Toon posts:

(OC) hoe clock ik dit goed over??

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb me nieuwe prog binnen (Athlon TB 1.3Ghz 133Mhz) :)
maar nou blijkt dat ik toch het verkeerde mobo indertijd gekocht heb 8)7
nl; een Asus A7V133 (zonder de A erachter) en dus een max busspeed van 200Mhz.
en dat vind ik een beetje sunt om het als grunninger :o maar eens uit te drukken.

en wil dus maar eens overclocken, tot nu toe heb ik alleen de busspeed in de bios verhoogd van standaard 100 en ben tot 115Mhz gekomen (mem busspeed ook op 115Mhz, normaal stond deze op 133Mhz), en dat vind ik sielug ;(
en zou hem graag wat hoger willen hebben.
aan de prog zal het niet liggen aan het geheugen ook niet (beide zijn dus 133Mhz)
maar het mobo is het probleem.

dus hoe kan ik dit het beste aanpakken, in de BIOS of beter extern met de CPU external Freq selection (max 133.30Mhz) en met de CPU core BUS Freq multiple (max 12.5x(25x/1)) en met de Voltage regulator output setting (max 1.85V)

op het moment staat hij helemaal standaard dus op 1000Mhz en 100Mhz bus en core Voltage is nu 1.808V volgens Asusprobe.

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Proc is die geunlocked, ???

en zoek ook ff voordat je zo'n topic opent, er is zojuist ook zo'n topic gesloten

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 20:41
Met een a7v133 mag je een applaus voor jezelf geven dat je nog tot 115 gekomen bent. Meestal gaan de moederborden gebaseerd op een KT133 chipset niet verder dan 106-107. Als je inderdaad de KT133A had gehad, was je een stuk verder gekomen.
Voor de snelheid maakt de multiplier het minst uit, om je proc echt sneller te laten draaien moet je de fsb verhogen, maar die kan, geloof ik, als ik het verhaal begrijp, niet hoger.
Het geheugen kan je sneller laten lopen door de snelheid van je fsb + de snelheid van je pci sloten te kiezen (dit was eerst ook het geval, anders stond ie niet op 133) als je dit doet en hij loopt nog steeds stabiel, zou je geheugen rond de 150 mhz komen te zitten. Suc7

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
hccer schreef op 08 oktober 2002 @ 17:40:
Met een a7v133 mag je een applaus voor jezelf geven dat je nog tot 115 gekomen bent. Meestal gaan de moederborden gebaseerd op een KT133 chipset niet verder dan 106-107. Als je inderdaad de KT133A had gehad, was je een stuk verder gekomen.
Voor de snelheid maakt de multiplier het minst uit, om je proc echt sneller te laten draaien moet je de fsb verhogen, maar die kan, geloof ik, als ik het verhaal begrijp, niet hoger.
Het geheugen kan je sneller laten lopen door de snelheid van je fsb + de snelheid van je pci sloten te kiezen (dit was eerst ook het geval, anders stond ie niet op 133) als je dit doet en hij loopt nog steeds stabiel, zou je geheugen rond de 150 mhz komen te zitten. Suc7
Onzin, de A7V133 heeft namelijk een KT133A chipset. Waarschijnlijk bedoelt de topicstarter de A7V:
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 17:34:
[..]
een Asus A7V133 (zonder de A erachter) en dus een max busspeed van 200Mhz.
[..]
Wat is er trouwens mis met een max busspeed van 200 MHz? Je mag je heilig noemen als jouw processor op die FSB draait!

Verwijderd

Topicstarter
prog is nog gelocked, maar gelocked op 1.3Ghz.

ik heb me net dus ff een applausje gegeven ;)

maar als ik het dus goed begrijk zal hij nooit verder gaan als 115Mhz dus dan eigenlijks een Prog zal hebben van 1150Mhz en dat ik verder alleen het geheugen en de PCI sloten verder kan verhogen tot 150Mhz...

ja, nog ff nagekeken en bedoel iid een A7V (sorry)

en verder is de core busspeed 100Mhz, ff in de war met de 200Mhz in de prog zelf 8)7

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mini-me schreef op 08 oktober 2002 @ 17:51:
[...]

Onzin, de A7V133 heeft namelijk een KT133A chipset. Waarschijnlijk bedoelt de topicstarter de A7V:

[...]

