Netwerk beheren: LDAP, NIS, SAMBA of wat anderrs?

Pagina: 1
Acties:

• Fred_Perry
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46
Ik ben best wel een noob op het gebied van linux, maar ik wil me er toch eens langzaam in gaan verdiepen.

Daarom heb ik besloten om thuis een zeer klein netwerkje (2 pc's :) ) aan te leggen. 1 dient dan te fungeren als linux-server en de ander linux-workstation. De software wordt Mandrake 8.1.

Nu wil het dus zo maken dat je met het ws (workstation) moet inloggen op de server. Zeg maar hetzelfde principe als met Windows NT4 WS. Ook moet de gebruiker een eigen home directory krijgen. En sommige gebruikers mogen bepaalde programma's niet gebruiken.

En als laatste eis:
wanneer een bepaalde gebruiker zich inlogt moet meteen staroffice worden opgestart en wanneer deze gebruiker staroffice weer afsluit zal hij ook weer uitgelogd worden.

Is er iemand die me hier mee kan helpen??

• CTVirus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:08

CTVirus

Dexterslab FAN

Ja Google, je heb iets te weinig energie er zelf ingestoken, zoek eerst eens op google enzo, daar kan je bijna alles vinden, kom je er dan nog steeds niet uit, vragg het dan!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Netwerk met 2 linux machines: Nis
Eventueel NFS voor een shared home-dir.

LDAP is zwaar overdaad, en samba is niet primair geschikr voor authenticatie.

Verwijderd

Samba is juist uitermate geschikt om met windows clients op een linux server in te loggen ;)

Dus als de topic starter even in google.nl/linux zoekt met als opdracht:

Howto samba

Dan moet het raar lopen, als hij daar niks over zou kunnen vinden ;)

• Fred_Perry
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46
CTVirus schreef op 09 oktober 2002 @ 01:37:
Ja Google, je heb iets te weinig energie er zelf ingestoken, zoek eerst eens op google enzo, daar kan je bijna alles vinden, kom je er dan nog steeds niet uit, vragg het dan!
ik heb vannacht 3 uur liggen te zoeken met op internet, maar het was niet echt duidelijk wat je het beste kan gebruiken.

Maar ik denk dat ik NIS maar eens ga proberen. Samba valt al af omdat ik niet met windows ga werken en ldap lijkt me veel te ingewikkeld.