HD, RAID en filesystem vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 23:34
Hallo allemaal, ik heb een paar vraagjes over hoe ik het beste mijn HD space kan vergroten en versnellen. Momenteel bezit ik een Maxtor DiamondMax+ 15,3GB HD (7200rpm, 2MB, UDMA66). Ik dacht eraan om nog z'n HD erbij te kopen (nu het nog kan) inclusief een Hotrod 100 pro om zo een RAID setup te creëren. Nu mijn vragen:

1) Kan ik een Abit Hotrod 100 pro controller toevoegen aan mijn systeem met Abit BE6 moederbord? De BE6 heeft namelijk al een Hotrod 66 controller onboard. Die onboard controller kan ik niet uitschakelen en ik moet natuurlijk wel kunnen booten vanaf mijn RAID-setup.

2) Is een RAID-setup met twee 15,3GB Maxtor HD's (elk met 7200rpm en 2MB) wel (veel) sneller dan één HD van bijv. 30GB (door grotere data dichtheid ofzo)?

3) Werkt de Hotrod 100 pro onder Windows2000 en Windows98SE (inclusief booten)???

4) Wat is het beste filesysteem voor Windows2000? Ik bedoel wat is sneller NTFS5 of FAT32?? Ik weet dat deze volumes niet zichtbaar zijn onder windows98!

5) Is het een probleem (warmte??) om twee HD's bovenelkaar te monteren in 2 3,5" bays? Of kan ik beter één in een 5,25" bay stoppen (alleen indien echt nodig)?

BVD
Frank Timmer

Verwijderd

1 - zou ik graag willen weten

3 - ja, bij installatie floppy met drivers bij de hand houden

5 - ja, moet wel gaan

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-08 14:09
2: Hij zal over het algemeen wel sneller zijn: dit komt omdat beide harddisken tegelijk gelezen en beschreven kunnen worden. heeft dus niets met een grotere datadichtheid te maken.

4: FAT32 is over het algemeen iets sneller: er hoeft geen beveiligingschecks e.d. uitgevoerd te worden. Of je dat nou merkt: ik niet in ieder geval. Overigens is FAT32 wel te gebruiken vanuit Win98.

• Frank Timmer
Ok, bedankt allemaal, nu graag nog een antwoord op de belangrijkste vraag, vraag 1 :)

• Frank Timmer
Niemand?

Verwijderd

De hotrod 66 zou je gewoon nog kunnen gebruiken.

• Frank Timmer
Ja, maar het gaat mij erom, of ik de Hotrod 100 pro kan gebruiken als bootable-controller (met bootable RAID-devices)!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:04

ChUcKiE

Dus........

Het antwoord op vraag 1 is toch best cruciaal moet ik zeggen,

Want ik heb hier een BP6, met onboard UATA66 controller, en twee EIDE controllers, daarbij nog een SCSI-2 PCI kaartje. Als ik er dan voor het gebruik van RAID ook nog eens een Raid controller (PCI) kaartje erin zet, dan wil ik toch zeer graag alle onboard controllers uitschakelen (die twee EIDE is geen probleem), want anders kom ik IRQ's te kort! Dan heb ik namelijk mijn HDD + CD + brander op SCSI zitten en mijn twee IDE HDD's op die RAID controller!
Maar volgens mij wordt dat zeer lastig om te doen!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Pagina: 1