Toon posts:

[RAID] mobo stuk, data kwijt ??

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Epox moederbord met onboard RAID. Daarop heb ik 2 40GB schijven in RAID 0 (dus als 1 schijf van 80 GB).
Nu is m'n moederbord stuk en wil ik een nieuw moederbord met onboard RAID.

Mijn vraag is of ik daardoor al m'n gegevens kwijt raak, of dat ik na het overzetten al m'n data nog heb.

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:12

QuasaR

One ring to rule them all

Als je hetzelfde mobo neemt en de hd's erin hangt dan herkent ie je schijven direct zoals je ze hebt ingesteld op het oude mobo(je data kun je dan gewoon weer lezen) . Je moet dus niet je raid-array opnieuw aanmaken want dan ben je wel alles kwijt.

Hoe het zit met een nieuw mobo (ander merk/type) weet ik zo niet maar volgens mij gaat dat ook wel goed want hij schrijft namelijk bij het aanmaken van de array de configuratie naar je schijven.

Daddy of 3 :)

Verwijderd

QuasaR schreef op 08 oktober 2002 @ 10:48:
Als je hetzelfde mobo neemt en de hd's erin hangt dan herkent ie je schijven direct zoals je ze hebt ingesteld op het oude mobo(je data kun je dan gewoon weer lezen) . Je moet dus niet je raid-array opnieuw aanmaken want dan ben je wel alles kwijt.

Hoe het zit met een nieuw mobo (ander merk/type) weet ik zo niet maar volgens mij gaat dat ook wel goed want hij schrijft namelijk bij het aanmaken van de array de configuratie naar je schijven.
Werkt meestal alleen als er dezelfde controller op zit....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 10:51:
[...]

Werkt meestal alleen als er dezelfde controller op zit....
Maar als ik een moederbord vind met dezelfde controler, werkt het dan zeker, of heb ik dan een redelijke kans?

Verwijderd

In princiepe moet je op een andere controller weer een nieuwe array kunnen aanmaken, normaal gesproken blijft je data dan bewaart.

Je moet de hdd's natuurlijk wel op dezelfde manier aansluiten.

Verwijderd

Dan heb je een hele grote kans zolang je de schijven op de goede kanalen zet. (kabeltjes en schijven ff markeren is misschien wel handig)

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Mijn moederbord is kapot; als ik de harde schijven nu op een andere moederbord zet; doen ze het dan?

ik bedoel: RAID is een standaard; net zoals IDE; dus een RAID controller is een RAID controller; of hij nou op het ene moederbord zit, of op de andere; en of 'ie nou door de ene fabrikant is gemaakt of de ander... toch :?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
En als ik een andere controler neem? Maar ik dan helemaal geen kans?
Op m'n kapotte moederbord zit een HPT370 van HighPoint. Maar die wordt niet zoveel meer gebruikt geloof ik.

Verwijderd

Je moet gewoon alleen een array definieren op de nieuwe controller, alleen als je op je vorige mobo opstarte vanaf de raid configuratie zal dat niet meer lukken. Maar als je de schijven weer op de zelfde manier aansluit op je nieuwe controller hoort je data behouden te blijven.

en anders www.getdataback.com

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 11:58:
Je moet gewoon alleen een array definieren op de nieuwe controller, alleen als je op je vorige mobo opstarte vanaf de raid configuratie zal dat niet meer lukken. Maar als je de schijven weer op de zelfde manier aansluit op je nieuwe controller hoort je data behouden te blijven.

en anders www.getdataback.com
hhmmm, dat deed ik dus wel. Ik had de array weer verdeeld in 2 partities. En van één daarvan startte ik op. Dan is het met een andere controler dus niet mogelijk?
Of moet ik dan gewoon een derde schijf op m'n gewone IDE zetten en daarvan opstarten?

En GetDataBack klinkt handig, maar kost ook errug veel euro's. :(

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 19:28
Het is dus zo dat wanneer je een RAID setup hebt en je mobo gaat stuk en als je dan een ander/nw mobo vind met 100% dezelfde controller dan werkt het dus 100%. Wijkt de controller af van je oude dan werkt t niet!

..::System Specs::..

Verwijderd

Topicstarter
iMpULzIvE_KiLLaH schreef op 08 oktober 2002 @ 12:32:
Het is dus zo dat wanneer je een RAID setup hebt en je mobo gaat stuk en als je dan een ander/nw mobo vind met 100% dezelfde controller dan werkt het dus 100%. Wijkt de controller af van je oude dan werkt t niet!
OK, tis niet wat ik graag wilde horen. Maar het is wel duidelijk.
Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage. Ik weet nu waar ik aan toe ben.
:'(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, duidelijk hé.. Volgens mij staat dit ook duidelijk op de RAID FAQ (linkje staat in OM FAQ)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.