Toon posts:

WINS-truuk voor TU netwrk achter ICS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem bij inloggen op het netwerk van de "zaak" via internet.

(1) win 982nd (mijn computer) -> (2) win XP ICS (huisgenoot's computer) -> (3) Chello kabel internet -> (4) Universiteits netwerk

Tot en met stap drie werkt alles prima_/-\o_, en als ik stap 2 weg laat kan ik ook op het TU netwerk (printers, wetenschappelijke tijdschriften, gedeelde schijfen etc). De "truuk" die daarvoor nodig is (dus zonder stap 2) is dat je bij de TCP/IP instellingen op (1) WINS resolution aanzet. Ik kan dan inloggen met mijn client for microsoft network en krijg alle TU faciliteiten.

Jammer genoeg werkt dit niet als ik achter een ICS zit, weet iemand wat WINS precies is, hoe ik het moet gebruiken met ICS, of de firewall van XP-ICS misschien roet in het eten gooit? (en hoe dat roet eruit te halen?)

Alvast bedankt,
Bastiaan.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:33

Predator

Suffers from split brain

WINS is een naamresolutie systeem zoals DNS maar voor netbios namen.
Windows filesharing gebruik netbios.
Je hebt ergens een wins-server neem ik aan ?
Stel die dan in op je client (1)

Probeer hem eens te pingen vanaf 1

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Staat op (2) misschien poort 137 activeren om WINS mogelijk te maken.
code:
1
2
3
4
uit %sysdir%\system32\drivers\etc\protocol

netbios-ns   137    nbname    #NETBIOS Name Service
wins         1512             #Microsoft Windows Internet Name Service

Verwijderd

Topicstarter
Ja op de TU staat een WINS server, pingen gaat zonder probleem.

Als ik in de log files van de firewall (op 2) kijk zie ik telkens een drop van UDP src ip1 dst ip-wins poort 137. Maar het is een "stateful" firewall die zou het toch helemaal niet moeten tegenhouden als de request van mijn compu komt? en bovendien als ik die firewall helemal uitzet doet ie het nog steeds niet (maar dan zijn er ook geen log file's meer)

Iemand meer ideen? Moet ik de ICS op de een of andere manier vertellen dat wins opdrachten/vragen van 1 ook door moeten worden gegeven naar 3?

Bedankt alvast,
Bastiaan

PS volgens de windows help file is een stateful firewall een die alle uitgaande traffic bijhoud en vervolgens inkomende traffic alleen toestaat als er een verzoek van binnen uit voor was geweest.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

inloggen via VPN

(voor exacte instellingen kun je ff naar het NSC centraal of de ICTS bellen).

de betaler vervuilt