Toon posts:

[EL] baybus probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb juist een baybus gesoldeerd volgens volgend schema, maar heb een LM350 spanningsregelaar gebruikt ipv een LM317: (schema staat ongeveer onderaan)

op zoek naar een Rheobus

probleem: baybus werkt niet ... :'( , iemand een idee of er nog iets moet veranderd worden (heb voor R1 een weerstand gebruikt van 1k)

• H@rry
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12 12:19
Ik snap ff niet wat voor weerstanden er zijn gebruikt en wat voor jij gebruikt heb...
In het schema kan ik er ook niet uitkomen wat R2 is

wil je ff alle weerstanden opschrijven die je hebt gebruikt?

ik heb trouwens bij mijn LM317 ook condensatoren gebruikt maar dat moet verder niet uitmaken

GoT a clue? Specs

Verwijderd

Topicstarter
R1 = weerstand van 1000 ohm
R2 = weerstand van 330 ohm (voor blue leds)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40
Zou moeten werken zo ja ...

wat doet ie dan ? helemaal nix ?

op de eerste pen van de 317 moet je 1.25V tov massa meten

Repareren doe je zo.

• H@rry
heb je wel gemeten wat voor voltages er bij de fans uitkomen want als ik ga rekenen dan kom ik op een bereik van 1,25 tot 4 volt... als ik het goed gedaan heb. ik zou het ff meten en als het waar is wat ik zeg dan moet je er een weerstandje tussen zetten.

GoT a clue? Specs

• H@rry
wacht... ik zie je probleem, jij heb je R1 vervangen door een weerstand van 1K, oftewel 1000 ohm. Voorgeschreven staat 390 ohm en dan kom je wel aan de gewenste spanning, dan kom je aan een bereik van 1,25 tot 8.3V. ook nog niet helemaal geweldig maar dan draaien ze wel!

Het optimale zou zijn een weerstand van ongeveer 240 ohm. Ik weet niet precies hoe het uitkomt met de reeks van de weerstanden maar in de buurt van dat getal moet je gaan zitten en dan kom je aan een bereik van 1,25 tot 10,75V ivm. de spanningsval van 1,25V van de LM317, oftewel je kom dan aan het maximale bereik van de LM317

GoT a clue? Specs

Verwijderd

Sine schreef op 08 oktober 2002 @ 21:18:
Zou moeten werken zo ja ...

wat doet ie dan ? helemaal nix ?

op de eerste pen van de 317 moet je 1.25V tov massa meten
Neu, over de weerstand tussen uit en adjust moet je 1,25V meten...
Tussen adjust en massa staat de rest van de uitgangsspanning.

Een waarde van 1k voor R1 is wel goed, maar dan moet potmeterwaarde evenredig vergroot worden.

Uuit = 1.25 x (1 +(potm/R1))

• H@rry
als jij nou ff ga rekenen dan exter, let op:

Potmeter max: Uuit = 1.25 x (1+(2200/1000)) = 4 Volt

Potmeter min: Uuit = 1.25 x (1+(2200/1000)) = 1.25 Volt

Oftewel de Fan wil gewoon niet starten met 4 Volt... snappoe dus daarom wil ik ff dat die jongen gaat meten wat er bij ze Fan aansluitpunten meet als ie aan de potmeter draait. En je hoeft de potmeter niet te verlagen want dan kom je weer op dezelfde waardes uit natuurlijk dus dat schiet niet op.

Potmeter max: Uuit = 1.25 x (1+(2200/240)) = 12,7 Volt maar dat kan ie niet leveren dus word het de maximale waarde en dat is 12-1,25=10,75V

Potmeter min: Uuit = 1.25 x (1+(0/240)) = 1.25 Volt

Dus mijn berekening klopt

GoT a clue? Specs

Verwijderd

Topicstarter
thx voor de replies, morgen eens proberen :-)

Verwijderd

Als de uitgangsspanning 10.75 wordt heb je nog mazzel, want meestal komt ie niet verder dan 10,5V.

En neem de potmeterwaarde niet te groot ten opzichte van R1, want dan regelt je potmeter het laatste stuk helemaal niks meer.

Ik neem altijd voor R1 240, potmeter 1k en in serie met de potmeter een weerstandje van 820 Ohm.
De uitgangsspanning kan dan worden geregeld tussen ca 5V en maximum

Dit is theoretisch, omdat de doorsnee potmeter een tolerantie van 20% heeft, waardoor de waarde van varieren tussen 800 en 1200 Ohm.

Wat dit voor de uitgangsspanning zal betekenen is niet moeilijk in te zien.

Verwijderd

Topicstarter
hmm mijn potmeters zijn 10k ... dus als ik ff uitreken kom ik aan Uuit = 13.75 (juist ?) dus zou het hieraan kunnen liggen ? + is die 1.25 hetzelfde bij zowel lm350 als 317 ?
thx

Verwijderd

Ja, is goed.
Er is bij mijn weten verder gaan verschil tussen een 350 en een 317 afgezien van de max uitgangsstroom

• H@rry
als jouw potmeters 10K zijn zou ie het inderdaad goed moeten doen... Ik zou het niet weten waarom ie het niet doet. Niet een heel klein stom foutje gemaakt? Das bij mij vaak het geval :D

GoT a clue? Specs

Verwijderd

De enige reden waarom een goed aangesloten en in elkaar gesoldeerde regeling met een LM317 het niet doet is de computervoeding, signaal niet schoon genoeg.
Kunt proberen een dikke elco over de ingang te zetten.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 21:59:
[...]

Neu, over de weerstand tussen uit en adjust moet je 1,25V meten...
Tussen adjust en massa staat de rest van de uitgangsspanning.

Een waarde van 1k voor R1 is wel goed, maar dan moet potmeterwaarde evenredig vergroot worden.

Uuit = 1.25 x (1 +(potm/R1))
Klopt .....

Ik zit met de L200C in m'n hoofd, daar is het net andersom.
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 21:09:
De enige reden waarom een goed aangesloten en in elkaar gesoldeerde regeling met een LM317 het niet doet is de computervoeding, signaal niet schoon genoeg.
Kunt proberen een dikke elco over de ingang te zetten.
Vervuild ok

Maar zo erg toch niet ?

een 317 regelt zelfs nog met een onafgevlakte voeding

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Ja vaag, maar ik heb de klacht al van verschillende mensen gehoord, en op bv een labvoeding doet ie het dan wel.
Pagina: 1