hallo,
met een stukje code lees ik alle .jpg bestanden in een dir uit en plaats deze in een array.
Nu wil ik graag uit deze array random 4 entry's hebben. Dit heb ik als volgt gedaan:
Kan dit handiger c.q. effectiever? Het werkt zo wel maar heb het gevoel dat ik dubbelwerk doe en dit is niet zo makkelijk aan te passen wanneer het bijv. op den duur 15 entry's gaat omvatten.
met een stukje code lees ik alle .jpg bestanden in een dir uit en plaats deze in een array.
Nu wil ik graag uit deze array random 4 entry's hebben. Dit heb ik als volgt gedaan:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| <? // dir lezen en bestanden in array plaatsen $open = opendir($dir); $i=0; while (false !== ($bestanden = readdir($open))) { if(($bestanden<>".") AND ($bestanden<>"..") AND ($bestanden<>"thumbnails") AND (substr($bestanden,-3)=="jpg")) { $bestandslijst[$i] = $bestanden; $i++; } } closedir($open); //generate entry $entry = array_rand($bestandslijst); //$img = filename $img[1] = $bestandslijst[$entry]; $entry = array_rand($bestandslijst); $img[2] = $bestandslijst[$entry]; $entry = array_rand($bestandslijst); $img[3] = $bestandslijst[$entry]; $entry = array_rand($bestandslijst); $img[4] = $bestandslijst[$entry]; $bestandslijst = array(); ?> [img]"<?[/img]/<? echo $img[1]; ?>" border="0"><br> [img]"<?[/img]/<? echo $img[2]; ?>" border="0"><br> [img]"<?[/img]/<? echo $img[3]; ?>" border="0"><br> [img]"<?[/img]/<? echo $img[4]; ?>" border="0"> |
Kan dit handiger c.q. effectiever? Het werkt zo wel maar heb het gevoel dat ik dubbelwerk doe en dit is niet zo makkelijk aan te passen wanneer het bijv. op den duur 15 entry's gaat omvatten.