Toon posts:

'Knal' uit speakers (Logitech z-560) bij shutdown

Pagina: 1
Acties:
  • 367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn PC uitzet of hard reboot, dan krijg ik een erg harde knal uit mijn Logitech z-560 speakers (400 Watt!). Volgens de technische ondersteuning van Logitech is dat omdat de geluidskaart van de PC een soort ontlading afgeeft naar de speakers. De knal is zo luid dat ik zowel voor mn buren als voor mn speakers vrees. De enige oplossing tot dusver is om de speakers uit te zetten voor ik de PC uitschakel, maar dat is erg onhandig, omdat die een paar meter uit elkaar staan en ik dus voortdurend heen en weer moet lopen.

Mijn vraag is deze: klopt het verhaal over de ontlading en is er een manier om dat te voorkomen, dan wel verminderen?

Elke tip zou ik zeer op prijs stellen, al was het maar "niks aan te doen". Dat scheelt me weer een hoop uitzoektijd.

Alvast bedankt,

Michel

Verwijderd

dat heb ik ook volgens mij ligt het gewoon aan het geluidskaart

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:07

JT

VETAK y0

(400 Watt!)
:Z Waar slaat dat nou weer op.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
Heb ik ook, nix aan te doen (voor zover ik weet) :)
(Ik heb dan wel het geluk dat de sub met de power-knop naast me voeten staat :Y) )

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

JT schreef op 08 oktober 2002 @ 15:53:
[...]

:Z Waar slaat dat nou weer op.
Dat ie natuurlijk 4 x zo hard kan dan mijn Onkyo TX-DS838 :/

• Maximum_Overkill
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 08:43

Maximum_Overkill

Merry Winter-een-mas!

Klopt ligt aan de geluidskaart. Kheb het zelfde met mijn speakers. Alleen is het dan geen knal maar meer een lichte dof (ligt er ook aan hoe hard ik hem staan). Ik denk toch dat uit doen de beste methode is, ookal is het dan erg onhandig.

specs |Abit Fatal1ty AN8 SLI| AMD 64 3500+ | 2x 512 MB DDR 433 Kingston HyperX| WD 200 Gb 8MB 7200RPM | Plextor PX-708A| Toshiba SDM-1502 DVD-ROM | Soundblaster Audigy 4 | XFX Geforce 7950GX2 XXX | Princeton 19" TFT

• Fed-Ex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 14:43

Fed-Ex

Hakuna Matata

Creative logitech heeft het je toch gezegt ? ennu zet je volume dan zachter .... i durf te wedden dat die knal dan ook minder is. dat is heel goed mogelijk dat het een ontlading is

Modbreak: leer lezen. Niet alle pc-audio is van creative :(

[ Voor 0% gewijzigd door Raymond op 08-10-2002 16:04 ]

Soms zit het mee, Soms zit het tegen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :D

Betekent "het ligt aan de geluidskaart" dat dit een typisch Soundblaster Live! probleem is? Ik zag dat jij die ook had. Reacties van niet soundblastereigenaren? (dubbele woordwaarde met scrabble :P )

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
er is maar een remedie! PC AAN LATEN STAAN ZOALS DE ECHTE TWEAKERS OOK DOEN :D

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zoals het me nu lijkt, geeft de soundkaart bij het uitzetten van de PC een aardige stroomstoot door de uitgang... Kun je wellicht dempen met een klein weerstandje...

Forget your fears...
...and want to know more...

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 23:13

4VAlien

Intarweb!

uhm is het niet zo dat dat ligt aan de spanningsverandering in het net, als die PC uit gaat wordt er namelijk minder vermogen afgenomen dus verandert de spanning even? ik heb namelijk vaak genoeg krakende boxen gehoord op het moment dat een koelkast in dezelfde ruimte aansloeg!

• videodok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-08 11:18
Volgens mij zou een inschakelvertraging helpen of een condensator er tussen, maar ik ben niet zo goed in elektro. Er is zeker wel een oplossing voor, volgens mij.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Condensator ertussen zal het geluid ten goede komen :/... Condensator vlakt wisselspanning (en dus geluid) af.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Dat effect is er ja, dat heb ik bijvoorbeeld ook als ik me mengpaneel uitzet die zit aangesloten op me versterker.
Maar kan het kwaad? dat is de vraag, volgens mij niet :)

Verwijderd

les 1

Voor het uitzetten van de audioapparaten (in dit geval dus ook de computer) dient men eerst de volumeknop dicht te draaien
en ZEKER bij dat soort vermogens
Het is lastig maar zo hoort het nu eenmaal
Alhoewel, die 400 watt zal wel PMPO zijn.

De vraag of het kwaad kan; Ja, je kunt je speakers opblazen/ beschadigen

Verwijderd

Topicstarter
De compu aan laten staan, ik zou het al te graag doen, maar helaas heb ik nog te vaak hard-reboots nodig (bv, BF1942 loopt bij het opstarten regelmatig vast; sowieso veel problemen met de nvidia drivers voor mn ti4600, maar dat is een ander forum ;-).

