Toon posts:

vergelijken van meerdere waarden uit verschillende tabellen

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag dat tijdens het ophalen van de gegevens uit een tabel ook een vergelijking wordt gemaakt met gegevens uit een andere tabel, indien er overeenkomstige gegevens voorkomen, moeten deze roodgekleurd op het scherm weergegeven worden.

Dus als auto1 uit de tabel auto ook in de tabel onderhoud staat, moet auto1 rood worden gekleurd.

Ik heb alleen geen idee hoe.

Wie kan mij helpen???

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-07 14:28

thomaske

» » » » » »

je geeft wel erg weinig informatie, vind je ook niet?

Lees de Quickstart even en pas je post aan!

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

geen info geen topic
pls try again

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• D2k

D2k

ah u bent nieuw
lees eerst de faq's enzo eens door :)

Verwijderd

Ik denk dat dit over SQL gaat, en dan komt "join" aardig in de buurt :)
http://www.w3schools.com/sql/sql_join.asp

Zoniet dan ff duidellijk maken:
-Welke taal
-Wat heb je al

Verwijderd

Topicstarter
OK, zie nu ook wel in dat het niet echt duidelijk is. Hier wat toevoegingen.
Ik werk met PHP en MySql.
auto1 staat in de tabel auto
er bestaat een tabel onderhoud.
Ik geef op dit moment alle auto's weer op het scherm, maar ik wil graag dat de auto's die in de tabel onderhoud staan (foreign key = autonr) rood worden weergeven in de eerder genoemde weergave op het scherm.

Zo iets duidelijker?? Als jullie nog meer info willen hoor ik het graag.

thnx

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat het met een join kan. Hij moet echt 2 recordsets met elkaar vergelijken (naar mijn idee) en dan de overeenkomstige waarden rood kleuren. Ik denk dat het met iets van een while loop in een while loop moet, maar ik heb geen idee hoe. Als het wel met een join loop moet volgens jullie, kan je dan ee voorbeeld geven?

Of een nadere oplossing natuurlijk..

thnx

Verwijderd

Ok, Das beter :)
Dan neem ik aan dat je gebruikt maakt van een loopje om alle records (ok autos :X ) weer te geven...
Wat ik dan meestal doe is hetvolgende:
Tussen de DO WHILE en LOOP dingetjes zet je nog een query, dus ff globaal:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
-Sql die autos uitpoept uit tabel1 -> naam van auto  in variable
Do while etc.
-Nieuwe sql die uit 2e tabel 'autonaam' selecteerd (met WHERE dit = 'autonaam')
-if statement met: if rstabel2.EOF then:
-Gewoon uit tabel1 laten schrijven
-else: 
-Zet je er een <font> tag omheen
-end if
Loop etc.

Alles met een '-' ervoor is een toevoeging op wat je nu zou moeten hebben :)
Sorry als ik wat onduidellijk ben...dan vraag je nog maar iets...en als dit netter\makkelijker kan hoor je het denk ik wel van andere ;)

Ik moet wel ff opletten dat jij php gebruikt, en ik meer op het asp gebied zit, daarom kan ik niet zo snel wat duidellijke code geven...srry

Verwijderd

Topicstarter
kan je ff een stukje code schrijven?? om een iets beter beeld te krijgen, zo snap ik nie echt wat ik moet doen. Neem maar even fictieve tabelnamen enzo.

$sql="SELECT * FROM vt";
$resultaat = mysql_query($sql) or die (mysql_error());

