Zojuist heb ik de nieuwe single van BLØF (meer van jou) gekocht. Eenmaal thuisgekomen stopte ik het cd'tje in mijn computer om eens lekker te luisteren. Tenminste, dat dacht ik. Toen de CD geladen was werd er automatisch d.m.v. autorun.inf een programma gestart die iets op mijn computer installeerde. Immers, ik zag een gauge-bar door mijn beeld vliegen en tijdelijk zag ik een extra icoontje in m'n systray.
Waar sloeg dit nou weer op? Heb ik ooit een EULA geaccepteerd waarin ik de software op m'n pc toeliet? Nee dus. Het gebeurde zomaar en volledig automatisch. Het liefst had EMI (de platenmaatschappij) gezien dat ik het nooit door zou hebben gehad.
Nadat ik een softwarematige cd-speler had opgestart, bleek het cd'tje onleesbaar. Ik vraag me af of dit samenhangt met die ongewenste software van zonet. Immers, op m'n werk kon ik het CD'tje gewoon wél rippen en toevalligerwijs is daar de AutoRun-functie uitgeschakeld.
Ziedend van woede zocht ik naar aanwijzingen van de net geinstalleerde zooi. Inderdaad, er waren sporen: het installatieprogramma had een logfile achtergelaten in de root-dir van C:. Het ziet er als volgt uit:
Er zijn zelfs bestanden overschreven, nog altijd ongevraagd! Het zijn ook bestanden waarbij ik me afvraag waarom die overschreven moeten worden. urlmon.dll? wininet.dll? Wat hebben die nou weer met audio-cd's te maken?
Volgende bovenstaande logfile is er ook uninstall-info meegekopieerd, maar na het opstarten van unwise.exe wordt alleen maar activeskin.ocx en nog een dll-file verwijderd. Van volledig herstel als vóór de setup is geen sprake.
Het lijkt me duidelijk dat ik niet erg gecharmeerd ben van EMI en de bijbehorende software. Wat vinden jullie hiervan?
Waar sloeg dit nou weer op? Heb ik ooit een EULA geaccepteerd waarin ik de software op m'n pc toeliet? Nee dus. Het gebeurde zomaar en volledig automatisch. Het liefst had EMI (de platenmaatschappij) gezien dat ik het nooit door zou hebben gehad.
Nadat ik een softwarematige cd-speler had opgestart, bleek het cd'tje onleesbaar. Ik vraag me af of dit samenhangt met die ongewenste software van zonet. Immers, op m'n werk kon ik het CD'tje gewoon wél rippen en toevalligerwijs is daar de AutoRun-functie uitgeschakeld.
Ziedend van woede zocht ik naar aanwijzingen van de net geinstalleerde zooi. Inderdaad, er waren sporen: het installatieprogramma had een logfile achtergelaten in de root-dir van C:. Het ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| *** Installation Started 10/08/2002 19:14 *** Title: Installation Source: J:\player\SKIN.EXE | 06-21-2001 | 11:16:24 | 670887 File Copy: C:\UNWISE.EXE | 01-10-2001 | 12:23:58 | | 162304 | 432c52a3 RegDB Key: Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\ RegDB Val: RegDB Name: DisplayName RegDB Root: 2 RegDB Key: Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\ RegDB Val: C:\UNWISE.EXE C:\INSTALL.LOG RegDB Name: UninstallString RegDB Root: 2 File Overwrite: C:\WINNT\system32\atl.dll | | | | 58938 | 2d1835a8 File Copy: C:\WINNT\ActiveSkin.INI | 06-18-2001 | 09:41:30 | | 112 | 398ca304 File Copy: C:\WINNT\system32\ActiveSkin.ocx | 06-18-2001 | 09:41:30 | 3.0.1.1 | 282624 | c3d74335 File Overwrite: C:\WINNT\system32\shlwapi.dll | | | | 131856 | 97e6a077 File Overwrite: C:\WINNT\system32\urlmon.dll | | | | 166160 | 7eec9854 File Overwrite: C:\WINNT\system32\wininet.dll | | | | 291600 | f0f51099 Self-Register: C:\WINNT\system32\atl.dll Self-Register: C:\WINNT\system32\ActiveSkin.ocx Self-Register: C:\WINNT\system32\urlmon. |
Er zijn zelfs bestanden overschreven, nog altijd ongevraagd! Het zijn ook bestanden waarbij ik me afvraag waarom die overschreven moeten worden. urlmon.dll? wininet.dll? Wat hebben die nou weer met audio-cd's te maken?
Volgende bovenstaande logfile is er ook uninstall-info meegekopieerd, maar na het opstarten van unwise.exe wordt alleen maar activeskin.ocx en nog een dll-file verwijderd. Van volledig herstel als vóór de setup is geen sprake.
Het lijkt me duidelijk dat ik niet erg gecharmeerd ben van EMI en de bijbehorende software. Wat vinden jullie hiervan?