde stylesheet. Als je gewoon de elementen gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, dan is de site eigenlijk altijd wel toonbaar.

Even terugkomen op het marge 'probleem' met de p tags: stel dat de user agent tòch die marge houdt, dan is de site nog steeds wel om aan te zien, als het goed is. Het line element, als in XHTML 2.0 zit, is eventueel geschikt voor menutjes en dergelijken. Maar ik denk niet dat het element heel hard nodig is. Het is wel een welkome uitbreiding op de beschikbare set. Vooral voor teksten is dit zeer geschikt.

• wicher|IA
OK, je hebt wel gelijk.

Je kan het een beetje van twee kanten bekijken he.

Als je het dus wat minder van de (officiele) HTML-is-structuurkant bekijkt, maar wat meer vanuit de praktische HTML-is-eigenlijk-nog-steeds-ook-opmaakkant, dan is het weer logischer en handiger de p en de div niet om te draaien.

Overigens: ook vanuit de structuurkant bekeken kun je best beargumenteren de p boven de div te blijven plaatsen, en ze dus niet om te keren.
Ga je echt XHTML 2 gebruiken, dan staat section officieel boven p.
Nu je echter nog geen echte XHTML 2 gebruikt, en de section -> p dus niet vastligt kun je ook bijv zelf p -> subp bedenken, en dat dan weer uitvoeren als <p> en <div class="subp">.
Dan kom je op exact hetzelfde uit als jij. En aangezien je de p en de div nu niet omdraait hoef je de div.subp eigenlijk ook niet meer apart te definieren, kun je net zo goed p -> div doen, met <p> en <div>, en dan zit je eigenlijk precies op mijn alternatief.

Eigenlijk is mijn alternatief dus net zo goed te rechtvaardigen vanuit de structuurkant. Vanuit de html-is-opmaakkant is het zelfs beter te rechtvaardigen. >:) ;)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Je bent nooit te oud om te leren, zelfs niet als je Ozboz heet :P :+
Rat! Dat zag ik :) Maar je hebt wel gelijk.. ook ik leer elke dag weer.. dat houdt het ook leuk. :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1