Anyway, de condensator tip klinkt goed, ik zal eens een elektro-vriendje opsporen die dat wellicht kan fixen. Aetje: bedoel je wellicht dat de condensator het geluid NIET ten goede komt, omdat deze de wisselspannign afvlakt? Anders begrijp ik je punt helaas niet .

Dat punt over spanningsveranderingen klinkt ook aannemelijk. Ik bedacht zelf om het stopcontact waarin de stekkerdoos zit waarop PC en boxen zitten te aarden. Die is nu niet geaard. Moet ik wel weer eerst heb web op hoe ik een stopcontact kan aarden zonder dat er een standaard aarde draad inzit...

Dank allen!

Verwijderd

Topicstarter
Leffy: dank voor Les 1 ;) (komt er ook nog een Les 2?)
Ik heb Logitech US gemaild (NL support was beleefd maar onwetend) met de vraag of ik de specs kan krijgen van de kabel tussen woofer/amp en control center zodat ik een verlengsnoer kan laten maken, zodat de control center naast mn pc kan staan, zodat ik jouw Les 1 in praktijk kan brengen....

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Aetje schreef op 09 oktober 2002 @ 11:17:
Condensator ertussen zal het geluid ten goede komen :/... Condensator vlakt wisselspanning (en dus geluid) af.
Moet die condensator ook niet op de speakeruitgang zetten maar op het voedingsgedeelte lijkt mij.
Tenminste dat is de bron van het probleem, en dat moet verbeterd worden.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:19
Verwijderd schreef op 09 oktober 2002 @ 11:39:
les 1

Voor het uitzetten van de audioapparaten (in dit geval dus ook de computer) dient men eerst de volumeknop dicht te draaien
en ZEKER bij dat soort vermogens
Het is lastig maar zo hoort het nu eenmaal
Alhoewel, die 400 watt zal wel PMPO zijn.

De vraag of het kwaad kan; Ja, je kunt je speakers opblazen/ beschadigen
Nope, het is dus wel de echte 400 Watt's, samengeteld op de speakers :)
Die set krijgt niks voor niks een THX certified label hoor, dat er zo maar 'opplakken' zou hen veel geld kosten ;)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Ik vraag me altijd nog af waar die set ooit zijn THX certificaat heeft gehaald of zit dat tegenwoordig bij 2 pakjes margarine erbij ofzo?

Naja, des te duidelijker is dat je dus voor THX ook niet een receiver hoeft te kopen.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik hoor zelf bij het schakelen van een paar halogeenlampjes altijd een luide "plok!" uit mijn speakers komen. Waarschijnlijk heeft dat meer met de versterker te maken. In ieder geval draai ik nu het volume op 0, wat me wel verstandig leek.

Expanding the inexpandable

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-08 11:05
Kun je die Z-560 niet optisch aansluiten? Dan heb je geen last van ontladen...

• JeroenT
  • Laatst online: 02-08 07:37

JeroenT

hoi!

Ehm Geen enkel pc luidspreker setje BLAAST 400 watts :o , dwz dat ze nog meer geluidsdruk kunnen leveren dan deze jongens

400 Watts P.M.P.O dus , en dat is iets van 1ms @ 100 x rms :o

Maar je zou een goede MKT condensator (4.7 uF) in serie kunnen zetten met het signaalpad

zo dus :

code:
1
 line out geluidskaart  > ----| |---- >  line in van je speakers

Verwijderd

die 400Watt RMS is de totale speakerset

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 00:25:
die 400Watt RMS is de totale speakerset
Uit hoeveel luidsprekers bestaat die dan wel niet? ;)

Ohw wacht ik zie nu 4 x 53 en 1 x 188 watt? en dat uit dat kleine kastje? _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
vraag aan Klubbheads: tast dat plaatsen van een condensator niet mn signaal aan? Dat werd eerder in de thread gesuggereerd. En als ik aan een elektro-vriendje vraag om een "goede MKT condersator (4.7uF)" in serie te zetten, weet hij dan wat ik nodig heb? Mijn verstand van electro houdt namelijk op bij de juist richtig van batterijen in mn afstandbediening ;)

Vraag aan Flint 123: maakt u een grap of is dit for real? Optisch aansluiten? Als het zou kunnen zou het mooi zijn, want mn compu is een mobiele box die ik door mn woonkamer rijd, op die manier zou ik van een hoop gedoe met kabels af zijn EN het probleem van de ontlading opgelost hebben. En nu ga jij me zeker vertellen dat het wel degelijk kan, maar ik wel een berg spullen bij NASA moet bestellen daarvoor :p

• Flint
Nou, bij optisch heb je nog altijd een kabel. alle dan met behulp van een digitaal (licht) signaal. Hierbij heb je dus absoluut geen last van ontlading.

Je hebt een geluidskaart nodig met optisch digitale uitgang en een speakerset met optisch digitale ingang. Ik weet dus niet of de Z-560 een optisch digitale ingang heeft...