<? While ($row = mysql_fetch_array($resultaat, MYSQL_NUM)) { ?>

<tr>
<td bgcolor="#CCCCCC"><font size="-1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><? printf ("%s", $row[1]); ?></font></td>
<td bgcolor="#F0F0F0"><font size="-1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><? printf ("%s", $row[2]); ?></font></td>
<td bgcolor="#CCCCCC"><font size="-1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><? printf ("%s", $row[3]); ?></font></td>
<td bgcolor="#F0F0F0"><font size="-1" face="Arial, Helvetica, sans-serif">€
<? printf ("%s", $row[4]); ?></font></td>
<td width="25" bgcolor="#CCCCCC"> <div align="center"><font size="-1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><a href="vt/bewerken.php?matnr=<? echo $matnr ?>">[img]"../images/edit.gif"[/img]</a></font></div></td>
<td width="25" bgcolor="#F0F0F0"> <div align="center"><font size="-1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><a href="javascript:func_confirm('vt/verwijderen.php?matnr=<? echo $matnr ?>')">[img]"../images/delete.gif"[/img]</a></font></div></td>
<td width="25" bgcolor="#F0F0F0"><div align="center"><font size="-1" face="Arial, Helvetica, sans-serif"><a href="/onderhoud/invoeren.php?vcknr=<? echo $vcknr ?>">onderhoud</a></font></div></td>
</tr>

enz....

duidelijk????

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Lees FAQ aangaande tags, ik weet precies wat je wilt, precies wat je moet doen, echter : Topic onleesbaar -> Geen antwoord.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Verwijderd

Zoals ik al duidellijk probeerde te maken ben ik niet zon held in PHP :'(
Wat je iig moet doen is dus wanneer ie het gedeelte gaat echo'en dat rood moet worden dat je daar nog een
code:
1
2
3
4
5
6
sql2 
If sql.EOF  then
normaal
else
rood
End if

Functie-je in moet gooien, met een nieuwe query dus...
Uit deze sql query haal je '$autonaam' -> $sql="SELECT * FROM vt";
En daar ga je in de 2e sql query verder mee -> $sql2="SELECT autonaam FROM onderhoud WHERE autonaam='$autonaam' ";

Maar nogmaals ik ben geen php held dus ik kan je niet echt verder helpen met duidellijke code...

Verwijderd

Topicstarter
Beetje jammer dat sommige mensen erg veel waarde hechten aan regeltjes, als je begrijpt wat ik wil, is het misschien makkelijker om uitleg te geven, dan te bekritiseren hoe ik het formuleer.

Bedankt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 16:48:
Beetje jammer dat sommige mensen erg veel waarde hechten aan regeltjes, als je begrijpt wat ik wil, is het misschien makkelijker om uitleg te geven, dan te bekritiseren hoe ik het formuleer.

Bedankt
Ik weet echt niet wat je hier nu weer mee bedoelt hoor :?
Ik doe mijn best om uit te leggen hoe je het kan oplossen en dan zeg jij dit :(

Ok editje:
Ik heb nu heeeeel simpel (in asp, omdat ik geen php kan) een voorbeeld gemaakt van wat jij wil:

Dit komt eruit.
De database staat hier.
Dit is het script.

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

SELECT auto, onderhoud
FROM auto a
LEFT JOIN onderhoud o ON a.autonr = o.autonr

Als onderhoud niet gelijk is aan NULL dan moet de regel rood worden.

Verwijderd

Nog even over mijn voorbeeldje ^ , misschien moet je iemand die php en asp kan ff om hulp vragen om het om te zetten naar php...ik heb mn best gedaan...meer kan ik niet doen

• SWINX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 23:18
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 08:58:
Nog even over mijn voorbeeldje ^ , misschien moet je iemand die php en asp kan ff om hulp vragen om het om te zetten naar php...ik heb mn best gedaan...meer kan ik niet doen
zoiets?

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
<?
mysql_connect("host","username","password");
mysql_select_db("database");

$sql = mysql_query("SELECT autonaam FROM vt");

while ($row = mysql_fetch_array($sql))
 {
    $sql2 = mysql_query("SELECT autonaam FROM onderhoud WHERE autonaam='".$row["autonaam"]."'");
    $num2 = mysql_num_rows($sql2);

If (!$num2)
      {
        echo $row["autonaam"] . "<br>";
      }      
      else
      {      
        echo "<font color='Red'>" . $row["autonaam"] . "</font><br>";
      }
 }

?>

Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt

• D2k

D2k

ik zou toch adviseren om een php boek te kopen of je verder te verdiepen in de wondere wereld van php en mysql
dit is geen P&W nivo vraag :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.