[DVD] bootable DVD me DOS ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:27
Hey,
Ik wil graag het volgende. Een bootable DVD waar ik dus m'n pc mee kan opstarten. Er moet een image van iets van 4gieg op. Deze moet vervolgens door ghost terug gezet worden.

Hoe dat ghost (batchfile) enzo werkt, dat weet ik al wel, maar.... Hoe fik een DVD die bootable is en onder DOS gebruikt kan worden met die grote capaciteit.
Voor bootable cdrom's heb ik bootimg.bin gemaakt voor (met een win98 bootdisk). Maar kan ik dan ook de maximale capaciteit van de DVD gebruiken, of zijn daar nog speciale drivers voor?

Heb ik nog een speciaal programma nodig?
Ik hoop dat et een beetje duidelijk overkomt ;) maar mijn _/-\o_ is bij voorbaat groot

[ Voor 0% gewijzigd door Master FX op 08-10-2002 17:58 . Reden: Topic titel zou eigenlijk aangepast moeten worden... lief modje.... (me=met) ]

Stay safe

Verwijderd

Een dvd werkt net als een cdrom.
In Nero bv kun je kiezen om een bootable DVD-rom te maken.
je geeft gewoon een bootimage op.
De boot-image dient dan wel cdrom-drivers te bevatten, zoals jouw disk image vast al wel doet. Voor de rest gewoon data toevoegen.

• Master FX
Maar heb ik niet speciale DVD-Dos drivers nodig om 4,7 Gb van zo'n schijf te kunnen lezen?

Stay safe

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:01
Nee, gewone cdrom driver voldoen prima. (bijvoorbeeld die van de win98 bootflop)

• Master FX
k gaan we dat proberen

Stay safe

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
test het eerst op een RW

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
DVD drivers voor dos heb ik voor je, het sys bestand van asus werkt met mscdex.exe en werkt op de NEC 2500, 3500 en de samsung DVD (verder nog niet getest)
sys bestand is : UMCCD150.sys

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De gewone standaard cd-rom driver "oakcdrom.sys" die je op Windows 98 bootdisks vindt, voldoet eveneens voor vrijwel alle dvd-spelers. Er is absoluut geen nood aan speciale drivers.

Een interessant stukje lectuur is ook How To Create A Bootable Ghost Rescue CD. De handleiding spreekt enkel over over CD-R, maar de werkwijze is identiek voor dvd. In Bootable unattended GHOST recovery DVD maken vind je nog extra interessante informatie rondom deze werkwijze.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 16:44
Let wel op dat je je DVD brand als UDF ISO, en niet als normale ISO...

't normale ISO formaat kan op een dvd maximaal 2 gig per file aan. Grotere files gaat niet goed... tenzijn je UDF gebruikt.

Verder is, zoals al gezegd, 't allemaal hetzelfde als bij een CDR
Pagina: 1