Ikzelf heb een SB Live optisch aangesloten op een surround versterker. Ik kan de pc zonder problemen uitzetten, en dat zou zeker niet het geval zijn als ik de analoge uitgang van de SB Live zou gebruiken.

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 10:15:
vraag aan Klubbheads: tast dat plaatsen van een condensator niet mn signaal aan? Dat werd eerder in de thread gesuggereerd. En als ik aan een elektro-vriendje vraag om een "goede MKT condersator (4.7uF)" in serie te zetten, weet hij dan wat ik nodig heb? Mijn verstand van electro houdt namelijk op bij de juist richtig van batterijen in mn afstandbediening ;)

Vraag aan Flint 123: maakt u een grap of is dit for real? Optisch aansluiten? Als het zou kunnen zou het mooi zijn, want mn compu is een mobiele box die ik door mn woonkamer rijd, op die manier zou ik van een hoop gedoe met kabels af zijn EN het probleem van de ontlading opgelost hebben. En nu ga jij me zeker vertellen dat het wel degelijk kan, maar ik wel een berg spullen bij NASA moet bestellen daarvoor :p
Ik zou niet weten waarom een zeer goede MKP geluidsverslechtering zou veroorzaken? Sterker nog op jou setje zul je het verschil niet eens kunnen waarnemen.

Waarschijnlijk dus zeer audiofiele uitspraken die nergens op baseren ;)
Uhm , als je gewoon naar je locale electronica boer gaat zullen ze je vast helpen als je om een "4.7 uF MKP of MKT condensator" vraagt :)

PS. je hebt er wel 2 van nodig he ;) Links & Rechts :+

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 22:10

Mud.Starrr

I shoot people for money

400 watt, dat is voor een gewoon computerspeasersje redelijk wat ja, maar ik heb wel 750wat!! en ja het is RMS.
is leuk hoor, ook de lage vrequentie van de sub -20hz! voel je lekker in je buik als je aan t gamen bent enzo.
mischien allemaal wat overdreven ok, maar ik betaalde er maar 400eurotjes voor!

maarre na mijn patserigheid antwoord op je vraag:
Het ligt of aan de geluidskaart of aan de drivers, dus probeer eens nieuwe drivers te downloaden, en anders is optich aansluiten een oplossing (ondekte ik net) zelf ff getest met kaart van een vriend. had zelfde probleem, het is electriche ontlading zoals al eerder genoemt (van je geluidskaart) , optisch werkt met lichtsignalen, en dan kan dat niet gebeuren

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RVI | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Verwijderd

Evil_Homer schreef op 09 oktober 2002 @ 20:23:
[...]

Nope, het is dus wel de echte 400 Watt's, samengeteld op de speakers :)
Die set krijgt niks voor niks een THX certified label hoor, dat er zo maar 'opplakken' zou hen veel geld kosten ;)
Ummm, en hoeveel denk je dat Logitech nu wel niet betaald om dat logo erop te MOGEN zetten? :9

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:05
Flint123 schreef op 10 oktober 2002 @ 20:22:
Je hebt een geluidskaart nodig met optisch digitale uitgang en een speakerset met optisch digitale ingang. Ik weet dus niet of de Z-560 een optisch digitale ingang heeft...
De z-560 heeft geen optische ingang. Zijn opvolger de z-680 (is 5.1 set) heeft wel een optische ingang.

Ik denk dat Logitech overigens wel degelijk zijn THX verdiend heeft. Het gaat namelijk niet alleen over hoeveel geluid je eruit kunt blazen en/of iemand er doof van kan worden. Het gaat ook om de helderheid van het geluid over alle frequenties. -> veel vermogen wil niet altijd zeggen "beter geluid".

Verwijderd

Topicstarter
Klubbheads, dus even voor mijn pea-sized brain: ik heb een front en back kabel tussen geluidskaart en control center (met daarin, naar ik vermoed, telkens een links en rechtskabel?). Geldt dan voor elke kabel: doorknippen, de uiteinden solderen elk aan een kant van die condensator et voila? Dus vier van die condensatoren?

Gelukkig hebben de z-560 standaardkabels tussen control center en geluidskaart, dus ik koop een verlengkabeltje daarvoor, zodat ik even kan oefenen, voordat ik de originele kabel verneuk. Heb sinds middelbare school geen soldeerbout meer in mn klauwen gehad.

Dat optische verhaal klinkt goed, maar ingewikkeld voor mijn setup. Volgens mij heeft mijn Soundblaster Live geen optische uitgang, noch de speaker set een optische ingang. Eerst maar even iets anders proberen dus.

Dank allen!

• Flint
Voor de SB Live kun je een digitale Add-on kopen van HoonTech. Kost je ongeveer 45 Euro en daarvoor krijg je Coax digitaal In/Uit en Optisch digitaal In/Uit.

Helaas heeft de Z560 dus geen optisch ingang.
Pagina: 1