[Debian/SPARC]: Bootable(?) installatie CD wil niet werken

Pagina: 1
Acties:

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 09:59

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ik heb dus van mijn werk een SUN SparcStation 5 gekregen :-), en daar staat natuurlijk standaard Solaris op. Nou heb ik al aardig wat ervaring met Linux op i386 hardware maar van Sparc hardware (met Linux) heb ik weinig kaas gegeten. Het is echt puur de interesse waarom ik op deze bak Debian wil zetten.

Nu heb ik Debian 2.2 Potato voor de Sparc gedownload (ISO's), deze op CD gefikt (ISO layer 2). En ik "dacht" dat de 1e CD bootable zou moeten zijn, maar het lijkt erop dat dat niet het geval is want als ik in OpenBoot, "boot cdrom" doe krijg ik een fout dat ie niet executable is. Ik heb al van alles geprobeerd maar ik krijg het tot dusver niet aan de praat, bovendien is de documentatie van Debian voor de Sparc dist. erg beroerd dus daar word ik ook niet echt wijzer van.

Heeft iemand ervaring/enig idee hoe ik dit aan de praat kan krijgen? Is het uberhaupt mogelijk met deze dist. of moet ik toch van een diskdrive booten (zit er standaard dus NIET in) of heeft iemand een andere dist. die wel (makkelijk) aan de praat te krijgen is op een Sparc (en let wel: het is een gewone Sparc dus GEEN Ultra).

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-05 11:09

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik heb zelf debian een tijdje op de sparcstation 5 gedraait.
Maar zonder cdrom, floppy, of wat dan ook.. kheb via het netwerk geinstalleerd, en om dat voor elkaar te krijgen heb je aardig wat technische kennis en geduld nodig.

Via het netwerk kun je ook de installatie opstarten, die vervolgens weer je cdrom pakt..

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je debian wilt draaien, denk ik dat Woody , 3.0 beter geschikt is,
dat is de laatste "stable" release. Ik heb zelf (nog) geen ervaring met
linux/SPARC maar heb ook nog een Sparc5je staan. Ik heb ook nog Sol 9,
wil ik ook nog proberen.... :)
Oh ,ja , Suse 7.3 sparc moet het ook gewoon doen , eerste CD is zeker bootable,
images heb ik via linuxiso.org gedownd.. Suc6 :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

master_artech schreef op 08 oktober 2002 @ 21:33:
Nu heb ik Debian 2.2 Potato voor de Sparc gedownload (ISO's), deze op CD gefikt (ISO layer 2).
Het is al gezegd, maar nogmaals: neem 3.0, die is twee jaar nieuwer.
bovendien is de documentatie van Debian voor de Sparc dist. erg beroerd dus daar word ik ook niet echt wijzer van.
http://www.debian.org/releases/stable/sparc/install ?
Heeft iemand ervaring/enig idee hoe ik dit aan de praat kan krijgen? Is het uberhaupt mogelijk met deze dist. of moet ik toch van een diskdrive booten (zit er standaard dus NIET in) of heeft iemand een andere dist. die wel (makkelijk) aan de praat te krijgen is op een Sparc (en let wel: het is een gewone Sparc dus GEEN Ultra).
Ja, ik kan een netwerk-install aanraden, daar heb ik altijd hele goede ervaringen mee gehad (laatst nog gedaan bij een sparcserver 5 zonder floppy, cdrom of videokaart). Je hebt er wel een andere computer op je netwerk voor nodig die als o.a. BOOTP en TFTP server dient.

Verwijderd

is het niet zo dat je niet van elke cdrom kan booten? (blocksize moet 512 kb zijn of iets in die richting), of is dat alleen als je van solaris cd's moet booten?

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 07:59:
is het niet zo dat je niet van elke cdrom kan booten? (blocksize moet 512 kb zijn of iets in die richting), of is dat alleen als je van solaris cd's moet booten?
Ja , dat is zo. Niet elke cdromspeler werkt (om vanaf te booten), is het er een die
bij je SPARC hoort ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

ziet er niet een floppy drive in je ss5 ??
Ik heb toevallig vorige week me ss5 met debian geinstallerd
via 2 netinstall floppy's
vrij simple:
stop-A om in de "bios" te komen dan
boot floppy
debian installen (is gelijk aan de i386 install)
bij de reboot wil je waarschijnlijk je boot veranderen in "boot disk1:a"

(oh en als je onder X de suntcx driver wil gebruiken zet hem dan op 32bbp, maar dat ligt eraan welke video kaart je hebt)

edit: ctrl-a = stop-a :Z thx r3b00t :) (coole .sig btw)

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

Verwijderd

u_nix_we_all schreef op 09 oktober 2002 @ 10:50:
[...]

Ja , dat is zo. Niet elke cdromspeler werkt (om vanaf te booten), is het er een die
bij je SPARC hoort ?
??? Voor zover ik weet hang je _een_ scsi cdrom speler (een 40x ultraplex in mijn geval) op id 6 en gaat het werken. Dit zowel op de ss5 als op de IPX.

enne im_ik, ctrl+a is stop+a :P cu vanavond

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 13:21:
[...]

??? Voor zover ik weet hang je _een_ scsi cdrom speler (een 40x ultraplex in mijn geval) op id 6 en gaat het werken. Dit zowel op de ss5 als op de IPX.

ook met solaris install boot vanaf cd? dan moet de cdromspeler echt een blocksize van 512 kb hebben (of iets in die richting)

Verwijderd

je doet toch niet de install cd boot? Gewoon een seriele kabel eraan, en daarover installen ^_^ iig niet de install cd booten, want dat duurt eeuwen om te booten.
Heb zelf ook solaris 7/8 geinstalled op een ss5 met dezelfde bovenstaande cdrom speler. Alleen bootte ik wel op van Software cd 1 of 2, want die ondersteund (godzijdank) geen netscape tijdens de installer maar gewoon kale openwindows (twm :P met solaris9) of een text console als je via een seriele terminal installed.

