Toon posts:

CD-single installeert ongewenste software! *heel boos*

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist heb ik de nieuwe single van BLØF (meer van jou) gekocht. Eenmaal thuisgekomen stopte ik het cd'tje in mijn computer om eens lekker te luisteren. Tenminste, dat dacht ik. Toen de CD geladen was werd er automatisch d.m.v. autorun.inf een programma gestart die iets op mijn computer installeerde. Immers, ik zag een gauge-bar door mijn beeld vliegen en tijdelijk zag ik een extra icoontje in m'n systray.

Waar sloeg dit nou weer op? Heb ik ooit een EULA geaccepteerd waarin ik de software op m'n pc toeliet? Nee dus. Het gebeurde zomaar en volledig automatisch. Het liefst had EMI (de platenmaatschappij) gezien dat ik het nooit door zou hebben gehad.

Nadat ik een softwarematige cd-speler had opgestart, bleek het cd'tje onleesbaar. Ik vraag me af of dit samenhangt met die ongewenste software van zonet. Immers, op m'n werk kon ik het CD'tje gewoon wél rippen en toevalligerwijs is daar de AutoRun-functie uitgeschakeld.

Ziedend van woede zocht ik naar aanwijzingen van de net geinstalleerde zooi. Inderdaad, er waren sporen: het installatieprogramma had een logfile achtergelaten in de root-dir van C:. Het ziet er als volgt uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
***  Installation Started 10/08/2002 19:14  ***
Title:  Installation
Source: J:\player\SKIN.EXE | 06-21-2001 | 11:16:24 | 670887
File Copy: C:\UNWISE.EXE | 01-10-2001 | 12:23:58 | | 162304 | 432c52a3
RegDB Key: Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\
RegDB Val: 
RegDB Name: DisplayName
RegDB Root: 2
RegDB Key: Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\
RegDB Val: C:\UNWISE.EXE C:\INSTALL.LOG
RegDB Name: UninstallString
RegDB Root: 2
File Overwrite: C:\WINNT\system32\atl.dll | | | | 58938 | 2d1835a8
File Copy: C:\WINNT\ActiveSkin.INI | 06-18-2001 | 09:41:30 | | 112 | 398ca304
File Copy: C:\WINNT\system32\ActiveSkin.ocx | 06-18-2001 | 09:41:30 | 3.0.1.1 | 282624 |  c3d74335
File Overwrite: C:\WINNT\system32\shlwapi.dll | | | | 131856 | 97e6a077
File Overwrite: C:\WINNT\system32\urlmon.dll | | | | 166160 | 7eec9854
File Overwrite: C:\WINNT\system32\wininet.dll | | | | 291600 | f0f51099
Self-Register: C:\WINNT\system32\atl.dll
Self-Register: C:\WINNT\system32\ActiveSkin.ocx
Self-Register: C:\WINNT\system32\urlmon.

Er zijn zelfs bestanden overschreven, nog altijd ongevraagd! Het zijn ook bestanden waarbij ik me afvraag waarom die overschreven moeten worden. urlmon.dll? wininet.dll? Wat hebben die nou weer met audio-cd's te maken?

Volgende bovenstaande logfile is er ook uninstall-info meegekopieerd, maar na het opstarten van unwise.exe wordt alleen maar activeskin.ocx en nog een dll-file verwijderd. Van volledig herstel als vóór de setup is geen sprake.

Het lijkt me duidelijk dat ik niet erg gecharmeerd ben van EMI en de bijbehorende software. Wat vinden jullie hiervan?

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:32

Barca

In Search Of Sunrise

Pffff echt belachelijk. :(

• jesternl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05-2022

jesternl

MafiaScum

Yep, ik kan me voorstellen dat je daar niet echt gecharmeerd van bent

Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Is inderdaad een vreemde manier van kopieerbeveiliging.... Ik vraag me ook af of het legaal is.... Staat er in het boekje van de CD niets over het functioneren van de CD in PCs?

De executable UNWISE.EXE lijkt een uninstaller te zijn... doet die het?

• E-Mile
  • Laatst online: 07-02 00:57

E-Mile

Danteezy!

uhm weetje zeker dat er geen enkel icoontje op de hoes stond, want dit klinkt als Copy control ofzo
edit:

Stukje vergeten te typen

Ikke heb net de nieuwe 538 dance smash hits, die heeft ook copy control maar ik wil kopietje op m'n comp voor als ik de cd hier wil luisteren maar ook in m'n cd speler dus ben ook boos!

