Toon posts:

[linux] radeon8500

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo.

ik heb hier een pc waar ik op win2k m`n geliefde spelletejes op speel
nou wil ik van windows af en linux gebruiken om te gamen
nou is m`n vraag
kan dat met een ati radeon ?
is linux voor dit soort dingen beter dan win ?
ik speel dus via wineX ik weet niet of dat wat uitmaakt

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-05 11:09

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Nee, Windows is veel beter om spelletjes op te spelen.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 14:03
nah, het schijnt dat er drivers van ati komen (of zijn) voor de 8500, helaas geeft ati niets om linux dus als je goede support wilt dan kun je t beste een nvidia kaart kopen (of matrox)
Een netjes geporte game draait in linux over t algemeen sneller (opengl), winex moet je alleen gebruiken voor directx, maar aangezien dat nog lang niet af is krijg je niet meer dan 50% performance)
Nee, Windows is veel beter om spelletjes op te spelen
Valt wel mee, windows is zelfs slechter dan linux als het om games, gaat, windows heeft alleen meer support 9waardoor er meer titels zijn), dat is iets anders dan "beter zijn dan.."

Gewoon win2k ernaast laten staan voor de windows-only games

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
k dan daar heb ik wat aan

ik heb dus een hercules radeon 8500LE

waar haal ik de drivers voor dat ding op ati.com staat nix en op hercules.com ook niet

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

blouweKip schreef op 08 oktober 2002 @ 21:58:
Valt wel mee, windows is zelfs slechter dan linux als het om games, gaat, windows heeft alleen meer support 9waardoor er meer titels zijn), dat is iets anders dan "beter zijn dan.."

Gewoon win2k ernaast laten staan voor de windows-only games
Praat geen poep.. Spelletjes zijn gemaakt voor Windows computers. Inclusief de games die ook op Linux draaien. Spelletjes zullen altijd het beste draaien op het platform waar ze voor ontwikkeld zijn, en dat zal voorlopig wel Windows blijven.

Als de topicstarter Linux wilt installeren om te gamen is hij verkeerd bezig.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil alleen van windows afzijn
en waarom zou ik verkeerd bezig zijn met een nvidia kaartje zijn games best te doen
het gaat er alleen om dat ik met een radeon zit

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Omdat Linux geen gaming-platform is. Ok, er werken wel wat spelletjes op, maar die draaien (ook met nvidia kaarten *spreekt uit ervaring*) op Windows toch beter.

Spelletjes zijn niet voor Linux gemaakt, en Linux is niet voor spelletjes gemaakt.

• blouweKip
Praat geen poep.. Spelletjes zijn gemaakt voor Windows computers. Inclusief de games die ook op Linux draaien. Spelletjes zullen altijd het beste draaien op het platform waar ze voor ontwikkeld zijn, en dat zal voorlopig wel Windows blijven.
Onzin, dan is linux dus een des te beter game platform dan windows als het al non-geoptimaliseerde games sneller en stabieler draait (eigen ervaring)

Verwijderd

Er zijn ati drivers voor linux, en als je die niet op de ati site kan vinden dan moet je nog maar een keer goed zoeken. De drivers zijn closed source en bedoelt voor ati kaarten (en dus niet hercules),

Ik heb ook een hercules en daar draaien de drivers dus niet mee (check op de bios ID). Je hebt op dri.sourceforge.org wel dri drivers voor de 8500, maar die zijn nogal beta. Er zijn mensen die het lukt, maar de huidige status = kapot voor hercules 8500.

Ik draai nu oude ati dri drivers, en die kunnen geen 3d. 2d is het allemaal prima. Maar ik denk niet dat je daarnaar aan het zoeken bent. Het zou goed kunnen dat de 3d het binnenkort doet, maar dat zal het zeker niet sneller zijn dan onder windows omdat ati geen specificaties vrijgeeft kunnen de developers niet goed optimaliseren.

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

blouweKip schreef op 08 oktober 2002 @ 22:27:
[...]

Onzin, dan is linux dus een des te beter game platform dan windows als het al non-geoptimaliseerde games sneller en stabieler draait (eigen ervaring)
Wat voor een systeem heb je dan, en welke games heb je vergeleken in Windows en Linux?
Ik heb nu in Linux en Windows UT2k3, met in Linux de nvidia drivers, en beide OSsen draaien dezelfde resolutie op een Geforce 3 en Athlon 800 met 640MB ram.. maar toch schokt het spel in Linux terwijl Windows het perfect draait?
Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van de graphics, en dat Linux het ook kon, maar Windows doet het toch beter.

En als laatste.. hoe kan linux in hemelsnaam een beter gamesplatform zijn als nog geen 50% van alle games in linux te spelen is? Het boeit niet eens of het sneller of mooier is, op een gamesplatform wil je gamen met spellen die *jij* wilt spelen, niet met spellen die toevallig ook in linux draaien. Dan heb ik het nog niet eens over het ontbreken van de meeste 3D-drivers voor 3D-kaarten, of het missen van Direct3D ondersteuning (waar tegenwoordig bijna alle games van afhankelijk zijn).

