voeding voor peltier regelen

Pagina: 1
Acties:

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een 1000Watt 24 Volt ringkerntrafo met en bijpassende diodebrug en elco (47000 micro Farrat).
Dit is naar mijn mening ruim voldoende om een 172Watt peltier te voeden 8)
maar nu wil ik het voltage kunnen regelen om zo de optimale instelling te kunnen krijgen.
potmeters zijn hiervoor geen optie, omdat deze de niet geschikt zijn voor deze stromen. :(

Nu zat ik te denken aan een electroniche schakeling maar daarr kan ik nergens schema's ed van vinden :(
Iemand nog een goed idee? of schema?
alvast bedangkt Cold

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

cold schreef op 08 oktober 2002 @ 13:55:
Ik heb een 1000Watt 24 Volt ringkerntrafo met en bijpassende diodebrug en elco (47000 micro Farrat).
Dit is naar mijn mening ruim voldoende om een 172Watt peltier te voeden 8)
maar nu wil ik het voltage kunnen regelen om zo de optimale instelling te kunnen krijgen.
potmeters zijn hiervoor geen optie, omdat deze de niet geschikt zijn voor deze stromen. :(

Nu zat ik te denken aan een electroniche schakeling maar daarr kan ik nergens schema's ed van vinden :(
Iemand nog een goed idee? of schema?
alvast bedangkt Cold
Volgens mij zijn er wel potmeters voor. Als je bv op de dangerden site kijkt bij peltiers, dan verkopen ze 'pottet' peltiers en ik dacht altijd dat dat betekende dat er een potmeter tussen zat :?

Maar misschien dat iemand die hier wat meer verstand van heeft er iets zinnigs over kan zeggen. Als er inderdaad geen potmeters voor zijn dan moet je denk ik aan pulse width modulation gaan doen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Gebruil een regeltransistor; spanning in, spanning uit en een derde aansluiting voor een standaard portmeter waarmee je de spanning kan regelen (wel ff een koelblokje erop doen)

Kijk ff bij de online electronica shops (als ik mij goed herinner zaten ze in de LM-serie en was een dergelijk ding de LM5712 (regelbaar van 0 tot 12 v, jij zou dan de LM5718 of LM5724 moeten hebben))

suc6

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 22:18
Devil schreef op 08 oktober 2002 @ 16:41:
[...]

Volgens mij zijn er wel potmeters voor. Als je bv op de dangerden site kijkt bij peltiers, dan verkopen ze 'pottet' peltiers en ik dacht altijd dat dat betekende dat er een potmeter tussen zat :?

Maar misschien dat iemand die hier wat meer verstand van heeft er iets zinnigs over kan zeggen. Als er inderdaad geen potmeters voor zijn dan moet je denk ik aan pulse width modulation gaan doen.
Potted betekent volgens mij alleen dat ze aan de zijkanten afgesloten zijn.

Verwijderd

potted=afgesloten peltier, heeft nix met potmeter te maken.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Initial G schreef op 08 oktober 2002 @ 16:48:
[...]

Potted betekent volgens mij alleen dat ze aan de zijkanten afgesloten zijn.
Aaaha |:(

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

vergeet niet je vermogens van de regalaar in de gaten te houden, anders een extra powertransistor achter de regelaar

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik heb met google effe naar de LM5724 zitten zoeken maar kan daar niks over vinden heeft iemand hier meer specs van :?

verder had ik ook al zitten denken aan een transistor en een potmeter maar bij me'n electronica boer moet ik met een serie nummer komen :(
hij kan niet op specs zoeken
weet iemand een serinummer voor een transistor die 24V 12 A aan kan?

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-02 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik denk dat je het moet proberen met een FET en een PWM-aansturing (voordeel van een FET boven een tor is dat ie minder warmte produceert)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:50
Misschien is de LT1339 iets? Die kan zowel grote stromen als hoge spanningen regelen (met externe componenten dacht ik).

Zie www.linear.com

[edit]

Of de volgende :
The LTC®1923 is a pulse width modulator intended for thermoelectric cooler (TEC) or heater applications requiring either unidirectional or bidirectional drive circuits.
Dat is dus een PWM chippie speciaal voor TEC's. Dan kun je het geheel temperatuur gecontroleerd maken i.p.v. spanning/stroom gecontroleerd.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Pagina: 1