Toon posts:

Netwerk via telefoon kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik het de volgende situatie:
op de eerste verdieping van het huis heb ik 2 switches met uplink gekoppeld.
1 kabel vanaf een gewone poort gaat naar de woonkamer beneden (gaat door de meterkast heen)

Nu wil ik in de keuken ook wel een aansluiting hebben op het netwerk maar er is niet echt een mogelijkheid meer om een kabel daar heen te krijgen vanaf boven.

Als ik in de meterkast nu een hub neer zet en daar die kabel van boven inplug dan kan ik die verbinding naar de woonkamer gewoon maken (al gestest , gewone poort naar uplink werkt).

Nu wil ik dus naar de keuken toe maar daar heb ik alleen een telefoon aansluiting
Nu zat ik te denken als ik de telefoon aansluiting in de meterkast los haal en daar een utp plug aan zet kan ik hem in mijn hub pluggen. Vervolgens maak ik voor in de keuken een kabel van telefoon stekker ( zo'n ding met 4 van die grote pinnen) naar een utp plug.

Het netwerk zelf in 100 mbit de hub in de meterkast is een 10 mbit

nu is mijn vraag is er een kans dat dit werkt voor ik mijn kabels ga verneuken :)

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
als je de draadjes goed verbind moet et kunnen werken, maar ik weet niet of zo'n telefoondraad wel in staat is om alle data zo snel zonder fouten over te sturen... is nl geen UTP kabel...

• SquatRS
  • Laatst online: 19-08 20:42
lijkt me inderdaad erg riskant..veel fouten

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:03
3com heeft speciale netwerk kaartjes voor telefoon lijnen

je kunt er zelfs tegelijk over bellen geloof ik

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
zo'n ding van 3com is niet echt een oplossing ... kan ik beter een nieuwe kabel trekken en die oude er uit halen.
Trouwns die telefoondraad is niet zo'n plat geval. Lijkt meer op een utp kabel maar dan wat dunner. Staat helaas geen text op zover ik kan zien :(

• Fludizz
  • Niet online
je kan het altijd proberen, maar maak dan gebruik van zo'n stelefoonstekker die je over hebt ofzo ;) mol je nl et stopcontact niet...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

UTP heeft z'n draadjes op een speciale manier om elkaar heen gedraaid waardoor het minder storings gevoelig is.. Bij de telefoon kabel is dit niet/veel minder het geval waardoor je veel packet loss zult hebben..

Het lijkt me handiger om gewoon een UTP kabel met tape aan het uiteinde van de telefoonkabel vast te maken en deze er vervolgens aan de andere kant uittrekken.. Klaar is je UTP kabel :)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

als je veel fouten op je netwerk wilt hebben moet je het vooral doen (en vergeet alsjeblieft die merkwaardige opmerking over een telefoon stopcontact...)

er is maar 1 goede oplossing; nieuwe cat5 kabel aan de oude vastbinden en vervangen...

Verwijderd

Topicstarter
Had al een beetje het idee dat dit niet echt een goede oplossing was. Gooi denk die wandcontactdoos van de telefoon er gewoon vanaf en maak ik wel utp contact dozen er op.
Alleen de dingen die ik gezien heb hebben 2 aansluitingen. Is het mogelijk met 1 kabel 2 van die contacten aan te sluiten. Dus om 2 pluggen aan allebij de kanten van de kabel te zetten?

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je telefoonkabel een UTP CAT 3 is (en soms zijn ze dat dus) dan kan je daar perdect volgend de standaard een 10Mbit verbinding over laten lopen (de telefoon is dan wel weg natuurlijk)

kijk ff naar je kabel en kijk wat erop staat. Gebruik natuurlijk wel RJ45 contacten

You don't need eyes to see, you need vision

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-08 22:22

AirX

Tweak Guru

ehh, zou wel kunnen. VErwacht niet retesnelle snelheden. Hangt ook af van de lengte van de telefoon kabel. Ik zou zeggen, gewoon proberen.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 14:36:
Had al een beetje het idee dat dit niet echt een goede oplossing was. Gooi denk die wandcontactdoos van de telefoon er gewoon vanaf en maak ik wel utp contact dozen er op.
Alleen de dingen die ik gezien heb hebben 2 aansluitingen. Is het mogelijk met 1 kabel 2 van die contacten aan te sluiten. Dus om 2 pluggen aan allebij de kanten van de kabel te zetten?
dat kan, als je maar oplet dat je de juiste aders aan elke kant gebruikt, dus 2 aderparen voor de ene stekker en 2 voor de andere, aangezien je voor 100mbit toch maar 4 aders nodig hebt (1236)

Verwijderd

ja, dat kan; kabel heeft 8 adres, 4 worden voor lan gebruikt. Maak 2 identieke rj45 poorten met 1op1 bekabeling, dan komt het zeker goed! (met dit systeem werken ook de adapters waarmee je 2 computers op 1 kabel kan aansluiten en voor veel geld verkocht worden...)

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik aan de ene kant van kabel 2 pluggen zetten op 2 paren 1 plug en andere 2 paren een plug en dan 1 op 1 op de wandcontactdoos aansluit dan werkt dat gewoon goed op 100mbit. Of heb ik het fout ?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 22:20:
Dus als ik aan de ene kant van kabel 2 pluggen zetten op 2 paren 1 plug en andere 2 paren een plug en dan 1 op 1 op de wandcontactdoos aansluit dan werkt dat gewoon goed op 100mbit. Of heb ik het fout ?
dat klopt, zo heb ik het ook gedaan, 2x 100mbit, officeel kan het btw niet, maar in de practijk werkt het prima

Verwijderd

Stond laatst een interessant artikel over in de CT, nummer van juli/augustus dacht ik.. zou ik ff lezen

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 19:25

Mark_640

In my memory

Dat artikel heb ik ook gelezen, was best interessant!

Techniek staat bekend als HomePNA....

Link: http://www.homepna.com/

[ Voor 0% gewijzigd door Mark_640 op 08-10-2002 22:38 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
harris-nl, klopt maar dat was meer over het combineren van een telefoon netwerk met een utp netwerk. En de kosten daarvan zijn ook vrij hoog wat ik me kan herrineren.
Pagina: 1