Verwijderd

Het gebrek aan direct3d ondersteuning is te wijten aan een bepaalde producent van een welbekend OS die iedereen aanklaagt die maar een beetje naar hun OS kijkt, laat staan 1 van de API's implementeerd.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Hoe... Vriendelijk :{
Spelletjes zullen altijd het beste draaien op het platform waar ze voor ontwikkeld zijn...
Dat is dus niet waar. Er zijn best voorbeelden die dat weerleggen (zo draait Q3A hier iets sneller in GNU/Linux dan in Windows).
Als de topicstarter Linux wilt installeren om te gamen is hij verkeerd bezig.
True, als je een OS zoekt om te gamen dan is Windows een betere keuze (vanwege de aanwezigheid van meer titels).
[nohtml]
strlen schreef op 08 oktober 2002 @ 22:20:
Spelletjes zijn niet voor Linux gemaakt
Op zo'n 50 commerciele titels na dan.
en Linux is niet voor spelletjes gemaakt.
Nee. GNU/Linux is een all-round OS, en je kunt er ook op gamen als je dat wil (mits het spel geport is enzo uiteraard).
Windows is btw ook niet voor spelletjes gemaakt.

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

deadinspace schreef op 08 oktober 2002 @ 23:24:
[...]

Hoe... Vriendelijk :{

[...]

Dat is dus niet waar. Er zijn best voorbeelden die dat weerleggen (zo draait Q3A hier iets sneller in GNU/Linux dan in Windows).
Ja, leuk, dus er zijn een paar gevallen waarbij een bepaald spelletje iets sneller draait.
Dus draait dat spel overal beter op een ander platform dan waar het voor gemaakt is? Dacht het niet.
Op zo'n 50 commerciele titels na dan.
Wat zijn 50 titels nou op de duizenden games die er bestaan?

Een goed game-os is een OS waar heel veel spelletjes voor zijn, wat die spelletjes snel en mooi weer kan geven, en wat uitgebreide driver en rand-apparatuur zoals gamecontrollers ondersteund. Stabiliteit boeit geen fuck bij een spelletje. Win98 en Win2k zijn dus goede game-ossen, linux niet door het gebrek aan spelletjes en 3d ondersteuning.

Dat je op linux ook een spelletje kan spelen wilt niet zeggen dat het beter is in spellen als windows, wat enkele mensen hier beweren.

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

Ze zeggen toch niet dat linux een beter gaming OS is dan windows? Er wordt alleen gezegd dat bepaalde spellen zoals UT, Q3A, RTCW etc beter op linux lopen (met een nvidia-kaart overigens). Dit komt hoogst waarschijnlijk door de betere OpenGL implementatie op linux.

Over het algemeen zullen spellen beter op windows lopen, aangezien die uberhaupt niet draaien onder linux!

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

Verwijderd

strlen schreef op 08 oktober 2002 @ 23:43:
Wat zijn 50 titels nou op de duizenden games die er bestaan?
Liever 50 goede games dan 1000 slechte games..

Je kan het ook als een voordeel zien ;)

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 14:11

Arioch

<geek>

Quake 3 / rtcw / ut2k3 demo & full version draaien hier onder linux beter dan onder windows.
En dan heb ik het zelfs nog niet over de stabiliteit ;)
Half-Life (incl mods) draait hier ook wel, maar ik verlies max 10 fps door wine-x.
(kaartjes: geforce4 ti4200 en geforce2mx)

• blouweKip
Wat voor een systeem heb je dan, en welke games heb je vergeleken in Windows en Linux?
Ik heb nu in Linux en Windows UT2k3, met in Linux de nvidia drivers, en beide OSsen draaien dezelfde resolutie op een Geforce 3 en Athlon 800 met 640MB ram.. maar toch schokt het spel in Linux terwijl Windows het perfect draait?
Nu draai ik gentoo (daarnaast ook nog op debian en mandrake veel gegamed)
De games zijn: rtcw, tribes 2 en UT (met s3tc), alle 3 deze spellen draaien sneller in linux, UT zelfs meer dan 50%
Ut2k3 is helaas nog geen game die je aan een eerlijke vergelijking kunt onderwerpen, het is tenslotte gemaakt voor d3d (niet plaform onafhankelijk dus) er wordt nog gewerkt aan het optimaliseren van de opengl renderer, die laatste is nog niet klaar.
Als ik echter ut2k3 in opengl draai op beide platformen dan wint linux het (marginaal)
Op dit moment heeft ut2k3 onder opengl hogere eisen wat betrfet de cpu, zodra je cpu niet meer de bottleneck is dan is het verschil al weer een stuk minimaler
En als laatste.. hoe kan linux in hemelsnaam een beter gamesplatform zijn als nog geen 50% van alle games in linux te spelen is
Zoals ik al in mn vorige post zei; het aantal games heeft op zich niets met de kwaliteit van een platform te maken, als het aantal spellen voor jou het enige criterium is (zoals ik uit deze reactie begrijp) dan wint (voor jou iig) windows het idd van linux

Pagina: 1