[ Voor 0% gewijzigd door E-Mile op 08-10-2002 19:59 . Reden: BlAaT! ]

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beetje triest ja, ben blij dat ik autorun altijd uit heb staan. Je zou eens een mailtje naar de consumentenbond moeten sturen hierover, wie weet kunnen we dan nog wel lachen >:)

[ Voor 0% gewijzigd door Mike Jarod op 08-10-2002 19:57 . Reden: autorun staat UIT, niet aan :) ]

Verwijderd

is het wel toegestaan om zonder overeenkomst geaccepteerd te hebben software te installeren?

• Barca
  • Laatst online: 12:32

Barca

In Search Of Sunrise

Staat er trouwens niks over op de CD of de kaft of het boekje etc. zelf?

offtopic:
te laat ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op het hoesje staat:
*schraapt z'n keel*
DEZE CD IS BEVEILIGD TEGEN KOPIËREN
de gebruikte beveiligingstechniek is zondaig ontworpen dat de cd kan worden afgespeeld in cd audio spelers, dvd spelers en computers voorzien van os ms windows 95, pentium II 233 mhz 64 mb ram of hoger. Het copy control logo is een wereldwijd gergistreerd merk van de ifpi en wordt door emi gebruikt op licentie basis.
Is de CD dan toch af te spelen? Jawel, met die autorun-player. Echter, in de player staat 47 kbps en dat is niet voor niets want het geluid klinkt werkelijk nergens naar. Als ik deze cd beneden in de cd-speler stop en ik leg de telefoon naast een speaker en ik bel naar m'n gsm, dan klinkt het geluid nog beter.

ik ga me nu eens wagen aan het uninstallen van die rotzooi :(

Verwijderd

Gewoon aanklagen die EMI voor het ongewenst installeren van software op jouw computer.
$28 miljard lijkt mij wel redelijk >:)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Gooi eens ad-aware eens over je harde schijf. URLmon lijkt mij spyware, een monitor voor de url's die je bezoekt, zoals mp3-uitwisselsites.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
even nagezocht; urlmon.dll blijkt geen spyware te zijn maar een dll die hoort bij Visual Basic. Alle bestanden die werden overschreven staan ook op de windows 2000 cd, dus die ga ik zometeen terugplaatsen. Ow jah, autorun zet ik ook gelijk ff uit :)

Verwijderd

dit is neen heel eenvoudig virus

Verwijderd

Ik zou toch even een mailtje naar EMI met een cctje naar de consumentbond/radar/kassa doenomdat je namelijk niet gevraagd wordt accoord te gaan met de installatie.
Het feit dat het programma zondermeer bestanden overschrijft is onacceptabel.
Net zo goed als de fabrikant het recht heeft zijn product te beveiligen, heb jij het recht jouw producten te beveiligen. Daar hoort ook bij het voorkomen van overschrijven van bestanden.

Nog even en er wordt een prog. geinstalleerd om je ongebruikte cycles te gebruiken voor het genereren van lyrics voor Britney Spears.

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

Je kunt de CD het beste naar de winkel terug brengen. Hij doet namelijk niet wat je ervan mag verwachten. Bovendien is het een CD van Blof, zo zwaar zal het verlies toch niet zijn (NOFI).
Het voorstel om naar de consumentenbond te gaan zou ik ook zeker aannemen.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 14:28
Britney, hit me one more time.

Verwijderd

Das idd heel irri, ik zet mijn Autorun ook direct uit.

Iets ander geval, laatst installeerde ik Nimo Codec Pack, en die waagt het ook om zomaar even bestanden van win2000 te overschrijven! Natuurlijk heb ik ook de cd liggen, maar ik weet niet welke bestanden zijn overschreven.

Rachid.nl, je schreef dat je de win2000 gebruikt om de bestanden terug te zetten. Hoe doe je dat? Handmatig de betreffende files naar je systeem kopieren, of op een andere manier?

Verwijderd

Topicstarter
JeeDee: de bestanden staan in \i386 op je cd. Met het programma expand.exe, dat in diezelfde directory staat, kun je ze eenvoudig uitpakken. De syntax op de command-prompt is uiterst simpel, hier een voorbeeldje: expand urlmon.dl_ c:\winnt\system32\urlmon.dll. Lijkt sterk op het copy-commando in MS-DOS... *nostalgische gevoelens*! :D

• gridfox
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2023
Kun je met die registry value C:\UNWISE.EXE C:\INSTALL.LOG de zaak niet uninstallen?

Hey, it compiles . . . . Ship it !

Verwijderd

Topicstarter
nee, unwise.exe verwijdert alleen zichzelf en plaatst de overschreven bestanden dus niet terug. ik zal het echt handmatig moeten doen. *zucht*

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Computer mee onder je arm naar de cd-winkel, en die cd-boer de boel laten fixen.