Wat is er trouwens mis met een max busspeed van 200 MHz? Je mag je heilig noemen als jouw processor op die FSB draait!
AMD maakt bij deze CPU's gebruik van het DDR principe, dus in de specificaties wordt dan gesproken over een effectief verdubbelde FSB.
Met een busspeed van 200MHz is het dus eigenlijk 100FSB, terwijl deze 1.3GHz 133FSB/266 is.
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 17:52:
prog is nog gelocked, maar gelocked op 1.3Ghz.

ik heb me net dus ff een applausje gegeven ;)

maar als ik het dus goed begrijk zal hij nooit verder gaan als 115Mhz dus dan eigenlijks een Prog zal hebben van 1150Mhz en dat ik verder alleen het geheugen en de PCI sloten verder kan verhogen tot 150Mhz...

ja, nog ff nagekeken en bedoel iid een A7V (sorry)

en verder is de core busspeed 100Mhz, ff in de war met de 200Mhz in de prog zelf 8)7
prog = progamma, en proc = processor, niet in de war raken :P

Verder zou je nog kunnen proberen hem te unlocken (potloodstreepjes op de L1 bruggen) en gewoon de multiplier te veranderen, ik weet niet hoe hoog je met de a7v kan gaan, maar daarmee maak je denk ik wel wat winst :) (rond de 11.5 als multiplier + 115FSB en je zit al over de 1,3GHz)

• DaProd
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03-2024

DaProd

Who are you?

Prog ?? Denk dat je proc bedoeld?? 8)7

The bartender never get's killed

• DaProd
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03-2024

DaProd

Who are you?

Sorry Akileer, je was me te snel af. Om die reden moet ik dus TweakDSL hebben :+

The bartender never get's killed

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Aikeleer schreef op 08 oktober 2002 @ 18:02:
AMD maakt bij deze CPU's gebruik van het DDR principe, dus in de specificaties wordt dan gesproken over een effectief verdubbelde FSB.
Met een busspeed van 200MHz is het dus eigenlijk 100FSB, terwijl deze 1.3GHz 133FSB/266 is.
I know, maar bij moederborden spreek je nooit over deze busspeed :)
Mensen halen vaak FSB en de interne DDR-busspeed van de processor door elkaar.
Als het aan mij lag, vergat iedereen dat hele DDR-gezeur. Hoe vaak wordt er nou gesproken over de busspeed van 400 of 533 MHz bij een PIV?

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb de OC FAQ gelezen, en zal een combi OC maken van FSB en multiplier, en mogelijk van de core voltage (maar die is blijkbaar al hoog (1.808V (max =1.85V) ,
11.5 miltiplier en 115FSb geeft idd een proC!!! 8)7 van 1322.5

en zit ik binnen de marges van de PCi speed (dan 39Mhz)

misschien dat ik dan beter een andere combi kan ambieeren B)
bv. multiplier van 12 en een FSB van 108, dan kom ik ook op ~1300
maar heb dan een PCIspeed van 36Mhz.

zal ook nog ff de ProC!!! 8)7 kwaliteit bekijken, van wat op de core staat.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vergeet niet dan die 39 een 'voorbeeld' is, sommige kaartjes kunnen met 45 overweg en sommige niet eens met 35. :)

Verwijderd

Topicstarter
aha, dan zou dat wel goed kunnen komen, heb er twee kaarten in zitten, een 3COM 10/100 netwerkkaart en een Creative SB Live! 1024, en 39Mhz hebben ze tot de bios start up in elk geval geslikt, zal straks een ff draaien met alleen 115FSB, kijken hoe het loopt.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Tja, faq-werk :)

Overigens, als je na unlocken een multiplier van 12.5x instelt, krijg je 13x.. Dus 13x100 is sowieso mogelijk.. Misschien meer dus ook :)

Verwijderd

Topicstarter
nou ben ff druk bezig geweest hiermee, en naar windows opstarten gaat net! met enkel een FSB van 110Mhz( het geheugen daarmee op 146Mhz), maar het is zeker niet stabiel, heb hem toen iets lager gezet op 108Mhz gezet, dat gaat wat beter, maar is toch nog instabiel.

en daarna weer terug gezet naar 100/133, maar hij bleef instabiel, dus ff een reepje uit de mac G4 van mijn huisgenoot geleent, en nu loopt het beter, en stabieler, maar nog niet helemaal.

heb nu dus een bestelling geplaatst voor een nieuw mobo en geheugen,
Dane-Elec Dimm 256Mb SDram PC133 ECC Reg.
Abit KR7A(Via KT266A, socket A,udma 100)
en over 3 week komt er en een Klax gold waterkoelingset voor alleen de proc
want nu alleen de multiplier hoger te (boven de 10x) zetten lijkt mij geen goed idee, gezien de huidige CPU temperatuur (asusprobe) van idle 63C (jawel :'( )

dus echt OC'en ga ik verder doen als ik de mobo en geheugen en WC heb en er betere lagere temps heb.

