Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] n00b vraagje over LED's

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-12-2024

collin

Who da man !!

Topicstarter
Ik heb van de week een soldeerbout gekocht, dus ik ben niet bepaald een goeroe op electro gebied :)

Ik heb van de week een spanningsregelaar voor me XaserII kast gesoldeerd, alles werkt goed, dus dat was hoopvol :) Nu heb ik 4 felle blauwe LED's gekocht en nou vraag ik me af hoe ik die krengen aan moet sluiten. Ik neem aan dat ik iets moet doen met rood en zwart van een molex aansluiting, da's 5 volt, maar ik neem aan dat ze dan wegfikken. Ik heb ook allerlei weerstanden (100 Ohm tot 5000 Ohm). Met me formule R=U/I kom ik niet verder moet ik zeggen :)

Dus HOE moet ik ze aansluiten? Parallel aan elkaar en dan dat in serie met een weerstand? Of allemaal in serie samen met een weerstand? Hoe groot moet die weerstand worden?

Pls help me even op weg :) Ik heb een V/I/R metertje (multimeter?) dus ik kan dingen meten :P

tnxs B)

Mijn iRacing profiel

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
de formule =

I=U.R
R=I:U
U=I:R

Zo moet lukken toch?

• collin

collin

Who da man !!

Topicstarter
Maar die Leds hebben geen (door mij) te meten weerstand. Hoe kom ik er dan achter hoeveel spanning overblijft? Ik ben het gewoon ff kwijt. Ik heb ook al boeken besteld hoor, ik vind het toch wel een hele leue hobby, maar ik zit nu met 4 LED's die ik in wil bouwen :) Ik heb eindelijk een keer tijd namelijk.. die formules zijn genoteerd btw! B) ik ga ook nog ff rekenen..

Mijn iRacing profiel

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Die blauwe kunnen volgens mij alleen op 5V (weet niet zeker)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Leds hebben een bepaald voltage waar ze op moeten lopen, voor rode ligt dit rond de 2,2v, voor geel rond de 2,4v, voor groen rond 2,7v en voor blauw, afhankelijk van het type 3,0 tot 3,6v. Als je precies dit voltage hebt hoef je geen weerstand te gebruiken, als je voltage te hoog is kan je met dit simpele rekensommetje uitrekenen hoe groot de weerstand moet zijn:

( [voltage door stroombron] - [voltage van led] ) gedeeld door amperage van led.

bijvoorbeeld je wilt een 2,4v geel ledje van 40 miliAmpere laten branden op een 5v stroombron, je rekent dan 5,0v - 2,4v = 2,6v uit, de 2,6 deel je door 0,04A (40mA) 2,6/0,04= 65. Dit is de Ohm-waarde die je moet hebben, 65 dus. Je moet dit natuurlijk wel even naar je eigen situatie omrekenen :)

[ Voor 0% gewijzigd door MM op 08-10-2002 19:35 . Reden: typo ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

http://www.xs4all.nl/~phnet001/LED.exe

Probeer het hier eens mee! :)

Een led heeft normaal een stroomverbruik van 15 á 20 mA en blauwe leds werken op een voltage van 3,6 volt ofzo. Kan ook iets meer zijn.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Verwijderd

http://www.ccmod.com/howto.php/4

Dosier leds :)

http://www.ccmod.com/howto.php/11

Dossier weerstanden :)

Have fun ermee

• collin

collin

Who da man !!

Topicstarter
Woei!! Ik dank jullie van hartelijk B)

* collin heeft wat te lezen!

[ Voor 0% gewijzigd door collin op 08-10-2002 19:53 . Reden: mag ie nog ff open blijven voor het geval het me niet lukt? :) ]

Mijn iRacing profiel

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
En verder hebben we natuurlijk Frequently Asked Questions CME

Daar staat echt een heel stuk in over leds, waar je je antwoorden gewoon terug vind :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.