(Of zelf doen, en een bonnetje met vorstelijk uurloon declareren.)

Siditamentis astuentis pactum.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
jezus dat is best ziek, ik zou er sowieso werk van maken want normaal is het niet

Rookworst zonder R is ook worst.

• Arie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 09:06

Arie

One Man Army

Varienaja schreef op 09 oktober 2002 @ 12:56:
Computer mee onder je arm naar de cd-winkel, en die cd-boer de boel laten fixen.

(Of zelf doen, en een bonnetje met vorstelijk uurloon declareren.)
Pardon, maar wat heeft een muziekwinkel te maken met het probleem? Zij verkoopt de muziek alleen maar, maar maakt deze niet. De platenmaatschappij die de single gereleased heeft, daar moet de topicstarter zijn verhaal halen.

Not trying to pretend the enemy that I am.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:09
Arie schreef op 09 oktober 2002 @ 14:22:
[...]

Pardon, maar wat heeft een muziekwinkel te maken met het probleem? Zij verkoopt de muziek alleen maar, maar maakt deze niet. De platenmaatschappij die de single gereleased heeft, daar moet de topicstarter zijn verhaal halen.
De verkoper is aansprakelijk voor het product wat ze verkopen, die kunnen zelf weer de verantwoordelijkheid bij de fabrikant leggen maar de koper heeft nix met de fabrikant te maken.

Verwijderd

rachid.nl: ik heb geen DOS meegemaakt, dus voor mij is het niet helemaal herkenbaar :)

Moet ik dan het volgende doen:

expand urlmon.dll_ c:\winnt\system32\urlmon.dll ?

Ik neem aan dat je ze van de cd extract in 1 keer naar c:\winnt\system32\.

Verder kan ik in device manager niets vinden om de Autorun uit te zetten, het is een Lite-On brander, zijn die beveiligd daartegen oid?

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-07 10:18
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 18:05:
rachid.nl: ik heb geen DOS meegemaakt, dus voor mij is het niet helemaal herkenbaar :)

Moet ik dan het volgende doen:

expand urlmon.dll_ c:\winnt\system32\urlmon.dll ?

Ik neem aan dat je ze van de cd extract in 1 keer naar c:\winnt\system32\.

Verder kan ik in device manager niets vinden om de Autorun uit te zetten, het is een Lite-On brander, zijn die beveiligd daartegen oid?
Het is: expand urlmon.dl_ c:\winnt\system32\urlmon.dll (één L dus ;))
Je extract de file dan idd direct naar c:\winnt\system32\.

Zie deze link voor het uitschakelen van autorun in Windows 2000: http://support.microsoft....px?scid=KB;EN-US;Q155217&

Verwijderd

Ok Duck, ik snap hem. Moet je alleen urlmon.dl_ nog meer files naar c:\winnt\system32\urlmon.dll kopieren? Ik weet zo niet welke bestanden overschreven zijn :(

Bedankt voor de link mbt autorun.

Verwijderd

Waarschijnlijk is het niet zo erg dat die bestanden overschreven zijn. De meeste installers (in dit geval WISE) staan standaard ingesteld om alleen bestanden te overschrijven die ouder zijn (qua versie).

• Milo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
Zo te horen is die cd beveiligd met Cactus Data Shield. Meer info daarover (niet veel meer):
http://www.midbartech.com/

hier staan de verschillende logo's ervoor, en nog verdere info over het idee:

http://www.cdlogo.nl/cd-beveiliging/pagina.asp?pagkey=23593

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-07 10:18
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 19:03:
Ok Duck, ik snap hem. Moet je alleen urlmon.dl_ nog meer files naar c:\winnt\system32\urlmon.dll kopieren? Ik weet zo niet welke bestanden overschreven zijn :(

Bedankt voor de link mbt autorun.
Ik weet niet welke bestanden Nimo overschrijft... Wel komt Windows XP bij mij met de melding dat het Nimo Codec Pack bestanden heeft overschreven en 'Windows File Protection' deze terug wil zetten.

Zou alleen niet weten welke dat zijn...

Verwijderd

Maak hier werk van dit heb ik al vaker mee gemaakt Zo heb je ook cd's waar van die videoclips bij zitten maar die installeerd op de achtergrond ook allemaal troep

Zonder dat er gevraagd wordt of het wel mag

Ik hoor zo ook als je een maal zo cd met kopieer beveiliging in je pc stopt dat er dan troep op je pc komt komt die er voor zorgt als je hem gaat kopieeren dat je pc dan vast loopt

Mare of dat hier ook zo het geval is weet ik nie Heb het verhaal een beetje overzien niet echt gelezen
Pagina: 1