Verwijderd

Je zult toch wel DDR ram nodig hebben voor die KR7A. (En waarom ECC Reg btw :?)

Bestelling wijzigen dus :Y)

Verwijderd

Topicstarter
ja klopt, bedankt voor de tip.

het staat er overal geschreven en toch nog overheen gelezen.
de volgende keer toch mijn B) maar ff opzetten.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
T-bird 1.3 is 200 mhz fsb.
T-bird 1.33 is 266 mhz fsb.

:)
Twynn schreef op 08 oktober 2002 @ 19:16:
Tja, faq-werk :)

Overigens, als je na unlocken een multiplier van 12.5x instelt, krijg je 13x.. Dus 13x100 is sowieso mogelijk.. Misschien meer dus ook :)
Dat kan per bord verschillen, op mijn msi k7t pro2-a kreeg ik wel een multiplier van 12.5, met een latere bios kon ik em op 13 instellen en ging ie daar ook op.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 22:18:
heb nu dus een bestelling geplaatst voor een nieuw mobo en geheugen,
Dane-Elec Dimm 256Mb SDram PC133 ECC Reg.
Abit KR7A(Via KT266A, socket A,udma 100)
en over 3 week komt er en een Klax gold waterkoelingset voor alleen de proc
want nu alleen de multiplier hoger te (boven de 10x) zetten lijkt mij geen goed idee, gezien de huidige CPU temperatuur (asusprobe) van idle 63C (jawel :'( )

dus echt OC'en ga ik verder doen als ik de mobo en geheugen en WC heb en er betere lagere temps heb.
Waarom een KR7A :? Neem dan de KX7! Das de nieuwere versie van de KR7. Of nog beter, de KD7. Dies nog nieuwer.

Verder is het erg onhandig om mem te kopen wat er precies op aansluit. En PC133 ECC is helemaal overbodig. Dat past namelijk alleen met een hamer.
Ik raad je aan je bestelling te wijzigen in een KX7 met pc3200 ram of PC2700 ram (zonder ECC). Anders kun je weer amper oc'en en schiet je er dus niks mee op.

Verder heeft de proc zelf weinig te zeggen over de fsb (zoals een paar replies hierboven staat). De hoogte van de fsb wordt bepaald door het mobo. Er is wel een grens aan de fsb van de proc, maar die zul je toch niet halen omdat je dan al aan de grens van het mobo zit.

Ow enne, een KR7A is natuurlijk een perfecte keus (zie specs :P ) Maar ik denk dat je meer tevreden bent met een KX of zelfs een KD. Die gaan ook langer mee namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
oh, ja, ik zou zeker graag de KX of de KD willen bestellen, en ook graag wel een reepje 256Mb extra of 1 van 512Mb, maar financieel gaat dat niet op, dus daarom dat ik hiervoor gekozen heb.

en heb nu ook de bestelling veranderd in pc2100 256Mb zonder ECC

want de waterkoeling moet er ook nog bij, die is ook weer E 250
Klax goldset met elek.flowmeter.

en later, als ik weer mee kan doen aan pc prive, dat word dit de tweede pc, en komt de volgende en direct vanaf het begin met waterkoeling word uitgerust.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Kingston 256 kost geen ruk meer € 40,- bij Salland Automatisering en je moet gewoon je proc unlocken, MP zetten op 13 en hij draait op 1300. 33mhz minder maar je kan ermee leven. Je FSB zo hoog zetten kan je PCI kaarten beschadigen.

dikzak

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 23:42

Chop2000

Vroem

kheb zelf ook een A7V (1 van de 1e MET dipswitches :P ) en kheb er nu een tbird 1333 op zitten (een 266fsb model) die draait nu op 13x103 werkt perfect...

niks

Verwijderd

Mini-me schreef op 08 oktober 2002 @ 18:06:
[...]

I know, maar bij moederborden spreek je nooit over deze busspeed :)
Mensen halen vaak FSB en de interne DDR-busspeed van de processor door elkaar.
Als het aan mij lag, vergat iedereen dat hele DDR-gezeur. Hoe vaak wordt er nou gesproken over de busspeed van 400 of 533 MHz bij een PIV?
Bij een PIV wordt er helemaal niet gebruik gemaakt van het DDR-principe. PIV's zijn quad-pumped.

Verwijderd

Ik zou zeggen: gebruik de seach eens.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.