• arnova

arnova

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 09 oktober 2002 @ 10:50:
[...]

bij je SPARC hoort ?
Ik heb het eerst met de orginele Sparc cdromspeler geprobeerd (met ID=6) maar dat werktte niet. Ik dacht daarom, misschien is de speler stuk, dus vervolgens met een andere (niet-Sparc) speler geprobeerd maar nog steeds niet werken. En voor zover ik weet is er destijds met diezelfde speler ook Solaris 7 mee geinstalleerd vanaf CD.

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• arnova

arnova

Topicstarter
im_ik schreef op 09 oktober 2002 @ 11:01:
ziet er niet een floppy drive in je ss5 ??
Ik heb toevallig vorige week me ss5 met debian geinstallerd
via 2 netinstall floppy's
vrij simple:
stop-A om in de "bios" te komen dan
boot floppy
debian installen (is gelijk aan de i386 install)
bij de reboot wil je waarschijnlijk je boot veranderen in "boot disk1:a"

(oh en als je onder X de suntcx driver wil gebruiken zet hem dan op 32bbp, maar dat ligt eraan welke video kaart je hebt)

edit: ctrl-a = stop-a :Z thx r3b00t :) (coole .sig btw)
Nee, zit geen floppydrive in. Bovendien weet ik niet eens wat voor interface Sun voor zijn floppydrives gebruikt. Ik heb op mijn werk nog een andere SparcStation 2 over staan en daar zit wil een floppydrive in. Misschien moet ik die anders maar even in die SS5 proberen.

Trouwens wel leuk dat je dat van dat STOP-A, dat wist ik al wel maar ben heel lang bezig geweest voordat ik wist dat je zo in Openboot kon komen omdat bij Sun (klote site) stond dat de combinatie L1-A was, en op mijn keyboard zat geen L1 (ook niet na een uur zoeken ;-|). Bleek dus dat wat tegenwoordig STOP is vroeger de zgn. L1 toets was. Misschien wel handig om te weten voor mensen die ook aan een Sparc gaan pielen en tegen hetzelfde aanlopen.

• arnova

arnova

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 13:21:
[...]

Heb jij ook Debian 2.2 gebruikt? En heb jij ook de CD's gebrand met Nero en ISO Level-2? Zo je mij misschien nog wat gedetaileerdere informatie kunnen geven hoe jij dit alles voor elkaar hebt gekregen (evt. met nieuwere Debian ofzo?).?

Verwijderd

master_artech schreef het volgende:
Heb jij ook Debian 2.2 gebruikt? En heb jij ook de CD's gebrand met Nero en ISO Level-2? Zo je mij misschien nog wat gedetaileerdere informatie kunnen geven hoe jij dit alles voor elkaar hebt gekregen (evt. met nieuwere Debian ofzo?).?
ik gebruik eigk alleen maar pre-burned cd's. Meestal een pakket solaris cdrom's of een setje officieel aangeschafde openbsd cdroms. Die doen het altijd perfect. Ik heb ooit wel eens rh op m'n sparc gehad, maar die was al geinstalled :/

Het is onder linux mogelijk om een bootable sparc cdrom te maken. Geen id hoe dit met nero gaat, maar cdrecord (zie ook xcdroast) heeft er opties voor. Mij is het echter nog nooit gelukt om er een te maken (van die 2 x dat ik het geprobeerd heb).

Een andere optie is het opzetten van een dhcp/tftp/{nfs|ftp|http|...} systeem, zodat je die machine kunt netbooten. Dit is imo mischien een betere en leerzamere investering van je tijd, en nog spannend ook :P

<edit>
master_artech: douw die sparc cdrom speler er weer eens in, check de id en termination nog een keertje aan de hand van de specs van dat ding, en tik eens probe-scsi-all in op de openprom prompt, en post eens wat voor devices je daar terug vind. sowiso is het goed om je ff te verdiepen in openprom, google is your friend :P
</edit>

<extra edit>
de settings van mijn plextor ultraplex (werkt tot nu toe probleemloos op sun, sgi digital en x86 apparatuur :P) zijn: scsi id 6, no parity, termination
</extra edit>

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2002 23:22 . Reden: edit ]

• u_nix_we_all
  • Niet online
master_artech schreef op 09 oktober 2002 @ 20:49:
[...]

Ja ik moet nodig ook die sparc eens afstoffen :)

Ik ben nu debian 3.0 aan het downloaden, dat moet ook een bootable iso zijn.
Ik bak die gewoon met linux xcdroast (=cdrecord) ,data cd, iso aangeven als image
en fikke maar, dat werkte in ieder geval ook met een suse sparc 7.3 isootje :)
Ik moet even een buisje en k/b regelen , die staan nog bij een kennis :)
Of serieel proberen...oh ja ,das een raar kabeltje......hmmm,

ANyways , ik laat het nog wel even weten of dat lukt.... :+

Verwijderd

Moet je ff bij Sunsolve (online) kijken, daar staat wel enige informatie omtrent Linux op Sparc architektuur ;)

• u_nix_we_all
  • Niet online
Oh ja , natuurlijk check je de md5sum van je download, ik
heb die suse cd wel 5 keer gedownd voor ie goed was, na de
4de keer toch maar eens een andere ftp mirror gepakt :)
Wel 4 keer een andere checksum gehad op die eerste CD :? :(

Kun je de checksum van die deb 2.2 cd nog checken ?

[ Voor 0% gewijzigd door u_nix_we_all op 09-10-2002 23:59 . Reden: deb 2.2 checksum ? ]

Pagina: 1