Toon posts:

Snel hdd koppelen om veel data te kopieren.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om af en toe bij iemand meerdere GB's vd hdd te halen, vraag ik me af tot in hoeverre je een hdd in een systeemkast moet inbouwen voordat je hem laat draaien.

Zelf heb ik alleen nog een 5 1/4" bay over, die ander ook. Is het nodig om de hdd in te bouwen in een rack, of kun je hem ook wel even willekeurig vastklemmen?

Het is btw wel de bedoeling dat ie bij mij meer permanent in het systeem hangt, dus daar zal wel een rack voor nodig zijn.

Dan nog een vraagje. De hdd die ik hiervoor aanschaf is ws beter/stiller/sneller dan degene die ik nu heb (Maxtor 30 GB 7200 rpm). Is het simpel mogelijk om de gehele inhoud vd huidige hdd naar de nieuwe te kopieren, ze dan om te wisselen en dan het OS van de nieuwe hdd te draaien?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een HDD werkt ook zonder hem vast te zetten, maar als je er semi-permanent mee werkt is het toch verstandig dat wel te doen.

Verwijderd

Haal een behuizing met IDE en USB 1.1 / 2.0, harddisk inbouwen (! dan kanníe niet omvallen en dergelijke)) en voila, mobiele harddisk, in mijn geval 80 Gb Maxtor, USB eraan, stekker erin en kopieren maar!

Verwijderd

Als ik zoiets doe, dan is alleen de zijkant van de kast open, en meestal hangt die HD dan ook nog aan de IDE kabel :) , maakt allemaal niks uit

Verwijderd

Topicstarter
Ok, moet kunnen dus. En voor semi-permanent gebruik moet ik dan dus een rack hebben, die zie ik niet in de Pricewatch staan, zijn ze zo zeldzaam?

En nog even over mijn tweede vraagje; kun je heel OS incl alles kopieren van ene naar andere hdd?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 17:20:
Haal een behuizing met IDE en USB 1.1 / 2.0, harddisk inbouwen (! dan kanníe niet omvallen en dergelijke)) en voila, mobiele harddisk, in mijn geval 80 Gb Maxtor, USB eraan, stekker erin en kopieren maar!
ff off topic.

Hoe heet dit systeem en heb je iets meer info??
(kan er niet op zoeken want ik weet niet hoe het heet.. |:( )

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat hangt van het OS af. Met Windows NT/2000/XP kan het niet zomaar.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

je kunt de gehele schijf gewoon duplicaten met Ghost; maar er zijn (meerdere) gevallen van gebruikers die hun windows daarna niet meer opgestart kregen omdat windows niet zomaar aan een hieuwe hdd wil wennen. Het is beter om even opnieuwe te installen (je kunt het natuurlijk altijd proberen; je hebt toch een backup) ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Daarvoor hebben ze cd hoesjes uitgevonden ;) Stapeltje maken tot de goede hoogte naast de kast en de hdd erop pleuren :)

En waarom zou je je OS willen kopieren. Kan toch zo ff opnieuw installen en met XP en geloof ook met andere windows'en kan je ff je instellingen allemaal opslaan en dan daarna importeren in je verse install. Verse install kan nooit kwaad.
En anders probeer je het gewoon, werkt het niet -> install je hem alsnog opnieuw. Zal dan toch wel moeten gebeuren :)

Verwijderd

Moet even thuis kijken, een maand of drie geleden bij Alternate gehaald, externe behuizing voor IDE harddisk, 99 Euro. Niet echt goedkoop, maar beter dan een losse harddisk. Heeft zijn geld al lang weer opgebracht!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:30
Ghost heeft bij mij perfect gewerkt, de transplantatie van 20Gb schijf naar 20/60 (totaal 80). En nu gebruik ik mijn oude vaste schijven los als verwisselbare schijven. HDD brackets zijn besteld (Q-tec, informatique, €12,50), maar waren nog niet leverbaar. Komen eraan dus.

Denk eraan dat je op de verwisselbare schijf met fdisk geen primaire maar een secondaire partitie aanmaakt. Mijn 1e schijf is namelijk C D en als je de verwisselbare schijf aanmaakt met een primaire partitie wordt die D ipv E.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Spider.007 schreef op 08 oktober 2002 @ 17:28:
je kunt de gehele schijf gewoon duplicaten met Ghost; maar er zijn (meerdere) gevallen van gebruikers die hun windows daarna niet meer opgestart kregen omdat windows niet zomaar aan een hieuwe hdd wil wennen. Het is beter om even opnieuwe te installen (je kunt het natuurlijk altijd proberen; je hebt toch een backup) ;)
Norton Ghost of PowerQuest DriveImage.

Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt (dat Windows niet opstartte). Wel moet je partitie actief zijn en de MBR in orde. (Gebruik daarvoor fdisk /mbr bij Windows 98 en fixmbr bij Windows 2000/XP).

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan doe ik maar even een nieuwe installatie. Kan idd geen kwaad, maar ik moet dan wel weer tientallen progs installeren.

Voordat ik dat doe: Zou er een verschil in performance zijn tussen Maxtor 30 GB 7200 rpm (Maxtor 5T030H3) en een Maxtor 40 GB 7200 rpm liquid (x)?

Verwijderd

Zoek bij Alternate op "t5uf04" externe USB case voor 79 Euro. Overigens moeten de systemen waar je hem aan hangt uiteraard wel USB (1.1 of 2.0) hebben. Zou het overigens niet gebruiken om een compleet OS op te Ghosten, je komt wat lastig bij USB zonder OS (vooralsnog heb ik alleen bij bepaalde HP PC's de optie gezien om te booten vanaf extern USB device, maar of dat werkt?).

• Aikon
  • Niet online
Zet Windows op c: en de progs op d:, scheelt je veel werk is mijn ervaring :)

En volgens mij is er wel performance verschil, kijk op de site van Maxtor daarvoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Zit idd wel wat in, progs op D: :) zie ik nu ja.

Het prog fdisk, om een nieuwe hdd te organiseren, waar haal ik die vandaan?

Verwijderd

fdisk?? staat die niet gewoon op een win9X bootflop??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 17:42:
Zoek bij Alternate op "t5uf04" externe USB case voor 79 Euro. Overigens moeten de systemen waar je hem aan hangt uiteraard wel USB (1.1 of 2.0) hebben. Zou het overigens niet gebruiken om een compleet OS op te Ghosten, je komt wat lastig bij USB zonder OS (vooralsnog heb ik alleen bij bepaalde HP PC's de optie gezien om te booten vanaf extern USB device, maar of dat werkt?).
Gevonden.

Ziet er wel cool uit, moet je dat ding onder 98/xp/w2k nog installeren ofzow...??
(Sorry als het heel erg off topic gaat..) _/-\o_

<Laat maar, er staat bij dat er een driver disk bij zit..>

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2002 17:55 . Reden: stom,stom,stom ]

Verwijderd

Topicstarter
Win9X bootflop heb ik niet eens. Sinds ik win2000 heb (en win98 afgezworen, iig op deze pc) kan ik ook geen bootflop meer maken.

Ik heb wel een bootfloppycollectie (4 dus) voor win2000, maar geloog niet dat daar iets op staat.

Verwijderd

misschien kan je hem nog ergens op internet vinden??

Zal toch zeker wel??
Zet anders ff een mail adres neer dan stuur ik fdisk wel ff..

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even zoeken op internet/kazaa.

Je mag hem iig wel mailen naar jdboksma@zonnet.nl Weet niet hoe groot het is, maar ik heb ISDN :)

Verwijderd

63Kb dus dat zal wel meevallen..

Je hebt met een beetje geluk een mailtje gehad!!

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 16:37

Kristof

is een Belgisch product

Hier is het ook af en toe het geval dat er wat data moet overgekopieerd worden naar HDs die in een ander systeem zitten.
als het voor enkele minuten is (dus juist om data over te kopieren en daarna terug weg) dan hoeft het helemaal niet vast te zitten.
Open je case, koppel stroom- en ide-kabel aan je HD, en zorg dat ze ietwat horizontaal en stabiel ligt (stapeltje cd's, of....)

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• Aikon
  • Niet online
Tijdens XP install kan je zelf partities maken als dat nog niet gebeurd is.
Zou iig 2.5GB voor XP reserveren.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus het komt gelukkig niet zo nauw met tijdelijk los gebruiken van de hdd :)

Met fdisk kan ik de nieuwe hdd wel inrichten. Als ik win2000 op de nieuwe hdd zet (kan geen performance-vergelijking vinden tussen de 30 en 40 GB) dan deel ik de hdd iig anders in.

Op een manier zoal Aikon voorsteld, met kleine partitie voor OS en de rest voor data. Nu heb ik 3x10 GB en dat is irri.
Pagina: 1